Je kunt een pakket weigeren als het nog ingeklaard moet worden en je een 'Bericht van aankomst' hebt ontvangen. Dit kan ook als je een online betaalverzoek hebt gekregen voor de inklaringskosten. Geef dan aan dat je het pakket wilt weigeren. Wij sturen het pakket automatisch daarna retour.
Wat betekent het? Het betekent simpelweg dat de ontvanger weigerde de zending te ontvangen . Als de ontvanger niet op de hoogte was van de levering en hij/zij geen leveringen verwachtte, is hij/zij niet de persoon die het had moeten ontvangen. Als u items naar een andere persoon verzendt, zorg er dan voor dat u de ontvanger vooraf informeert.
In sommige gevallen kunnen we je pakket niet bij je favoriete DHL punt of DHL Pakketautomaat afleveren. Dit gebeurt bijvoorbeeld als het pakket te groot is, er een leeftijdscheck moet plaatsvinden of als er iemand moet tekenen voor ontvangst. We bezorgen het dan bij je thuis.
De verkoper is je aanspreekpunt.Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen.
De bezorger heeft je pakket niet kunnen afleveren bij je huisadres of je buren.
Wanneer een koerier probeert het pakket bij de klant af te leveren, maar het mislukt , is er sprake van een mislukte bezorgpoging. De toegewezen koerier laat een briefje achter voor de klant om hem te laten weten dat de bezorging is mislukt.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Een claim indienen
Als uw post of pakket verzekerd was, kunt u mogelijk een verzekeringsclaim indienen. Voor beschadigde of ontbrekende inhoud raden wij u aan om onmiddellijk een claim in te dienen, maar u moet dit uiterlijk 60 dagen na de verzenddatum doen.
Pakket past door de brievenbus
Daar kun je het beste als eerste navraag doen. Heb je toch nog niet je pakje? Meld die bij de webshop. Zij nemen contact op met PostNL en informeren je verder.
Neem dan contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webshop waar je de bestelling hebt gedaan. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld bij DHL. De verzender beschikt ook over aanvullende pakketinformatie, die van belang is voor het onderzoek.
Je kunt een pakket weigeren als het nog ingeklaard moet worden en je een 'Bericht van aankomst' hebt ontvangen. Dit kan ook als je een online betaalverzoek hebt gekregen voor de inklaringskosten. Geef dan aan dat je het pakket wilt weigeren. Wij sturen het pakket automatisch daarna retour.
Wat gebeurt er met een pakket als een levering wordt geweigerd? Als de koerier een pakket opnieuw probeert te bezorgen, wordt het pakket bewaard in het magazijn of depot van de koerier . Als de bezorging na extra pogingen niet is gelukt, wordt het pakket teruggestuurd naar de afzender.
Vertel onze koerier dat u de zending weigert wanneer hij bij u aan de deur staat. Hij neemt het dan mee terug en zorgt ervoor dat het terug naar de afzender gaat . U kunt de zending niet weigeren voordat de koerier bij u aan de deur staat. Als uw bestelling nog heel recent is, kunt u de afzender vragen of hij uw bestelling nog kan annuleren.
Een DHL punt kan een pakket weigeren wanneer zij geen plek hebben. Dat ligt dan niet aan de grootte van het pakket maar soms hebben de CityHubs geen plek en kunnen ze niet verplicht worden het pakket aan te nemen.
Als u het vakje 'Geweigerd' aanvinkt, zal de postbode de bezorging niet voltooien en terugsturen naar de afzender .
Bezorging. U bent verantwoordelijk voor bezorging totdat de consument uw product ontvangt. Bezorgt u bij de buren, dan blijft u verantwoordelijk totdat de klant het product ophaalt.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon.Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Zowel de persoon die het item heeft verzonden als de persoon die het ontvangt, kan een claim voor compensatie indienen . Als het item is verzonden met de Tracked 24 of Tracked 48 service, kan alleen de verzender een claim voor compensatie indienen. Het is meestal gemakkelijker voor de verzender om een claim in te dienen, omdat de kans groter is dat hij of zij het benodigde bewijs heeft.
Als het pakket niet bij de afzender kan worden afgeleverd, bewaart USPS pakketten die als waardevol worden beschouwd in hun Mail Recovery Center , dat vaak wordt aangeduid als de officiële afdeling voor verloren en gevonden voorwerpen van de Amerikaanse posterijen.
U kunt contact opnemen met de verkoper om een nieuwe levering of restitutie aan te vragen . U kunt dit telefonisch, per e-mail of per brief doen.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Heeft u een brief of pakket niet ontvangen? Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht. De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Kan ik een pakket laten bezorgen bij een Post Office-filiaal? Zoek naar retailers die de Royal Mail Local Collect-optie aanbieden. U kunt er dan voor kiezen om uw artikel rechtstreeks te laten bezorgen bij een van de 10.500 Post Office-filialen die de Local Collect-service aanbieden.