tesla (eenheid), de SI-eenheid van magnetische fluxdichtheid. teslatransformator, een meertrapstransformator die een zeer hoge spanning en frequentie kan bereiken. teslabol, een plasmabol.
De tesla (T) is de SI-eenheid van magnetische fluxdichtheid en magnetische polarisatie, vernoemd naar Nikola Tesla.
Doorsnede van een elektromotor
Het logo van Tesla is niet zomaar een gestileerde T, maar een T-vormige dwarsdoorsnede van een elektromotor, zoals-ie door Nikola Tesla is ontworpen. De T zelf verwijst naar een van de polen die uit de rotor van een motor steken.
Tesla is genoemd naar Nikola Tesla (1856 – 1943). Deze Servisch-Amerikaanse elektrotechnicus staat vooral bekend als de geestelijk vader van het moderne lichtnet. Tesla Inc. (voorheen Tesla Motors) werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning.
10.000 Gauss. staat gelijk aan 1 Tesla.
De bekendste bron van een statisch magnetisch veld is de aarde. De sterkte van het aardmagnetisch veld ligt tussen 30 microtesla (bij de evenaar) en 60 microtesla (bij de polen). In Nederland is de sterkte ongeveer 50 microtesla.
Neodymium magneten zijn de meest sterke magneten op aarde. Zelfs de kleinste magneten binnen deze soort kennen ongekende krachten. Hierdoor behoren ze tot de sterkste magneten op de wereld. Ze zijn zelfs krachtiger dan de sterkste permanente magneten die we op de wereld kennen.
De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.
(voorheen Tesla Motors) is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en vrachtauto's, zonnedaken en energieopslagsystemen voor huizen, industrie en elektriciteitsnetten.
Elektrisch rijden is volgens Tesla veiliger omdat het geen gevaarlijke stoffen uitstoot en er geen brandgevaarlijke pompstations voor nodig zijn. Ook claimt Tesla regelmatig de veiligste auto's op de weg te maken. Bij het meest recent uitgeleverde model 3 stond veiligheid zelfs centraal in de ontwikkeling.
Elon Musk is medeoprichter van en geeft leiding aan Tesla, SpaceX, Neuralink en The Boring Company. Als medeoprichter en CEO van Tesla geeft Elon leiding aan alle productontwerp, engineering en wereldwijde productie van de elektrische voertuigen, batterijproducten en zonne-energieproducten van het bedrijf.
Afgelopen jaar bouwde Tesla ruim 930 duizend voertuigen. Binnen acht jaar wil het die productie dus ruim twintig keer verhogen.
Ter vergelijking: het magneetveld van die leuke koelkastmagneetjes bedraagt 0,005 tesla.
De magnetische flux van een magneet wordt ook "B-veld" of "magnetische inductie" genoemd. Ze wordt in de eenheiden Tesla (SI-eenheid) of Gauss (10 000 Gauss = 1 Tesla) aangegeven. Een permanente magneet wekt in zijn binnenste en in zijn omgeving een B-veld op.
Ingenieurs in Oostenrijk hebben een Tesla omgebouwd tot een zogenoemde 'Hyper Hybrid'. De auto rijdt tussen de 1 op 25 en 1 op 33 en wanneer eco-brandstof wordt getankt, is de hybride volgens hen minstens zo emissiearm als een puur elektrische auto.
Argument 1 Tesla's zijn de veiligste auto's
De Model 3 en de Model Y zijn een van de veiligste auto's die je kunt kopen! De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla maken de kans klein dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt.
2021-heden | 4-deurs, sedan | automaat
Deze versie van de Tesla Model 3 is in Nederland op de markt sinds november 2021 en kost rijklaar € 52.995. Deze Model 3 is beschikbaar in private lease vanaf € 849 per maand (48 maanden/10.000 km).
Het duurste model van Tesla is de Model X waarvan de meest luxueuze uitvoering een prijskaartje heeft van 143.990 euro.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Niet alle soorten magneten zijn even geschikt om buiten te gebruiken. Normale neodymium magneten zijn erg gevoelig voor roest, waardoor we ze niet voor toepassingen buiten aanraden. Uitstekend geschikt zijn echter waterdichte neodymium magneten en ferriet magneten.
Verhit men een magneet tot boven zijn zogenaamde "maximale gebruikstemperatuur", dan gaat een gedeelte van zijn magnetische lading verloren. Hij houdt dan bijv. minder stevig aan een ijzeren plaat vast, ook nadat hij weer is afgekoeld.
Je kunt magneten maken door ferrometalen als ijzer en nikkel aan magnetische velden bloot te stellen. Wanneer deze metalen tot een bepaalde temperatuur verhit worden worden ze permanent gemagnetiseerd.