Wat is maatschappelijke betrokkenheid? Maatschappelijke betrokkenheid is zinvol betrokken zijn bij de maatschappij waarin je leeft. Je hebt kennis over de behoefte van de maatschappij, je hebt hierin interesse en handelt waar mogelijk maatschappelijk betrokken, zonder persoonlijk winstbejag.
Dit kan door vrijwilligerswerk, donaties of andere maatschappelijke betrokkenheid door individuen, en ook steeds meer bedrijven zijn zich steeds bewuster van hun maatschappelijk rol in de samenleving.
In het kort betekent maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) dat bedrijven zonder financiële tegenprestatie hun medewerkers, faciliteiten, middelen en/of netwerk beschikbaar stellen. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen.
Uitgangspunt van de wet is dat de situatie het belang van meerdere mensen aangaat en niet eenmalig is of het ernstige gevolgen kan hebben. Schendingen van regels die gebaseerd zijn op EU-regels, zijn gelijkgesteld aan de definitie van misstand met maatschappelijk belang.
Uit de definities die de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid voor het begrip maatschappelijk belang formuleerde, blijkt dat een belang maatschappelijk is als de behartiging van dat belang 'voor de samenleving als geheel gewenst is'.
Een maatschappelijk probleem heeft de volgende kenmerken: het is een probleem waarbij relatief veel actoren betrokken zijn (burgers, bedrijven en organisaties); er bestaan verschillende opvattingen over de oorzaken en de aanpak van het probleem; de overheid speelt een rol bij de oplossing van het probleem.
Betrokkenheid is het niveau van toewijding en enthousiasme dat een individu toont ten aanzien van zijn of haar taken, rol of organisatie. Betrokken personen zijn vaak zeer gemotiveerd, nemen initiatief, en zijn bereid om extra inspanningen te leveren om doelen te bereiken.
Kort samenvattend is een probleem een maatschappelijk probleem wanneer: – Veel mensen ermee te maken hebben;– Het probleem op de politieke agenda staat;– Er sprake is van meerdere groepen, meningen en oplossingen.
De mate waarin een organisatie bijdraagt aan de maatschappij blijkt heel belangrijk te zijn voor de populariteit als werkgever. Maatschappelijk betrokken organisaties scoren over de gehele linie beter dan andere organisaties.
Voorbeelden van Nederlandse waarden zijn vrijheid, gelijkheid, respect solidariteit en rechtvaardigheid.Maar ook veiligheid, leefbaarheid, tolerantie, eerlijkheid, rijkdom, bescheidenheid en beleefdheid behoren zeker tot de Nederlandse waarden.
Het gaat om: (1) Ongelijke kansen in het onderwijs; (2) Armoede en onzeker werk; (3) de Arbeidsmarktpositie van mensen met een migratieachtergrond; (4) Langer thuis wonen van ouderen met een zorgbehoefte; (5) Meedoen aan woningverduurzaming.
Sociale participatie (deelnemen aan de samenleving/gedrag), gedeelde opvattingen (normen en waarden) en identificatie/verbondenheid met een gemeenschap (beleving).
Grofweg kun je zeggen dat een sociaal werker zich bezighoudt met het bevorderen van het welzijn en de sociale participatie van mensen, groepen mensen en gemeenschappen, terwijl een maatschappelijk werker zich richt op het bieden van hulp en ondersteuning aan individuen en mensen in moeilijke situaties.
Betrokkenheid is de staat waarin kinderen zich verbinden wanneer ze intensief met iets bezig zijn. Hun handelingen, mimiek en lichaamshouding verraden een intense mentale activiteit. Ze zijn aanspreekbaar voor wat de omgeving hen te bieden heeft. Ze zijn uit zichzelf gemotiveerd om aan de slag te gaan en te blijven.
Als je een betrokken medewerker bent, doe je het eerste. Je neemt de telefoon op, omdat je je emotioneel betrokken voelt bij je werk en bereid bent wat extra's te doen als de situatie daar om vraagt. Andere gedragsvoorbeelden zijn: Je praat over 'wij' in plaats van 'zij' als je het hebt over de organisatie.
Normale problemen kennen we allemaal: je telefoon gaat kapot, het gaat niet goed op school of je hebt ruzie met vrienden. Hier gaat het om persoonlijke problemen waar jij zelf last van hebt. Bij een maatschappelijk vraagstuk gaat het om problemen waar een grote groep van de (Nederlandse) samenleving last van heeft.
Criminaliteit (48 procent) en milieuvervuiling (45 procent) worden het vaakst gezien als een (heel) groot probleem1. Daarnaast zegt 28 procent dat de mentaliteit van de bevolking een (heel) groot probleem is, 25 procent vindt dat van de bevolkingsdichtheid en 20 procent van de multiculturele samenleving.
Toch worden we nog steeds geconfronteerd met allerlei maatschappelijke problemen, zoals ongelijke onderwijskansen, werkloosheid, armoede, milieuvervuiling, (cyber)criminaliteit, segregatie, eenzaamheid en extremisme. Maatschappelijke problemen hebben echter zelden één oorzaak en er is zelden een simpele oplossing.
Persoonlijke eigenschappen zijn kwaliteiten, valkuilen, sterktes en zwaktes waar jij over beschikt als mens. Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen kunnen zijn: gedisciplineerd, gedreven, enthousiast, gestructureerd, flexibel, empathisch enzovoort.
Ontwikkelbaarheid: Betrokkenheid
Bij betrokkenheid gaat het niet om een bekwaamheid, maar om een bereidheid. Iemand kan wel gestimuleerd worden om meer over zijn vakgebied aan anderen uit te dragen. De competentie betrokkenheid is moeilijk te ontwikkelen.
de betrokkene
(m.) Verbuigingen: betrokkenen (meerv.)
Nederlanders noemen het disfunctioneren van politiek en bestuur het belangrijkste maatschappelijke probleem. Daarna volgen op volgorde van belangrijkheid: inkomen en prijzen, immigratie en integratie, klimaat en stikstof, en – op gelijke hoogte met klimaat – wonen en leefomgeving.
Analyseer het probleem door de belangentegenstellingen tussen de verschillende groepen duidelijk te maken. Vertel welke (ten minste drie) politieke partijen hierbij betrokken zijn en hoe zij tegen dit probleem aan kijken. Geef de verschillende en mogelijke oplossingen van dit probleem (en wie dit moet oplossen).
De sociaal-maatschappelijke dimensie heeft te maken met het deel uitmaken van een gemeenschap. Om hiermee ook een actieve bijdrage aan te leveren. Het gaat hier om het functioneren in je eigen woon- en leefomgeving. Maar ook om de acceptatie van verschillende culturen.