Dromers kijken graag in plaats van doen en proberen zich vervolgens voor te stellen hoe iets werkt. Een dromer bekijkt dingen graag vanuit verschillende kanten. Brainstormen en ergens mee oefenen nadat het is voorgedaan zijn typische leermethoden van een dromer.
Een dromer kan een situatie vanuit verschillende kanten bekijken en heeft een groot voorstellingsvermogen. Als je deze leerstijl hebt, ben je gevoelig/intuïtief en heb je een duidelijke voorkeur om te kijken ten opzichte van te doen. Wil jij je leerstijl te weten kom? Ga dan naar de gratis leerstijlentest.
Doeners willen beweging, verandering en vooruit met de geit; denkers maken liever eerst pas op de plaats. Daarmee scheppen ze de gelegenheid om eerst eens goed te kijken naar wat er allemaal aan de hand is. Vervolgens bepalen ze hun koers en gaan tot actie over.
Kenmerken Denker
is gericht op het begrijpen van situatie of onderwerp. verzamelt hiervoor informatie. is gericht op feiten/objectiviteit. zoekt naar een logische samenhang .
Leerstijl doener
Je onderneemt snel actie en bent altijd op zoek naar nieuwe situaties. Je houdt van aanpakken en bent overal voor in, maar doet dingen wel graag op jouw manier. Je durft dan ook risico's te nemen. Daarom ben je soms ook impulsief en ga je als een kip zonder kop (lees: zonder te denken) aan de slag.
De doener is vooral gericht op nieuwe ervaringen. Hij houdt van experimenteren en zoekt vooral naar oplossingen voor een probleem of vraagstuk door dingen uit te proberen. De doener past zich meestal goed en gemakkelijk aan nieuwe situaties aan en heeft vaak een enorme dadendrang.
Een denker is iemand die urenlang over een beslissing kan doen voordat hij of zij tot een keuze komt. Want, alles moet worden afgewogen voordat een keuze gemaakt kan worden. Alles moet op tafel, alle opties moeten zijn overwogen.
Dromers kijken graag in plaats van doen en proberen zich vervolgens voor te stellen hoe iets werkt. Een dromer bekijkt dingen graag vanuit verschillende kanten. Brainstormen en ergens mee oefenen nadat het is voorgedaan zijn typische leermethoden van een dromer.
David Kolb is een Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog. En is vooral bekend van de leercyclus van Kolb. Hierin definieert hij 4 leerstijlen: denkers, dromers, doeners en beslissers.
Een dromer leert juist passief en concreet. Zij of hij houdt van fantaseren en is creatief. Een dromer bedenkt vaak originele oplossingen en heeft een groot voorstellingsvermogen. Een sterk punt van deze leerstijl is het van meerdere kanten kunnen bekijken van een situatie.
Een auditief denker zal woorden gebruiken, die gericht zijn op geluid. Hij zal het hebben over "Dat klinkt me als muziek in de oren", "Er gaat een belletje rinkelen" of "Laat eens iets van je horen". De kinesthetische denker richt zich op wat hij voelt. Voor hem is het belangrijk of iets hem raakt.
Waarnemen en overdenken (reflecteren op de ervaring)Abstracte begripsvorming (leren van de ervaring)Actief experimenteren (uitproberen wat je hebt geleerd)
Volgens Kolb leert een doener door ervaringen, een dromer door te analyseren, een denker door te redeneren en een beslisser door gestructureerd experimenteren.
De beslisser is iemand met een leerstijlvoorkeur voor toepassen en beslissen. Een beslisser neemt verantwoordelijkheid in een situatie en vaak ook in groepen. Iemand met de leerstijl beslisser moet kunnen zien hoe informatie en kennis in de werkelijkheid toepasbaar is.
In het meest effectieve leerproces doorloop je dus alle vier de leerstijlen "met de klok mee". Je voorkeursleerstijl is dan de leerstijl waar je bij voorkeur mee begint in een leerproces. De 4 leerstijlen van het leerproces zijn volgens Kolb alle vier even belangrijk voor een compleet en rijk leerproces.
Zorg voor verschillende meningen over een probleem. Geef dromers tijd en ruimte om ervaringen te verwerken en gevoelens te uiten. Leg geen limiet of tijdsduur op: dromers hebben het hier moeilijk mee. Moedig dromers aan: dan leren ze beter en liever.
De doener is iemand met een leerstijlvoorkeur voor het actief ervaren van situaties. Een doener is dus actief en vertrouwt daarbij meer op intuïtie dan op logica. Als je deze leerstijl hebt ben je gericht op nieuwe ervaringen en op het uitvoeren van gemaakte plannen.
De beslisser
Die verbindt de theorie met de praktijk. Dat betekent dat hij/zij zoekt naar manieren om iets te doen en dit vervolgens ook uitvoert. De beslisser leert het meest van voorbeelden uit de praktijk. Een beslisser neemt veel initiatief en is ook goed in plannen.
Van de 15 respondenten gaven er 12 het antwoord dat ze het liefste leren door zelf in de praktijk dingen te doen. Twee van deze gaven de voorkeur aan "door voorbeelden te zoeken". Eén persoon gaf aan graag een degelijke cursus te volgen, en niemand heeft de kritische expert aangemerkt als voorkeur.
De bezinner kijkt hoe anderen een probleem aanpakken en denkt eerst na voordat hij iets doet. Hij ziet veel oplossingen, omdat hij een probleem vanuit veel standpunten kan bekijken. Daardoor neemt hij beslissingen soms traag. De denker is goed in logisch denken en redeneren.
Een begeleidingsstijl zegt iets over de manier waarop de begeleider zelf met de begelei- dingsmethode omgaat. De begeleidingsstijl zegt dus meer over de persoon van de begelei- der zelf dan over de begeleidingsmethode. De methode blijft hetzelfde, terwijl de stijl van de begeleider kan wisselen.