De gele belijning geeft de tijdelijke wegmarkering aan tijdens werkzaamheden en is leidend. Gele markering gaat vaak gepaard met een lagere maximum snelheid. Wegwerkzaamheden kunnen vlak langs de weg plaatsvinden. Let op grote voertuigen die de weg op kunnen rijden.
Als aan de kant van de rijbaan een gele onderbroken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet parkeren. Stilstaan mag wel. U mag wel stilstaan om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen.
Gele streep langs stoeprand: onderbroken, dan is parkeren verboden. Doorgetrokken, dan is zelfs even stilstaan verboden. Gele strepen op de rijbaan: die worden tijdens wegwerkzaamheden aangebracht. Je moet ze volgen, ook al zie je de witte strepen iets anders aangeven.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Onze gele borden zijn perfect geschikt om informatie van (tijdelijke) aard weer te geven. Denk hierbij aan omleidingen of wegversperringen, maar ook informatie over evenementen. Je kunt bij ons kiezen tussen diverse borden met informatie en pijlen, of ontwerp eenvoudig je eigen gele verkeersbord.
GEEN MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend!
Heb je wel eens gezien dat de positie van dit bord bepaald bij een kruispunt niet altijd dezelfde is? Je kunt aan de plaats namelijk zien of je je binnen of buiten de bebouwde kom bevindt. Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna.
Een dubbele witte middenstreep met groen ertussen (100km/u), dubbele witte streep zonder groen ertussen (80km/u), ontbrekende middenstreep (80km/u) of onderbroken kantstreep zonder middenstreep (60km/u) geeft de toegestane maximumsnelheid op die weg aan.
Binnen deze zone kunnen verschillende verkeersregels gelden. Let dus goed op de bebording en tekens op de weg! 60 km/h kent geen middenstreep. Aan de zijkanten zit een onderbroken zijlijn, al dan niet met een rode fietsstrook.
Maximaal toegestane snelheid 100 km/h. Herkenbaar aan dubbele asstreep met groene vulling. Dit groen is enkel ondersteunend; de borden met daarop 100 aangegeven zijn maatgevend. Wanneer de dubbele asstreep onderbroken is, mag er worden ingehaald, wat op een 100 km weg dikwijls risicovol kan zijn.
Als u uw auto parkeert bij een blauwe lijn bent u in een blauwe zone. Hier mag alleen geparkeerd worden als u een parkeerschijf gebruikt. In dergelijke zones geldt altijd dat u er maar een beperkte tijd mag parkeren. Leg uw parkeerschijf duidelijk achter de voorruit.
Op Nederlandse autosnelwegen is, bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang. In Nederland worden de verkeerstekens op het wegdek geregeld in art. 76 - 81 Reglement verkeersregels en verkeerstekens: Artikel 76 betreft de doorgetrokken streep.
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur.
Waarschuwingsstreep. Een bijzondere vorm was onder de RONA richtlijnen de waarschuwingsstreep. Dat was een asstreep waarvan de overschrijding een verhoofd risico met zich meebracht. Het patroon van deze streep was niet 3-9, maar 9-3.
Het beste antwoord. Dit zijn meetpunten. Ze worden vliegschijven genoemd. Het zijn belangrijke hulpmiddelen bij het maken van gedetailleerde landkaarten en plattegronden.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!