Witte strepen duiden aan dat parkeren gratis is. Gele strepen betekenen gereserveerd parkeren, en blauwe lijnen betekenen betaald parkeren.
Blauwe, witte en gele vakken
In Italië hebben de parkeervakken drie kleuren belijning. In de vakken met witte lijnen mag je gratis parkeren. Helaas zijn deze in Rome vrij zeldzaam. In de vakken met gele belijning mag je absoluut niet parkeren.
Wel goed om te weten: blauwe lijnen om een parkeervak betekent dat je moet betalen voor je parkeerplaats, witte lijnen betekent dat je er gratis kunt parkeren. Ga je naar een grotere stad, zoals Siena, Pisa of Florence, let dan goed op, want de meeste stadscentra in Italië zijn autoluw.
Straatparkeren is alleen toegestaan aan de rechterkant van de weg. Betaald parkeren geldt op plaatsen met BLAUWE strepen en op gereserveerde plaatsen met gele strepen. U betaalt op maa t/m zat, vaak tot 24.00 uur en soms zelfs ook zondags.
In Rome parkeer je gratis in de vakken met witte lijnen en is het verboden je auto in de gele vakken te stallen. Doe je dat wel, dan is de kans is groot dat je auto weggesleept wordt. Helaas komen witte vakken in het centrum nauwelijks voor, dus blijven de blauwe vakken over.
Met de auto naar Rome
Reken op zestien uur rijden vanaf Amsterdam, 1650 km heen en 1650 terug. En een paar honderd euro benzinekosten dus.
In Rome hebben ze het Metrebus systeem. Je koopt een kaartje en daarmee kun je zowel met de metro, tram als de bus reizen. Dit zijn de kaartjes waaruit je kunt kiezen: Bit: (€1,50) Geldig voor 100 minuten nadat je de kaart voor het eerst hebt gebruikt.
Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen na vaststelling.
Parkeerovertreding. Stilstaan of parkeren waar verboden: vanaf € 45. Een parkeerovertreding die gevaar oplevert voor andere weggebruikers en parkeren op de stoep, gehandicaptenparkeerplaats, zebrapad of bushalte: vanaf € 84. Ongeoorloofd parkeren in een zona traffico limitato (milieuzone): vanaf € 78 + wegslepen auto.
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
In alle grote steden bevinden zich zones voor betaald parkeren, aangegeven door blauwe borden met een witte P. Ook zijn er zones waar maar een beperkte tijd mag worden geparkeerd.
Een strada statale (SS) is een weg van "nationaal belang" in het beheer van de nationale overheid van Italië. De afkorting is SS. De strade statali worden onderhouden door de ANAS (Azienda Nazionale Autonoma delle Strade), de nationale wegbeheerder van Italië. Er zijn ongeveer 18.000 kilometer strade statali.
ZTL is de afkorting voor het Italiaanse 'Zona a Traffico Limitato', ofwel een zone met beperkt verkeer in het centrum van vele Italiaanse steden. Hoewel ze niet in elke stad of dorp voorkomen, kunt u er van uit gaan dat u dergelijke zones zult tegenkomen als u grotere steden bezoekt, zoals Florence, Pisa of Rome.
Het inrijverbod geldt in vele (historische) steden, bijvoorbeeld Milaan, Pisa, Rome, Florence, Arezzo, Bologna, Bolzano, Genua, Triest, Turijn, Verona en vele andere. Raadpleeg de website van de stad die je wilt bezoeken om te kijken of er een zone geldt en waar je mag parkeren.
Het probleem is alleen dat het kompas van de Italianen altijd stuk is. Daarom rijden Italianen bijvoorbeeld nooit binnen de lijntjes van de rijbaan, maar allemaal midden op de weg. Het is tevens de reden dat ze bellen in het verkeer, geen veiligheidsgordels dragen en nooit in hun spiegels kijken.
Neem contact op met het incassobureau en geef aan dat u de originele verkeersboete niet heeft ontvangen. De Italiaanse overheid of het incassobureau moet u in de gelegenheid stellen om de verkeersboete te betalen zonder incassokosten.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Wanneer je toch een milieuzone betreed zonder sticker of waar een verbod geldt, dan kun je hoge boetes verwachten. Deze boetes bedragen rond de € 80,- en deze kunnen meerdere keren opgelegd worden als je de zone vaker betreed. In Italië wordt er gecontroleerd via videocamera's die in de milieuzones hangen.
Als de auto van jou is en je hebt geen bankkaart, dan kun je de boete betalen door naar een van de postkantoren in Italië te gaan. Laat de managers de bon zien en voer het verschuldigde bedrag in.
De Tutor staat, dankzij de installatie van de sensoren en camera's met portals, de detectie van de gemiddelde snelheid langs de snelweg routes van verschillende lengtes, meestal tussen 10 en 25 km.
Flitsapparatuur in Italië
De politie moet mobiele radarcontroles maar ook vaste flitspalen van tevoren aangeven. Maximaal vier kilometer voorafgaand aan de controle moet een bord staan en ook de mobiele camera moet goed te zien zijn.
De kosten voor een BIT ticket zijn 1,50 euro per ticket. Met het BIG ticket (Biglietto Integrato Gornaliero) kun je één dag onbeperkt reizen in Rome met het openbaar vervoer, met uitzondering van de treinen en bussen naar de luchthavens. De kosten voor de dagpas zijn 7 euro per ticket.
Praktische informatie over de metro
Een losse ticket kost je €1,50 per stuk per persoon en is geldig voor 100 minuten. Voor een dagkaart betaal je rond de €6 en voor een weekkaart €24. De metro is een van de goedkoopste en meest efficiënte optie om je te verplaatsen in Rome.
De reis duurt 40 minuten en bussen rijden elk half uur. De prijs is vanaf € 6,00 enkele reis en deze boekt u eenvoudig via deze website. Een taxi naar het centrum van Rome kost ongeveer € 35,00. Op deze website kunt u eenvoudig een privétransfer boeken.