De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Binnenkant velg
In de dagelijkse praktijk is de ET-waarde het getal in millimeters dat de middellijn van het wiel afwijkt van het montagevlak (op de wielnaaf). Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt.
6 : breedte van de band in inches (1 inch : 25.4 mm) 15 : diameter van de velg in inches. ET43 : ET-maat van de velg.
Een ET-waarde wordt altijd aangeduid in millimeters, bijvoorbeeld 30 staat voor 30 mm.
ET35 is de wielbolling: de afstand tussen het montagevlak en de middellijn van de velg, uitgedrukt in millimeters.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
Deze moeten overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren. De meeste auto's hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten. De steekmaat bij de velg is de afstand tussen het hart van de boutgaten in de velg, als deze gaten recht tegenover elkaar staan zoals bij een 4 gaats velg.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's: moeten goed zijn afgeschermd; mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en. mogen niet aanlopen.
De naafgatdiameter, in mm, kan je vinden door de diameter van het naafgat langs de binnenkant van de velg te meten. Dit is echter niet nauwkeurig te meten met een meetlat omdat deze waarde tot op 0.1 mm nauwkeurig gemeten moet worden. Indien de velg groot genoeg is, zou je deze kunnen meten met een schuifmaat.
De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.
De steekmaat van uw auto kunt u gemakkelijk vinden. Dit doet u door het aantal boutgaten te tellen. Let hierbij op dat u het middelste gat, het naafgat, niet meetelt. Vervolgens vindt u de diameter van de steekcirkel door te meten vanaf de bovenkant van een boutgat, tot aan de onderkant van het overstaande boutgat.
Wanneer u velgen hebt in een andere steekmaat dan uw auto is het mogelijk om uw steekmaat te veranderen met onze steekadapters. Steekmaat adapters worden altijd eerst op de wielnaaf geschroefd waarna u uw velgen weer op de naafadapter kunt vastzetten met de originele wielbouten of wielmoeren.
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
De officiële regel is dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken van wat standaard is voor de auto in kwestie. Deze band kan nog best wat meer uit de wielkast komen.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.