“Een escape room (ook wel escape challenge, escape game, exit game, ontsnappingsspel of ontsnapkamer) is een interactief spel op een fysieke locatie waarbij een groep mensen samen puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekken en proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd (meestal een uur).”
Een Escape Room is een spannende groepsactiviteit waarbij je met je partner of een clubje vrienden wordt opgesloten in een kamer. Je moet vervolgens binnen een bepaalde tijd uit deze kamer proberen te ontsnappen. Dat doe je door puzzels, clues en raadsels op te lossen.
In een escaperoom word je met meerdere mensen in een kamer of omgeving gezet waar puzzels en raadsels aanwezig zijn die jij moet zien te ontdekken en oplossen om binnen een bepaalde tijd. De eerste escape room in Nederland is eind mei 2013 open gegaan.
Het idee is gebaseerd op dat van escape games, een genre computerspellen dat als een subgenre van het adventure-genre kan worden beschouwd. De eerst bekende escaperoom is die van SCRAP in Japan in 2008. Vanaf de jaren 2010 sloeg het over naar Europa en de rest van de wereld.
Escape rooms zijn een vrij nieuw fenomeen en in hun 5jarige bestaan weet de overheid hen nog steeds niet duidelijk te classificeren. Zo vallen ze voor de ene vergunning onder leisure maar bij de volgende gemeente weer in het hokje bijeenkomstfunctie of horeca en bij de KVK onder Overige recreatie exclusief jachthavens.
Oorsprong in computerspelletjes
Deze spellen kwamen als 'Escape Games ' of 'Escape Rooms' bekend te staan. De eerste van deze ontsnappingsspellen was Crimson Room, dat in 2004 bedacht werd door de Japanse Toshimitsu Takagi. Deze game sloeg gelijk aan en geldt tegenwoordig nog steeds als een klassieker.
De gemiddelde prijs van escape rooms ligt rond de 100 euro voor 5/6 personen. Ga je met minder personen, dan betaal je meer per persoon. Ga je met meer personen, dan is de prijs per teamlid ook lager. Sommige escape rooms hanteren een vaste prijs ongeacht het aantal personen, andere een prijs per persoon.
Nederland telt inmiddels meer dan 400 escaperooms op meer dan 200 verschillende locaties. “Een mijlpaal als je kijkt naar het aantal escaperooms in de wereld”, aldus Mike van Hoenselaar, mede-eigenaar van Escape Rooms Nederland. Nederland is hiermee het land met de meeste escaperooms per vierkante meter.
Schrijven we escape room of escaperoom? Bij Escape Rooms Nederland kiezen we er voor om de notatie escaperoom zo vaak mogelijk te gebruiken. Dit voor ons de meest gebruikte notatie en de reden dat wij dit doen is omdat we in de Nederlandse taal dingen aan elkaar gaan schrijven als ze ingeburgerd zijn.
Afdalen in de buik van het ss Rotterdam is al een avontuur op zich. Maar een Escape Room spelen op zo'n bijzondere plek, is écht een belevenis! Los de raadsels op, leg de juiste verbanden, werk samen als een team en probeer binnen 60 minuten te ontsnappen. Ontrafel jij alle geniale geheimen van de kapitein?
Zoals de naam al zegt speel je bij een remote escape room de kamer op afstand. Via een live videoverbinding sta je in contact met een gamemaster die zich op dat moment in de kamer bevindt. Jullie moeten samen proberen de puzzels en mysteries van de kamer op te lossen voor het uur voorbij is.
Vier vrienden geven zich op voor een escape room. In dit spel moeten ze binnen zestig minuten zien te ontsnappen uit een kamer. Maar wat gebeurt er als de persoon die hen opsluit helemaal niet van plan is hen te laten gaan? Een van de jongeren is het doelwit.
Neem een oude puzzel en schrijf een boodschap op de achterkant. Haal de puzzel terug uit elkaar zodat de spelers deze eerst terug juist moeten leggen voordat ze de hint te zien krijgen. Hang een kruiswoordraadsel op in de ruimte. De uitkomst van dit kruiswoordraadsel kan je koppelen aan het alfabet met cijfers.
Deze Chrono Decoder staat eigenlijk centraal in elk spel: het apparaat telt af van 60 naar 0 minuten, en je voert alle ontcijferde codes op dit apparaat in om op die manier het spel zo snel mogelijk tot een goed einde te kunnen brengen.
Stoffels woont in Amsterdam. Via de stichting Schrijvers School Samenleving (SSS) bezoekt Maren bijna iedere week wel een school waar ze een lezing geeft. Ze vertelt graag waarom ze schrijven zo leuk vindt: 'Je bent dan de baas over het verhaal en bepaalt wat er gebeurt.