Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
De ruit wilt zeggen dat die rijstrook voorbehouden is voor carpooling. Op de A48 is het een variabele signalisatie afhankelijk van de verkeerssituatie. Als de ruit te zien is, mogen enkel de volgende weggebruikers die rijstrook benutten: Auto met een groen Crit'Air-vignet (elektrische of waterstofauto)
Er zijn in Frankrijk namelijk op verschillende plekken rijstroken ingevoerd waar enkel en alleen carpoolers mogen rijden. Dit wordt aangeduid met een zogeheten 'wybertje'. Zie je deze niet, dan staat je een fikse boete te wachten.
Voorrang
Makkelijk te onthouden: rechts heeft altijd voorrang. Voorrangswegen worden alleen buiten de bebouwde kom aangegeven. Voor rotondes gelden aparte regels. Rij je op de rotonde, dan heb je voorrang als er een waarschuwingsbord met drie pijlen die de rijrichting aangeven bij staat.
Wat betekent dit nieuwe verkeersbord precies? Het is alleen toegestaan op de rijbaan met het verkeersbord met 'de ruit' te rijden als: je met minstens 2 personen in de auto zit. je een auto bezit met de met het groene Crit'Air milieuvignet, dit is bij elektrische en hybride auto's.
De witte ruit duidt een rijstrook aan die gereserveerd is voor enkele specifieke 'ecologische' weggebruikers. Concreet gaat het om wagens waar minstens twee personen inzitten, maar ook elektrische/hybride wagens of taxi's met slechts één inzittende mogen op de strook rijden.
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
Het is ooit ingevoerd om aan achterop- en tegemoetkomend verkeer te laten zien dat je nog steeds met een inhaalactie bezig bent, maar weldra de rijstrook weer zal verlaten. Bovendien maak je zo buiten de snelwegen aan eventuele tegenliggers duidelijk dat je met een inhaalmanoeuvre bezig bent.
Ga je met de auto naar Frankrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidsvest bij je te hebben.
Er is geen "rechtsaf bij rood" in Frankrijk . Een gele knipperende pijl betekent dat u voorzichtig in de richting van de pijl kunt rijden, ook al zijn de andere lichten rood. Koplampen zijn verplicht als het regent. Op meerbaanswegen en snelwegen blijft het langzamere verkeer altijd rechts rijden.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Je kunt de 'A' echter niet helemaal vergelijken met de 'L' die in ons land gehangen moet worden door wie leert autorijden.
Het wybertje is een uitvinding van de Zwitserse arts Emanuel Wybert, die de dropjes in 1846 bedacht. Als dokter haalde hij het idee uit Amerika, waar de indianen hun keelpijn wisten te verzachten door te kauwen op zoethout. Samen met een bevriende apotheker ontwikkelde hij de ruitvormige dropjes tegen keelpijn.
De ronde aluminium verbodsborden stilstaan of parkeren verboden hebben een rood kruis op blauwe achtergrond.
Een witte ruit op de weg betekent dat u een voetgangersoversteekplaats nadert . Wanneer een voetgangersoversteekplaats goed zichtbaar is voor weggebruikers, is er meestal geen witte ruit op de weg geschilderd.
Stroomwegen. Op wegen die hoofdzakelijk bedoeld zijn om vlot van A naar B te rijden en waarop tegenliggers niet van elkaar worden gescheiden door een middenberm, worden tussen beide rijstroken twee witte lijnen aangebracht. Op deze wegen is inhalen gevaarlijk.
Gereserveerde rijstrook op Franse snelweg (wybertje)
Alcoholtesters. Van 2012 tot 2020 moesten bestuurders in Frankrijk twee alcoholtesters bij zich hebben. Ze zijn sinds 2020 niet meer verplicht, maar er geldt nog steeds een dringend advies. Met een alcoholtester controleer je namelijk of je veilig de weg op kunt.
Is autorijden in Frankrijk makkelijk? Autorijden in Frankrijk is niet fundamenteel anders dan elders op het continent . Het grootste verschil is rijden aan de andere kant van de weg, en als u in uw eigen auto rijdt (in plaats van een Franse huurauto), zal dit even wennen zijn.
De voorrangsregels Frankrijk verschillen ook niet veel van de Nederlandse verkeersregels. Zo heeft bijvoorbeeld het verkeer van rechts voorrang op gelijkwaardige kruisingen.
Rechts rijden. Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven. Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht.
In Frankrijk gelden dezelfde regels als in Nederland dus ervaren bestuurders hebben een maximale limiet van 0.5 promille.Beginnend bestuurders en professionele chauffeurs hebben maximale limiet van 0.2 promille. Bussen in Frankrijk zijn sinds 2012 uitgerust met een alcoholslot.
Je ziet vaak het woord 'rappel' onder snelheidslimietborden in Frankrijk. Het vertaalt zich als ' herinnering ' en het doel is om je eraan te herinneren dat er nog steeds snelheidsbeperkingen gelden, dus je moet je aan de aangegeven limiet houden.
Wybertje definities
een bepaald soort hoestbonbon in de vorm van een ruit.