Denk echter dat je het probleem niet bij je bougies moet zoeken, maar elders: Natte bougie = geen/slechte ontbranding van het mengsel -> ophoping van benzine, nat worden van bougie => helemaal niet meer ontbranden -> natte bougie.
De drie meest voorkomende oorzaken van natte bougies zijn: een verzopen motor, een gebarsten keramische isolator of een defecte ontstekingskabel.
Een goed werkende bougie herken je aan de koffiebruine kleur, de bougie bereikt dan de juiste temperatuur. Is je bougie wit dan is de verbranding te heet. Dit betekent dat het mengsel uit de carburateur te arm is en dat de sproeier dus te klein is.
Licht roetachtige, bruine afzettingen en een te hoge afstand tussen de elektroden kunnen snel tot symptomen leiden, die op een defect van de bougies wijzen. In zo'n geval is echter geen vervanging nodig. Eerder dient men de bougies in dit geval grondig te reinigen en bij te stellen.
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Dit is de normale situatie. Deze bougie heeft gelopen onder normale omstandigheden in een “gezonde” motor. Dankzij deze goede omstandigheden is de aanslag licht gekleurd of grijs. Dit komt overeen met de juiste benzine.
Waar moet ik op letten bij het vervangen van de bougies? U kunt bougies altijd zelf vervangen als u een bougie en momentsleutel heeft en de nodige ervaring heeft. Zorg er vooraf voor dat de bougies in het voertuig passen (controleer constructie en calorische waarde) en werk met koude motor.
Bovendien kan doorrijden met een kapotte bougie andere onderdelen van de motor beschadigen, wat kan leiden tot kostbare reparaties. Dus, als je vermoedt dat een bougie kapot is, is het verstandig om zo snel mogelijk deze te vervangen of naar een garage te gaan om het te laten te laten vervangen.
Bij een viercilindermotor moet u dus minimaal vier bougies vervangen, bij een achtcilinder minimaal acht. De exacte materiaalkosten zijn afhankelijk van welke motor er in uw auto zit. Reken voor een normale viercilindermotor op materiaalkosten van rond de 40 tot 60 euro. Tip: Vervang altijd alle bougies.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies. Motorregeleenheid schakelt in noodloop.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
Je meet de kabel door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant. De langste kabel heeft natuurlijk meer weerstand dan de kortste kabel. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven.
Elke keer dat een bougie een spanningsboog creëert, maakt dit de elektroden kleiner. Mettertijd wordt de afstand tussen de elektroden groter. Daardoor is meer elektriciteit nodig om het lucht-brandstofmengsel te ontsteken. De ontsteking wordt steeds slechter en uiteindelijk instabiel.
De bobine is onderdeel van het ontstekingssysteem van de auto en is nodig om de auto te kunnen starten en te laten draaien. Voor het ontsteken van de brandstof in de verbrandingsmotor genereert de bougie een vonk. De bobine heeft als taak om stroom te leveren die nodig is om de vonk van de bougie te kunnen genereren.
Bij moderne auto's gaan bougies heel lang mee, vaak tussen de 50.000 en 100.000 kilometer. Bovendien wordt het vervangen ervan meegenomen in het schema van onderhoudsbeurten, dus hoef je er zelf niet aan te denken.
Het vervangen van uw bougies kunt u vaak zelf thuis in de garage. Denk er wel om dat u het juiste gereedschap, zoals aangegeven door de fabrikant, nodig hebt (verwijder en plaats enkel pluggen met een momentsleutel) en lees nauwgezet de onderstaande instructies.
Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen.Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk. Rustig rijden en weinig toeren maken.
Over het algemeen bedragen de kosten van een bobine voor de auto tussen de € 30 en € 50. Uiteraard kunnen er zich ook uitzonderlijke gevallen voordoen waarbij de prijs voor het vervangen van de bobine kan oplopen tot maar liefst € 200 tot € 300 euro.
Waarom een bougie vervangen? Een bougie van uw auto is een slijt-onderdeel. Als de bougie niet vroegtijdig wordt vervangen dan kan uw auto slecht gaan starten en/of lopen. Dit komt omdat de bougie dan geen goede vonk meer afgeeft, met als gevolg dat er geen juiste verbranding in de motor ontstaat.
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders. Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies. Daarnaast zijn er auto's met vijf, zes, acht, tien of twaalf cilincers.
“Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies.
R geeft aan of de bougie een ontstoringsweerstand heeft, in dit geval heeft de bougie een weerstand.
Bougie van je scooter schoonmaken
Je kunt een staalborstel gebruiken om vuil en stof uit de naden van de bougie te borstelen, zodat de cilinderkop en de bougie weer beter contact maken. Een bougie slijt natuurlijk wel, dus op den duur moet je hem wel vervangen.
Wat zijn bougies en waarom zijn ze belangrijk
Bougies zijn kleine onderdelen in de motor van je auto die een vonk genereren om het brandstof-luchtmengsel in de cilinders te ontsteken. Deze ontsteking zorgt ervoor dat de motor kan draaien en de auto kan rijden. Vooral bij koude starts zijn bougies van groot belang.