De "E" staat voor Edge, dat is internet met snelheid tussen 2G en 3G. Het is dus inderdaad langzamer dan 3G.
Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met het Vodafone 4G-netwerk.
EDGE (afkorting voor enhanced data rates for GSM evolution; ook soms EGPRS genoemd) is een technologie voor datatransmissie. Het werkt op bestaande gsm-netwerken. Het is een uitbreiding van GPRS en maakt snelheden mogelijk tot 384 kbps, hoewel in de praktijk die snelheid meestal niet haalbaar is.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Bereik controleren
Controleer of je bereik hebt. Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten. Controleer het bereik op de dekkingskaart.
Het Edge-venster is standaard verborgen in aan de rechterkant van Samsung Galaxy-telefoons en wordt gebruikt om snel toegang te krijgen tot onder andere favoriete apps, contacten of taken. Het is op te roepen door de handgreep, een soort lipje dat aangeeft waar Edge verborgen zit, naar links te vegen.
EDGE op uw scherm zou kunnen betekenen dat: Uw mobiele telefoon/ device niet 4G-ready is. Uw netwerkinstellingen niet juist zijn geinstalleerd of aangeschakeld. Uw mobiele telefoon niet compatibel is met de 2100 MHz -frequentieband.
EDGE. Het EDGE-netwerk (gsm) van je aanbieder is beschikbaar en de iPhone kan via dat netwerk verbinding maken met het internet. Zie Instellingen voor de mobiele verbinding weergeven of wijzigen op de iPhone. GPRS/1xRTT.
De E staat voor "EDGE", de maximale communicatiesnelheid van 2G.
Toestel uit- en aanzetten
In veel gevallen is het probleem op te lossen door je telefoon opnieuw te starten. Druk de power-knop in tot de telefoon is uitgeschakeld of totdat je de optie "uitschakelen" krijgt. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze verbindingen uit. Zoals de bel-, wifi- en bluetoothverbinding.
E-sim is een digitale simkaart en de opvolger van de fysieke simkaart die nu je in smartphone zit. Sommige providers gebruiken e-sim via een simkaart, terwijl anderen de digitale methode kiezen. E-sim is met name handig als je op reis gaat en een databundel van een lokale provider wil aanschaffen om te internetten.
In iPhone 12-modellen, iPhone 11-modellen, iPhone XS Max en iPhone XR kunt u een fysieke nanosimkaart gebruiken voor een mobiel abonnement en een eSIM voor een of meer andere mobiele abonnementen. Als u geen nanosimkaart hebt en uw aanbieder eSIM ondersteunt, kan een eSIM dienen als uw enige mobiele abonnement.
Roaming: uw mobiele telefoon in een ander EU-land gebruiken.
In Android is de instelling iets minder verborgen. Ga naar het instellingen menu en kies voor 'netwerk'. Vervolgens kun je meteen al kiezen voor 2G, 3G of 4G.
edge: kant; rand; zijkant; richel; snijkant; scherpte. afzetten; omranden; omboorden; zomen.
Microsoft Edge is de snelle en veilige browser die je helpt je gegevens te beschermen en tijd en geld te besparen.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Het is echter wel zo dat de netwerkbeheerder altijd kan zien welke sites jij allemaal bezoekt, ongeacht of het gaat om internet via een kabel of internet via de wifi. Alleen als je een site bezocht hebt die gebruik maakt van HTTPS kan jou netwerkbeheerder niet zien welke site dit was.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.