Een vliegtuig om van te dromen! De naam zegt het al; de Dreamliner. Voor ik bij KLM begon, wist ik alleen 'als passagier' dat dit een prachtvliegtuig is.
Dreamliners kosten per stuk ruim 338 miljoen dollar. Met de Dreamliners van Air France, die tussen 2021 en 2013 worden geleverd, krijgt KLM in totaal 28 Boeings 787 in haar vloot. De toestellen vormen daarmee met de 29 Boeings 777 de ruggengraat van KLM's lange-afstandsvloot.
In de standaardversie, de 787-8, kunnen 200 tot 250 passagiers zitten, afhankelijk van klasse-indeling. De 787-9 heeft een capaciteit van 250 tot 300 passagiers, terwijl de 787-10 300 tot 330 passagiers zal kunnen vervoeren.
Voor vliegtuigen die een oceaan moeten oversteken wordt berekend hoe lang zij kunnen vliegen met één motor. Zo kan de Dreamliner bijvoorbeeld 5,5 uur doen met eentje en dat is altijd genoeg om iedereen veilig aan de grond te zetten.
We hebben 13 Boeing 787-9's in onze vloot. Deze 'Dreamliners' kregen hun bijnaam na een wereldwijde wedstrijd die Boeing hield in 2003. In 2015 introduceerden we dit vliegtuigtype in onze vloot. Ver vliegen is geen probleem voor de Dreamliner, want dit type is erg zuinig.
Gemiddeld verbruikt een Lufthansa-passagier 3,65 liter kerosine op een afstand van 100 kilometer.
Voorlopig is telefoongebruik alleen toegestaan als je je mobiele telefoons en andere gadgets met een mobiele verbinding op vliegtuigmodus zet.
TUI fly is een betrouwbare vliegmaatschappij met een verrassend scherpe prijs-kwaliteit verhouding. Een goede prijs voor een fijne vlucht. Je maakt je vlucht zo luxe als je zelf wil met fastlane boarding, airport lounge, extra beenruimte en luxe maaltijden..
Bij TUI vlieg je naar Curaçao met de Dreamliner. En hoewel de vlucht zo´n 10 uur duurt, ben je dat door de zon, de luxe hotels en het lekkere eten snel vergeten. Zo moet vakantie zijn!
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Comfort Class TUIfly: upgrade fee. Op kortere Europese vluchten kan je al voor een upgrade fee v.a. 15,- enkele reis comfort class vliegen met TUIfly. Op intercontinentale vluchten ligt de upgrade fee meestal ergens tussen de 50,- en 125,-.
Passagiers in Deluxe krijgen een uitgebreide maaltijdservice. De gerechten worden geserveerd met vernieuwde trays op porseleinen borden met metalen bestek, terwijl de drankjes in een echt glas worden geschonken. Daarnaast liggen er standaard een deken, kussen, hoofdtelefoon en verzorgingskit klaar voor elke passagier.
TUI fly Nederland biedt je zitcomfort en service naar keuze: Deluxe (106 cm beenruimte), Comfort (minstens 78 cm beenruimte), en Economy (71 cm beenruimte). Afhankelijk van de vluchtduur serveren wij je een gratis maaltijd- en snackservice of kun je iets bestellen uit ons TUI Café en Shop assortiment.
Welke keuze uit zitcomfort biedt TUI fly aan? Economy: Minimum beenruimte van 71cm. Comfort: Minimum beenruimte van 78cm.
Veelgestelde vragen. Heeft TUI fly WiFi aan boord? Nee, TUI fly heeft geen WiFi aan boord.
Op vluchten naar Europese- en Middellandse Zee bestemmingen (inclusief vluchten naar Cabo Verde en Senegal) kun je gebruik maken van een Standaard Entertainment Programma als je vliegt met de Boeing 787-8 Dreamliner.
Op verre vluchten serveren wij onze Comfort en Economy passagiers gratis maaltijden, snack en soft drinks. Overige snacks en alcoholische drankjes zijn tegen betaling te verkrijgen uit het TUI Café.
Er zijn slechts twee incidenten geweest waarbij vliegtuigen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werden beschadigd, hoewel beide vliegtuigen niet onherstelbaar werden beschadigd. In 1997 raakte het toestel van Transavia vlucht 484 beschadigd toen het van Salzburg naar Amsterdam vloog.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Toestel aan, alle functies uit
In de vliegtuigmodus bent u dus niet bereikbaar. Ook kunt u zelf geen contact opnemen met anderen. Maar allerlei zaken waarvoor geen verbinding nodig is, blijven gewoon werken. U kunt rustig een spelletje doen of een notitie maken.