Je 'domicilie' is het adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Op je domicilie komt automatisch alle officiële (belangrijke) post toe, dus het is belangrijk dat dat adres juist staat in het bevolkingsregister zodat je geen brieven mist.
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn) woonadres (waar men woont)
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Wat is een domicilie? Een domicilie is het officiële adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister, omdat het wettelijk verplicht is een domicilie te hebben op de plaats waar je officieel verblijft.
Hoe moet ik dit in orde brengen? Als je verandert van adres ben je verplicht om dat te melden, zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist. Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om je nieuwe adres te melden bij de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats.
De wijkagent stelt een rapport op van zijn woonstcontrole. Als uit het rapport van de wijkagent niet duidelijk blijkt dat je er je hoofdverblijfplaats hebt, dan kan de ambtenaar informatie opvragen bij andere personenof instanties, zoals: je werkgever; je maatschappij voor water, gas of elektriciteit; enzovoort.
Als de gemeente denkt dat u verkeerd staat ingeschreven, kunnen zij uw adres controleren. Dit heet een 'adresonderzoek'. Woont u niet op het adres waarop u staat ingeschreven? Dan zet de gemeente uw echte adres alsnog in de BRP.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Het domicilieadres heeft immers heel wat belangrijke gevolgen, bijvoorbeeld inzake belastingen en sociale rechten. Gezien het belang van een correcte domicilie zijn ook controles buiten de reguliere aangiftes van verhuisbewegingen waardevol.
Indien je geen domicilie hebt, kan je een referentieadres aanvragen. Een referentieadres is een adres waarop iemand zich tijdelijk kan inschrijven bij het OCMW of de gemeente waar die wenst te verblijven.
U mag alleen toestaan dat een persoon op duurzame wijze in de sociale huurwoning komt bijwonen als dat in overeenstemming is met de toelatingsvereisten en u moet deze duurzame bijwoonst melden aan de sociale verhuurder. Doet u dat niet, dan is er sprake van domiciliefraude.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Domicilie en feitelijk samenwonen
Bij feitelijk samenwonen is het essentieel dat beide partners hun domicilie registreren op hetzelfde adres. Dit kan eenvoudig via de gemeente. Een gedeeld domicilie kan invloed hebben op administratieve zaken zoals belastingen en sociale zekerheid.
Controle door de gemeente
Het gemeentebestuur zal een wijkagent of een bevoegde ambtenaar laten langskomen om te controleren of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats heeft. Na een positieve vaststelling wordt uw adres gewijzigd in het bevolkingsregister van de gemeente en het Rijksregister.
Gemeente: "adreswijziging" aangeven
Binnen de 8 dagen na je verhuis moet je je nieuwe officiële adres aangeven bij de gemeente: Meestal kan je hiervoor via de website een afspraak maken om langs te gaan. Neem zeker je identiteitskaart en pincode mee.
Hoe lang mag er iemand bij je logeren? Je kunt iemand maximaal vier maanden laten logeren zonder dit officieel te melden. Langer verblijf moet je bij de gemeente doorgeven.
Wat is een hoofdverblijfplaats? Een hoofdverblijfplaats is de plaats waar een persoon gedurende het grootste deel van het jaar effectief verblijft. Hij of zij zal daar in het bevolkingsregister worden ingeschreven en heeft daar dus ook zijn/haar domicilie.
Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden. Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar.
Artikel 2: maximaal twee briefadressen per woonadres.
Een briefadres kan alleen verleend worden op een woonadres, waar nog geen of slechts één briefadres is geregistreerd. Hierbij geldt een briefadres afgegeven aan een gezin als één brief adres.
Antwoorden (7)
Nee, het is de bedoeling dat je maar in één gemeente ingeschreven staat, degene waar je het grootste deel van de tijd woont.
De looptijd van een hypotheek voor een tweede woning is maximaal 25 jaar. Dit is korter dan van een woning die je als hoofdverblijf gebruikt.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Hoe lang kun je een briefadres gebruiken? Een briefadres is altijd tijdelijk. Hoe lang een briefadres geldig is, hangt af van je gemeente. Iedere gemeente heeft eigen regels voor het afgeven van een briefadres.
De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.