Hoewel de zijweg van andere verharding is, is deze weg toch gelijkwaardig aan de geasfalteerde weg. De witte blokmarkering benadrukt dit. Verkeer van rechts heeft in deze situatie voorrang.
Als lengtemarkering als vorm van deelstreep om een uitrijstrook, invoegstrook, voorsorteerstrook of weefvak mee aan te duiden.
Je mag de blokmarkering oversteken, als je van rijstrook wilt wisselen. Je moet daarbij al het andere verkeer voor laten gaan. Als je van rijstrook wilt wisselen, moet je eerst goed of het veilig kan. Je mag de blokmarkering alleen oversteken als het veilig is en er geen andere weggebruikers in gevaar worden gebracht.
Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Blokmarkering bij een zijweg
Zo'n blokmarkering betekent dat het verkeer dat hier van rechts komt voorrang heeft. Ook als deze zijweg minder verhard is dan de weg waar je op rijdt. Is de zijweg compleet onverhard, bijvoorbeeld een zandweg? In dat geval heeft verkeer dat van deze weg komt geen voorrang.
Haaientanden: witte driehoeken op de weg noemen we haaientanden. Deze wegmarkering geeft aan dat je voorrang moet verlenen aan andere weggebruikers.
Tijdens wegwerkzaamheden worden vaak tijdelijke strepen aangebracht op het wegdek. Deze tijdelijke strepen herken je aan de gele kleur.
Tijdelijke wegmarkering en -belijning wordt vooral toegepast bij wegwerkzaamheden. Deze markering is te herkennen aan de gele kleur. Met gele lijnen worden de tijdelijke rijbanen aangeduid. De gele markering wordt ook gebruikt voor tijdelijke pijlen, verdrijvingsvlakken en haaientanden.
Tijdelijke wegmarkeringen
U kunt kiezen uit een gele kleur of een witte kleur en ook uit verschillende afmetingen. De witte markeringstape is speciaal ontwikkeld voor toepassingen op snelwegen en andere wegen waar superieure veiligheid en ongeëvenaarde duurzaamheid nodig zijn, ook bij een nat wegdek.
Haaientanden zijn witte of gele gelijkbenige driehoeken op het wegdek. De driehoeken zijn verkeerstekens en staan bij een kruispunt op het wegdek als er voorrang moet worden gegeven, meestal in combinatie met het voorrangsbord (omgekeerde driehoek).
Strepen bij parkeren
⇨ Een gele doorgetrokken streep betekent dat je niet mag parkeren én niet mag stilstaan. ⇨ Een gele onderbroken streep betekent dat je even mag stilstaan, maar niet mag parkeren. ⇨ De blauwe streep betekent dat je mag parkeren, maar alleen als je een parkeerkaart gebruikt.
Op Nederlandse autosnelwegen is, bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang. In Nederland worden de verkeerstekens op het wegdek geregeld in art.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Helemaal geen middenstreep
Bij deze markering is de maximumsnelheid doorgaans 60 km per uur. Maar dat moet wel door de borden zijn aangegeven. Staan die borden er niet, dan is het 80 km per uur.
De dubbele doorgetrokken streep betekent dat u hier niet mag inhalen. Van dichtbij ziet u dat de strepen niet volledig aaneengesloten zijn.
Erfontsluitingswegen kunnen 60 kilometer per uur wegen zijn. Je herkent deze wegen aan het ontbreken van een enkele of dubbele middenstreep. Op de theorie pagina staat ook 80 km/uur (of minder), een lagere maximumsnelheid als dat staat aangegeven.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.
Wanneer deze streep is doorgetrokken mag je met de auto langs dat trottoir niet stilstaan (en dus ook niet parkeren). Is de streep onderbroken, dan mag je daar wel even stilstaan (bijvoorbeeld om iemand even te laten uitstappen), maar niet parkeren. Naast de gele streep kennen we ook nog de blauwe streep.
Op plaatsen waar fietsers de rijbaan mogen oversteken staan vaak witte vierkante blokken op het wegdek geschilderd. De fietsers rijden dan tussen twee rijen blokken door naar de overkant. De blokken geven slechts de oversteekplaats aan; ze geven geen recht op voorrang aan.
Een groene streep op de weg geeft aan dat de maximumsnelheid hier 100km/u is. De brede groene middenstreep maakt je extra alert op het gevaar van inhalen. Een groene streep op de weg met een onderbroken lijn geeft aan dat je op de weg wel mag inhalen. Aan de strepen kun je zien hoe hard je mag rijden.
Wegmarkering in lengterichting die rijstroken voor verkeer in dezelfde richting scheidt, uitgevoerd als enkele doorgetrokken streep, als enkele onderbroken streep, als combinatie van een doorgetrokken streep en een naastgelegen onderbroken streep, of als blokmarkering.
Het bekende rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01, dat 'verboden in te rijden' betekent, is het meest gebruikte verkeersbord uit de categorie C. Met dit geslotenverklaringsbord geef je aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden.
Eenvoudige uitleg: Opgelet!pas je snelheid aan, je nadert een gevaarlijk kruispunt, hier moet je ook rechts voorrang geven.
De verboden richting wordt in de meeste Europese landen aangegeven met een rond rood verkeersbord met een horizontale witte streep in het midden, de verplichte richting met een vierkant blauw bord met een witte pijl. In Amsterdam bestaat eenrichtingsverkeer al sinds 1617.