De eerste twee jaar moet je een sticker met rode A op je auto plakken. Zo weten de andere bestuurders dat je een beginnende bestuurder bent. De A staat voor 'apprentice'(leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers.
Deze sticker wordt in Frankrijk op auto's gebruikt om aan te geven dat de bestuurder net zijn rijbewijs heeft. Twee jaar na het behalen van het rijbewijs mag de sticker van de auto. De letter A staat voor “apprentice” en dit betekend leerling.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Je kunt de 'A' echter niet helemaal vergelijken met de 'L' die in ons land gehangen moet worden door wie leert autorijden.
De A staat voor apprentice (leerling) en is bedoeld om andere automobilisten te laten weten dat ze te maken hebben met een beginnend bestuurder. De eerste twee jaar na je rijexamen is het verplicht om deze op je auto te plakken.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
De eerste twee jaar moet je een sticker met rode A op je auto plakken. Zo weten de andere bestuurders dat je een beginnende bestuurder bent. De A staat voor 'apprentice'(leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers.
Tot 1 januari 1993 waren Franse auto's (m.u.v. legervoertuigen en diplomaten-kentekens) uitgerust met een zwarte plaat aan de achterzijde met witte letters. De voorkant vaak evenzo, maar bij oudere auto's zie je ook dat de cijfers en letters gewoon op een zwarte ondergrond geschilderd zijn.
In Nederland is iemand die voor het eerst zijn rijbewijs heeft gehaald gedurende 5 jaar een beginnend bestuurder. In Frankrijk is dat 3 jaar (of 2 jaar wanneer men één van de richtingen van het 'begeleid rijden' project heeft gevolgd om het rijbewijs te halen).
De milieusticker kun je online bestellen op de officiële website van Crit'Air. Tip 1: houd bij het bestellen alvast je kentekenbewijs en creditcard bij de hand!
In de Verenigde Staten kun je bijvoorbeeld al op 16-jarige leeftijd met de auto rijden. In Duitsland, Ierland, IJsland, het Verenigd Koninkrijk en Slowakije kun je op je 17e je rijbewijs halen. In België, Denemarken en Frankrijk mogen 17-jarigen rijden als onderdeel van hun stage, onder begeleiding van een volwassene.
In het algemeen krijgen voertuigen met een elektrische motor de groene sticker. De paarse sticker is voor hybrides, voertuigen met een gasinstallatie of met benzine- en dieselmotoren van de laatste jaren. De opvolgende gele en oranje stickers zijn voor al wat oudere voertuigen met benzine- en dieselmotoren.
Het milieuvignet is alleen in bepaalde zones in Frankrijk verplicht (de permanente lage-emissiezones, ZFE). In Parijs is het vignet verplicht in het gebied binnen de A86 (ma t/m vrij van 8.00 tot 20.00 uur). Behalve Parijs hebben ook verschillende andere grote steden permanente lage-emissiezones (ZFE) ingevoerd.
Die is verplicht in onder andere Parijs, Reims, Marseille, Lyon, Toulouse en Grenoble maar ook op piekmomenten in andere gebieden. Hoe zit het met de milieusticker in Frankrijk? De auto's die in een milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieusticker. Heb je die niet, dan kun je een boete van €68 krijgen.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit. Zo voorkom je een boete.
Frankrijk gaat een nieuw verkeersbord invoeren: het wybertje. Dit bord, met een witte ruit erop, betekent dat de betreffende rijstrook bedoeld is voor carpoolende automobilisten of mensen met een elektrische auto.
Boete milieusticker Parijs
Is je vignet niet zichtbaar of niet aanwezig wanneer je in de milieuzone van Parijs rijdt? Dan kunnen auto's en motoren rekenen op een boete van 68 euro. Voor bussen en vrachtwagens geldt een boete van 135 euro.
Met de auto naar Parijs rijden kost je, mits geen files, een uur of vijf. De afstand van Utrecht naar Parijs is zo'n 470 kilometer. Eenmaal in de stad is de auto een probleem. Door de enorme verkeersdrukte in de stad hebt je er niet veel aan én je moet 'm ergens kwijt.
Verplicht uw bestemming in Duitsland dat u een milieusticker op uw voertuig hebt aangebracht, dan kunt u via op de pagina Milieusticker Kenteken Check vaststellen welke Milieusticker op uw voertuig van toepassing is. U kunt de kenteken check ook direct doen in onze online shop.
Op Franse autosnelwegen is de maximumsnelheid 130 km/uur, tenzij anders aangegeven of als het regent (110 km/uur). Op Franse autowegen (met middenvangrail) is de maximumsnelheid nog altijd 110 km/uur (tenzij het regent, dan 100 km/uur).
In Frankrijk is geen wegenbelasting, maar wordt het wegennet via de brandstofaccijns en tol gefinancierd.
Let verder op andere maximale snelheden:
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting (zonder middenberm): 90 km/u. Buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen. Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen.
“Een auto rechtstreeks in Polen huren, is daarom een uitkomst voor jonge Fransen, aangezien er met een Pools kenteken bijna geen risico is op puntenverlies, zelfs als er een boete op volgt”, legt Le Parisien dat voordeel uit.
Het kenteken bestaat uit twee letters, drie cijfers, twee letters. De kentekenplaat heeft niet alleen de landcode aan de linkerkant, maar ook aan de rechterkant een blauwe strip met de code van het departement en daarboven het logo van de regio waarin het departement gelegen is.
Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.