Op brandweerauto's zitten er vaak nog twee grote luchthoorns als sirene, terwijl de sirene op de politie- en brandweerwagen digitaal is. Dit zorgt voor het verschil in geluid en volume. Wat verder meespeelt zijn arboregels, die bepalen hoeveel geluid er in de cabine van de auto te horen mag zijn.
De brandweer noemt het zelf OGS (optische en geluidssignalen). Soms kiezen ze er bewust voor om in de nacht geen sirenes en zwaailichten te gebruiken om overlast te verminderen. Daar zit wat in, want volgens het wetboek moet de sirene in de nacht minimaal 100 dB zijn en maximaal 125 dB.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's. De optische en geluidssignalen moeten dan wel aan staan.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Het rijk heeft voor het rijden met voorrangsvoertuigen wettelijke regels opgesteld, die door de rechter worden gehanteerd bij eventuele ongevallen. Deze wettelijke regels geven aan dat (brandweer)voertuigen bij een "Prio 1" te allen tijden (dus ook 's nachts) met zwaailicht en sirene moeten uitrukken.
Als de ambulance eenmaal gepasseerd is verwijdert hij zich, hij beweegt zich dus weg van de golven die hij heeft uitgezonden. Hierdoor is elke volgende golf die de sirene uitzendt verder verwijderd van elke eerder uitgezonden golf. De toppen staan dus verder uit elkaar en het geluid klinkt lager.
Het leeggewicht bedraagt 27,4 ton en geladen komt het gewicht uit op circa 42 ton. Ondanks het hoge gewicht kan het voertuig van stilstand naar 80 km/u accelereren binnen 25 seconden. De maximumsnelheid ligt op 125 km/u. Er kan 348 liter brandstof worden meegenomen.
Onze wagen heeft een watertank van 2400 liter. Door middel van een ondergrondse of bovengrondse brandkraan kan de watertank gevuld worden. De brandweer kan blussen met gebruik van lage druk en hoge druk. Lage druk, werkdruk +/- 5 bar, gebeurt met de welbekende rode slangen.
Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden is de melding dus niet spoedeisend. Bijvoorbeeld bij vervoer van het verpleegadres naar het ziekenhuis.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken. Bijvoorbeeld als zij hulp moeten verlenen in een noodsituatie.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
Daarbij voerden tot 2009 voertuigen van politie en brandweer veelal een tweetonige hoorn met de tonen b–e en ambulances een drietonige hoorn met de tonen g–e2–c2–e2.. Met ingang van maart 2009 zijn nieuwe regels vastgesteld, waarbij alle voorrangsvoertuigen een tweetonige hoorn voeren met frequenties 375 Hz en 500 Hz.
Houd genoeg afstand tot je voorganger, zo kan er altijd een ambulance tussen, mocht dit nodig zijn. Laat de vluchtstrook vrij. Houd je altijd aan de maximum snelheid en wijk pas uit als zich een veilige mogelijkheid voordoet.
Ja, om een paar voorbeelden te geven: in Frankrijk testen ze net als wij elke maand; op de eerste woensdag van de maand. In Noorwegen testen ze twee keer per jaar; op de tweede woensdag in januari en in juni. In Oostenrijk doen ze het jaarlijks, op de eerste zaterdag in oktober.
Iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur precies wordt de sirene getest. Het signaal duurt onafgebroken 1 minuut en 26 seconden. Als u dan de sirene hoort, weet u dat er niets aan de hand is. De sirene wordt nooit getest op nationale feestdagen, Dodenherdenking en religieuze feestdagen.
De eerste maandag van de maand om 12.00 uur loeien traditioneel de sirenes (ook wel luchtalarm genoemd) in Nederland. Ze worden dan getest en klinken door het hele land. Het geluid moet overal hoorbaar zijn. Toch zal je gemerkt hebben dat de totaal 4278 sirenes niet altijd precies om 12.00 uur afgaan.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
Vanaf 2018 gebruikt de politie vooral de Mercedes-Benz B-Klasse en de Mercedes-Benz Vito. In 2021 is de eerste Mercedes-Benz B-Klasse vervangen voor de nieuwe generatie B-klasse.