De letter R geeft aan dat de band een radiale interne constructie heeft. Radiale technologie (uitgevonden door Michelin) gebruikt combinaties van versterkende materialen van rubber, metaal en textiel om zeer robuuste structuren in het loopvlak en flexibele zijwanden te vormen.
R — dit geeft aan dat deze autoband een zogenaamde radiaalband is. De horizontaal geplaatste lagen zorgen voor meer grip en flexibiliteit. Tegenwoordig is bijna elke band een radiaalband. 15 — de diameter van de velg, uitgedrukt in inches.
De 17 staat voor de wiel hoogte en dat is 17 inch.De "Z" van "ZR" is een aanduiding voor de snelheid en wil zeggen dat deze band meer dan 240km/u mag rijden.
Achter de maataanduiding op de band staan een getal en een letter. Bijvoorbeeld: 205/55 R16 91 H. Het getal (91) staat voor de belastingindex van je band.De letter (H) is het snelheidssymbool.
Deze staan voor: de breedte, de hoogte en de inchmaat. 205 = De breedte van de band in millimeters. 55 = Is de hoogte in percentage van de breedte van de band. R16 = De diameter van de velg in inches.
Het eerste getal (205) vertelt u de breedte van de band in millimeters.Het tweede getal (55) vertelt u de hoogte van de band als percentage van de breedte . De letter (R) staat voor "Radiaal", wat het type band is. Het getal (16) vertelt u de maat van de velg in inches.
De band 225/55 R17 heeft de volgende eigenschappen: een breedte van 225, een hoogte van 55 en een diameter van 17 inch. Deze maat bestaat voor de zomerbanden en de winterbanden. Deze maat banden wordt gebruikt voor voertuigen van de categorie stadswagen, compact, sedan, MPV, sportmodel, SUV, bestelauto.
Rijd je deze winter naar Duitsland? Vergeet dan niet om je banden te checken! Vanaf oktober 2024 geldt er namelijk een nieuwe regel: alleen winterbanden met het Alpine-symbool zijn nog toegestaan. Dit symbool – een berg met een sneeuwvlok – laat zien dat je banden goedgekeurd zijn voor winterse omstandigheden.
De letters staan in de verschillende talen voor hetzelfde, namelijk: 'Matsch' + Schnee, Mud + Snow of Modder + Sneeuw. Het is in veel landen wel verplicht om op deze banden te rijden in de winterperiode. De M+S-codering op banden betekent dat het profiel of structuur beter presteert op sneeuw dan standaardbanden.
De eerste twee cijfers van de bandencode betreft de breedte en hoogte in inches.Dan volgt er een letter.De R staat voor radiaal, de D voor diagonaal. Bij bijvoorbeeld code 205/55 R16 91H gaat het om een radiaalband.
Een "Z"-classificatie kan verschillende dingen betekenen. Hoewel het bijna altijd een high performance band voor high-performing sportwagens betekent, kan "Z" ook daadwerkelijk in het midden van de maatinformatie van een band verschijnen. Wanneer dit het geval is, staat het voor een maximumsnelheid van meer dan 149 mph (240 km/u) of 186 mph (300 km/u) .
Zo staat op elke band een loadindex nummer vermeld. Dit nummer, tussen de 51 en 175 geeft aan hoe zwaar je het voertuig mag laden. Als voorbeeld: een band heeft een loadindex van 82, dan mag je volgens de loadindex tabel de band beladen tot 475 kg laden.
Het lijkt te passen bij een standaard alfasysteem, behalve de laatste twee cijfers: 71 H . Hier geeft 71 de belastingindex aan (zie Load Index Chart ). De "H" is een snelheidsclassificatie. Als de code die u vindt ook niet overeenkomt met deze variatie - helemaal nu - raadpleeg dan de specifieke productpagina.
ZR staat voor een radiaalband (R) met snelheidscategorie Z, ontworpen voor voertuigen met hoge prestaties die snelheden van meer dan 240 km/u (149 mph) aankunnen.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
R staat voor Regular fit: normale pasvorm. L staat voor Loose fit: ruimere pasvorm.
M+S staat voor Mud+Snow , wat aangeeft dat de banden geschikt zijn voor gebruik in de winter (winterbanden met of zonder spikes). De officiële winterbandmarkering is het sneeuwvloksymbool, ook wel bekend als de 3PMSF-markering.
All season banden zijn minder veilig in de zomer
Bij hoge temperaturen zijn all season banden minder veilig. Zo wordt bij een noodstop vanaf 100 km per uur de remweg 1,5 keer zo lang vergeleken met een zomerband. Ook reageert een all season band minder goed op stuurbewegingen.
De letter R geeft aan dat de band een radiale interne constructie heeft. Radiale technologie (uitgevonden door Michelin) gebruikt combinaties van versterkende materialen van rubber, metaal en textiel om zeer robuuste structuren in het loopvlak en flexibele zijwanden te vormen.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Banden die geschikt zijn hebben het Alpine-symbool, ook wel Three Peak Mountain Snow Flake genoemd. Dit symbool is een berg met een sneeuwvlokje. Deze kan je vinden op winter- en vierseizoenenbanden. Ook banden waarbij zowel het M+S-symbool als Alpine-symbool aan de zijkant staat, gelden nog als winterband.
Snelheidsaanduiding. Op de wang (zijkant) van de band staat tevens ook het snelheidssymbool, die staat voor de maximale snelheid die met de band kan worden gereden. Op de band staat bijvoorbeeld “91T”, de letter T is het snelheidssymbool en staat in dit geval voor een maximale snelheid van 190 km/h.
En met toenemende broosheid kunnen banden hun functie niet meer vervullen, zelfs als het loopvlak nog perfect is. De ANWB beveelt aan geen winterbanden meer te gebruiken die ouder zijn dan 6 jaar. Uiterlijk vanaf de leeftijd van 8 jaar is het einde van hun levensduur definitief bereikt, ongeacht de slijtage.
In het voorbeeld zal de 50-band de bredere band zijn, terwijl 55 iets hoger zal zijn . Een lagere aspectverhouding betekent een band met een lager profiel en een kortere zijwand, terwijl een band met een hogere aspectverhouding een hogere zijwand zal hebben en meer op een donut zal lijken.