Bij afvaltransporten van/naar of binnen Duitsland, België en Luxemburg moeten verplicht A-borden gevoerd worden. Voor de afzender moet het een afvalproduct zijn, immers voor de ontvanger hoeft het niet om een afvalproduct te gaan.
Die geeft aan dat een vrachtwagen (+7.5 t) maximum 60 km/uur mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's 70 km/uur mogen rijden. Op autosnelwegen mogen vrachtwagens maximum 90 km/uur rijden.
Reacties. De aanduiding T.I.R. is vaak te vinden op vrachtwagens. Deze vrachtwagens zijn voorzien van een door de douane aangebrachte verzegeling, die niet mag worden verbroken. Verbreking ervan is strafbaar.
De geldigheid van een TIR-carnet wordt bij uitgifte door NIWO/Carnet TIR op het schutblad vermeld. Deze bedraagt bij TIR-carnets met 6 of 14 bladen 45 dagen.
Het TIR-carnet
Zo'n carnet is geldig voor één enkele reis. Het is in het Frans en het Engels maar moet ingevuld worden in de taal van het land van vertrek. Het carnet bevat een aantal bladen of stroken.
A02 – Einde maximum snelheid verkeersbord
Deze borden zijn wit met 3 zwarte strepen erdoor. Dit bord betekent dat de maximale snelheid die van kracht was niet meer geldt. Er geldt nu een nieuwe maximale snelheid die gevolgd dient te worden. Dit wordt vaak duidelijk gemaakt door andere borden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
Op beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen kunnen chauffeurs hun truck veilig parkeren, zodat de kans op ladingdiefstal en inbraken beperkt is. De beveiligde parkeerplaatsen bieden de chauffeur naast veiligheid ook comfort en een pallet aan services en diensten. Er is behoefte aan extra beveiligde parkeerplaatsen.
1.1 De TIR-Overeenkomsten: geschiedenis
TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties.
Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd. Bussen mogen normaal gesproken ook maximaal 80, maar een zogenaamde T100-bus (voor Tempo-100), die geen staanplaatsen heeft en gordels op alle stoelen, mag 100 km/uur.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
Reacties. Maximale snelheid die deze voertuigen mogen rijden.
De maximumsnelheid voor vrachtwagens in de Verenigde Staten varieert per staat. In sommige staten geldt geen afwijkende snelheidslimiet ten opzichte van licht verkeer. In de meeste staten mogen vrachtwagens 65 of 70 mijl rijden, soms 55 en soms 75.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Soms wordt de volgende bebouwde kom aangegeven op het verkeersbord dat het einde van de vorige aanduidt. Op heel wat kruispunten en wegen geldt een beperking van 70 km/u.
Er moet parkeergeld worden betaald.
Naast € 222,85 administratiekosten betaal je voor een ATA-carnet een premie. De hoogte hiervan hangt af van de waarde van de goederen die je meeneemt. Je ontvangt hiervoor een factuur van KVK. Informeer voor je een ATA-carnet aanvraagt naar de kosten voor jouw goederen.
Een GMR nummer is een nummer dat wordt toegekend aan een zending die is voorgemeld in het GVMS. Dit systeem is pas vanaf 1 juli volledig in gebruik en wordt gebruikt door havens die kiezen voor het zogenaamde pre-lodgement model.
2.1.2 ATA-regeling. Het carnet ATA kan worden gebruikt bij tijdelijke invoer, tijdelijke uitvoer, wederinvoer en douanevervoer. Tijdelijke invoer veronderstelt een daaropvolgende wederuitvoer en tijdelijke uitvoer veronderstelt een daaropvolgende wederinvoer.
De steden zijn er niet op gebouwd, en nieuwbouwwijken krijgen ook maar mondjesmaat de voorzieningen die wij als gewoon ervaren: een breed fietspad, eigen tunnels voor fietsers, eigen stoplichten enz. Ook op het platteland is niet eenvoudig.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.