Convergentie en divergentie = In de optica is er sprake van convergentie als in een lichtbundel de stralen (fotonen) elkaar naderen. Een convergerende lichtbundel zal in één punt, het brandpunt, samenkomen en vandaar verder gaan als divergente bundel.
naar elkaar toe bewegen, naar hetzelfde punt gaan
Voorbeelden: `convergerende lijnen`, `De verschillende technieken zullen convergeren en na verloop van tijd samenvallen.
Divergeren is de fase waarin je vanuit een vraagstuk zoveel mogelijk oplossingen en ideeën bedenkt voor een vraagstuk. Alles kan en mag in deze fase, kwantiteit is hier leidend. Convergeren is de fase waarin je keuzes gaat maken.
Divergeren definities
deelw.) Zoveel mogelijk manieren bedenken om een probleem op te lossen of een doel te bereiken.
afwijken (ww) : divergeren, ontlopen, schelen, verschillen. uiteenlopen (ww) : divergeren, uiteengaan.
Convergent denken zoekt slechts één correct antwoord op een probleem of specifieke situatie. Er is geen creativiteit nodig voor de oplossingen. In plaats daarvan gebruikt convergent denken logica en reflectie om de antwoorden te vinden die leiden tot de oplossing van conflicten waar een persoon mee te maken heeft.
Waarom is divergeren zo belangrijk? Divergeren betekent eigenlijk 'afwijken'. Het doel van divergeren is het bedenken van afwijkende, originele en dus unieke ideeën. Met divergerende technieken doorbreek je vaste denkpatronen.
Bij divergent denken gaat het om een flexibele denkwijze waarbij ideeën uit verschillende cognitieve categorieën worden gecombineerd. Convergente creativiteit is een meer systematische manier van creativiteit. Bij een vraagstuk of probleem wordt gezocht naar één of enkele oplossingen.
Wanneer we op korte afstand naar een voorwerp kijken, richten onze beide ogen zich neuswaarts om dit voorwerp niet dubbel te zien. Deze beweging noemt men 'convergentie'. Het kunnen convergeren is belangrijk voor activiteiten op korte afstand zoals lezen, schrijven, werken op de computer en handwerken.
Bij het divergeren richt je je op het genereren van zoveel mogelijk ideeën. In deze fase lopen de denkrichtingen uit elkaar. Je zet hiervoor creatieve denktechnieken in om het brein uit het patroon te halen, de gedachten om te leiden en nieuwe invalshoeken te creëren.
De aanvulling die een ander gebied kan geven. In een ander gebied kom je dingen tegen die in je eigen woonplaats ontbreken.
Bij deze techniek wordt namelijk vanuit de HKW-vraag (Hoe Kunnen We…) toegewerkt naar een woord dat niets meer te maken heeft met de vraag en het probleem. Zodat er vanuit daar nieuwe ideeën ontstaan.
Brainstorm met een gevarieerde, kleine groep
Ga brainstormen met een gevarieerde, maar niet te grote groep samen met wie je dit wilt gaan doen. Een kleine groep, drie tot acht personen, zorgt namelijk voor grotere ideeën, zeker wanneer het verschillende type mensen zijn.
Creatieve denktechnieken zijn er in vele vormen. Zet je zoekmachine maar eens aan het werk. Je kunt werken met analogieën en andere associatieve technieken zoals willekeurige woorden of beelden, met het opsporen van vooronderstellingen, omgekeerd brainstormen, lateraal denken en veel meer.
De omgekeerde brainstorm: wat is het? Zoals de naam al zegt gaat het hier om een andere manier van brainstormen. Je denkt niet na over mogelijke manieren om te bereiken wat je wilt. In plaats daarvan richt je je gedchten op de vraag wat je moet doen als je juist het omgekeerde zou willen bereiken.
De 5 basisvaardigheden voor creatief denken zijn:
Kansdenken (oordeel uitstellen) Associëren (verbanden leggen) Beelddenken (verbeeldingskracht inzetten) Creatief waarnemen (perspectief wijzigen)
Zowel laag als hoog presterende leerlingen worden zo gestimuleerd om voor henzelf een zo hoog mogelijk niveau te behalen. Hierdoor nemen bij divergente differentiatie de verschillen tussen goed en minder presterende leerlingen toe.
1) Allerlei 2) Gevarieerd 3) Onderscheiden 4) Ongelijksoortig 5) Samenraapsel 6) Uiteenlopend 7) Van verschillende soort 8) Verscheiden 9) Verschillend 10) Verschillend i...
aangaande (vz) : betreffende, inzake, naar aanleiding van, nopens, omtrent, over, ten aanzien van, wat betreft.
de opwelling
(v.) Verbuigingen: opwellingen (meerv.) 1) Aandrang 2) Aandrift 3) Aanval 4) Bevlieging 5) Beweging 6) Bezieldheid 7) Bezieling 8) Bui 9) Drang 10) Elan 11) Gevoel 12) Gril 13) Impuls 14) Inval 15) Luim 16) Nei...
In de Van Dale wordt associëren omschreven als 'verbinden, in verband brengen'. Als je associeert leg je verbanden tussen twee bekende items. Hierdoor kom je tot nieuwe ideeën, of wordt het makkelijker om informatie te onthouden. Een hoop brainstormtechnieken maken gebruik van ons associatief vermogen.
Associatie is het in gedachten verschillende zaken met elkaar in verband brengen. Het gelegde verband kan reëel zijn en op rationele conclusies of waarneming berusten. Een associatie kan ook niet-reëel zijn, zoals gebaseerd op een veralgemenisering of op een vooroordeel.
Brainstorming is een methode die je op een creatieve manier helpt na te denken over jouw strategische vraagstuk en je gewenste einddoel. Het doel van een brainstormsessie is om samen zoveel mogelijk mooie ideeën uit te denken waarmee je antwoorden verzamelt voor jouw vraagstuk.