Code oranje: grote kans op gevaarlijk weer
De impact is groot en er is kans op schade, letsel of veel overlast. Het gevaarlijke weer kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid op het extreme weer moet minstens 60 procent zijn.
Rijkswaterstaat raadt weggebruikers af om in de provincies waar code rood geldt de weg op te gaan, als dat niet persé noodzakelijk is. Ook waar code oranje geldt is het verstandig de reis indien mogelijk uit te stellen.
Vandaag is code oranje afgegeven. Als je er niet op uit hoeft wordt aangeraden om binnen te blijven. Mocht je er toch op uit moeten met de fiets. De Fietsersbond geeft een aantal tips om valpartijen te voorkomen.
Blijf bij een weeralarm (code rood) thuis. Moet je toch de deur uit, neem voldoende eten en drinken, een deken, warme kleding en een mobiele telefoon met oplader mee. Laat anderen weten waar je heen gaat en via welke route. Wacht met het melden van schade tot het ergste noodweer voorbij is.
Is je auto verzekerd bij code oranje? Ja, bij code oranje ben je gewoon verzekerd met de autoverzekering. Neem wel de juiste voorzorgsmaatregelen als je gaat rijden. Rijdt bijvoorbeeld niet te hard bij gladheid.
* Is er een kans op windstoten van meer dan 75 km per uur dan is dat code geel. Boven 100 km per uur wordt het code oranje. Het KNMI kijkt hierbij naar de gebiedsgrootte waar het gevaarlijk weer zich aandient. Code oranje geeft het KNMI alleen uit bij een gebied groter dan 50 bij 50 kilometer.
Blijf vooral ontspannen fietsen, zegt de Fietsersbond. "Wat je vooral niet moet doen als je tegen de wind in fietst is: op de pedalen gaan staan, heen en weer schudden, je jasje laten fladderen". Dan vang je alleen maar meer wind. Wat wel helpt: "Zoveel mogelijk doen of je een wielrenner bent.
Een aantal tips, zodat jij je huis veilig zijn tijdens de storm: Iets wat je nog even snel kan doen is je tuinmeubilair dat buiten staat, opbergen. Ook losse potten, fietsen en parasols kun je beter niet buiten laten staan. Houd alle rolluiken en zonneschermen opgerold en check of ze goed vastzitten.
Code rood – Dit is een weeralarm – Het extreme weer heeft een grote impact op de samenleving. Eigenlijk is de boodschap: 'Ga de weg niet op'. Ook bij een kleine kans op zeer zwaar weer kan de code afgegeven worden. Dat doet het KNMI als de veiligheidsrisico's groot zijn als het zich wel voor doet.
Extra gevaarlijk: bruggen, dijken en open vlaktes. Daar heeft de wind vrij spel en windstoten raken je extra hard. Geniepig: als je vlak langs een gebouw of een vrachtauto rijdt, rij je even in de luwte. Zodra je voorbij bent krijg je de volle laag.
Bij windkracht 10, een zware storm, worden bomen ontworteld en kracht 11, een zeer zware storm, leidt tot zware schade in steden en bossen.
Autorijden bij code rood is gewoon toegestaan, maar wordt afgeraden. De kans op schade is vaak groot. Bij storm bijvoorbeeld door omvallende bomen of van de weg raken door rukwinden. Bij sneeuw en vrieskou door gladheid.
Als Nederland binnenkort rood kleurt door het oplopende aantal coronabesmettingen, zal reizen gepaard gaan met onder meer quarantaineverplichtingen. Dat is niet zo aangenaam, dus een aantal mensen zal de reis proberen te annuleren. Het is echter niet altijd mogelijk om je kosten terug te krijgen.
Irak (dit land heeft ook oranje gebieden) Jemen. Libië Mali (dit land heeft ook oranje gebieden)
Weerdeskundigen wereldwijd passen die weercodes toe. Het betreft de codes groen, geel, oranje en rood. Vervolgens kan het KNMI aan elk soort weertype een kleurcode hangen Van hitte, extreme kou tot onweersbuien en harde storm. Eveneens kunnen er per provincie weerwaarschuwingen met kleurcodes worden afgeven.
Bereikt een windvlaag een snelheid van minstens 50 kilometer per uur, dan is er sprake van een windstoot. Zodra de windstoten snelheden van boven de 75 kilometer per uur bereiken, dan volgt er een waarschuwing voor zware windstoten.
Een landelijke route met veel bomen kunt u het beste bewaren voor dagen waarop het niet stormt. Heeft u een flinke dosis pech, dan kan er namelijk zo een boom omwaaien en op uw auto vallen. Ook zijn takken op de weg allesbehalve ideaal. Parkeer uw auto ook op een slimme plek.
Ter vergelijking: Windkracht 9 schoorsteenkappen, antennes en dakpannen waaien weg, kinderen moeten moeite doen om te blijven staan, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog Windkracht 10 aanzienlijke schade aan gebouwen, volwassenen hebben veel moeite om te blijven staan, bomen raken ontworteld, vogels ...
Er zijn momenteel geen waarschuwingen van kracht.
Als er windkracht 3 staat, waait de wind met een snelheid van 12 tot 19 kilometer per uur. Als je met wind mee dus harder fietst dan 19 km/u heb je voor je gevoel toch tegenwind, omdat je meer luchtweerstand moet overwinnen.
Sinds 16 februari 2022 kijkt het ministerie van Buitenlandse Zaken weer naar de volledige veiligheidssituatie in een land, net zoals voor corona het geval was. Landen die net zo veilig worden bevonden als Nederland krijgen kleurcode groen. Bekijk welke landen welke kleurcode hebben.
Wat betekent code geel, oranje en rood? De coronabarometer kent drie fases die de druk op de zorg weerspiegelen: Code geel: de epidemiologische situatie en druk op de ziekenhuizen is onder controle. Nieuwe hospitalisaties/dag: minder dan 65, bezetting intensieve zorg: minder dan 300 bedden.
Op KNMI-weerstation Cabauw, bij Lopik, werd een windsnelheid van 145 kilometer per uur gemeten. Niet eerder werd in ons land zo ver landinwaarts zo'n zware windstoot gemeten. Bij de storm begin 1990, de zwaarste ooit in Nederland, werd uiteindelijk zelfs orkaankracht 12 gehaald, iets dat in ons land zelden gebeurt.