Check Engine is een indicator die storingen in de motor of aanverwante systemen signaleert. In moderne voertuigen informeert het over storingen van de ontsteking of automaat, veranderingen in het toerental of verbrandingsmengsel enzovoort.
Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Als het knippert is er mogelijk een ernstig probleem. Controleer peil van motorolie en koelvloeistof.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Een lampje dat oranje gaat branden als het verbranden van de brandstof in de motor niet verloopt zoals zou moeten. Voor een lampje van het motormanagement dat brandt, hoef je je doorgaans niet direct naar de garage te spoeden. Behalve als de motor niet langer goed loopt.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Deze meeste motoren kunnen te maken krijgen met een te lage oliepeil, hoog olieverbruik, olielekkage, vervuild olie- of brandstofsysteem en verstopte of lekkende radiator. Door goed onderhoud en het vroegtijdig herkennen van deze signalen kunnen ”ernstige” motorstoringen worden voorkomen.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
De kosten van een auto diagnose worden standaard berekend volgens een uurtarief van € 85,- exclusief BTW. Het gebruik van diagnose-apparatuur is in het uurtarief inbegrepen.
Wanneer u een afspraak maakt via ServiceRight Auto's, kunt u er vanuit gaan dat de garages over de juiste apparatuur beschikken. Aan de hand van het uitlezen van de auto kan een diagnose worden gedaan door de garage. Zij kunnen vaststellen of er daadwerkelijk iets defect is aan de auto en wat dit dan exact is.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Als de olie namelijk op de hete delen van de motor komt, kan deze beschadigd raken. Iets wat je zeker niet wil hebben. Ook het gebruik van verkeerde olie kan schadelijk zijn voor de automotor.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.