Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak. Veel andere giftige stoffen zijn lastig te ruiken.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie).
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
Rook bestaat uit heel veel kleine deeltjes die van een verbrande stof afkomen en door de lucht zweven. Zulke kleine deeltjes noemen wij vaste aerosollen. Deze deeltjes zweven door de lucht, maar ze stijgen ook. Dit komt omdat vuur de lucht verwarmt en warme lucht stijgt.
Veel mensen denken dat rook van een brand met chemische stoffen veel gevaarlijker is dan rook van een gewone brand. Maar alle rook is schadelijk. Ook rook die niet van een brand komt, bevat giftige stoffen, zoals dioxinen.
die stoffen wel tot 5 uur in je huis blijven hangen en zich overal op vastzetten.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
De kleur: bijvoorbeeld van een (rook)wolk. Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. Giftige wolken, niet afkomstig van een brand, zijn vaak wit of kleurloos. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak en chloor.
Rook is een aerosol van verbrandingsproducten in lucht. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet.
In conclaaf gaan met iemand betekent dat je je met een of meer mensen afzondert om (langdurig en grondig) te overleggen. De uitdrukking heeft vaak een enigszins schertsende ondertoon.
Hoe word je een Paus? Een Paus kan via interne verkiezingen van het Heilige College van Kardinalen in Rome tot Paus. Eerder is een Paus altijd Kardinaal geweest met een minimale vooropleiding als Priester binnen het Seminarie van 6 à 7 jaar.
Bij het conclaaf komen kardinalen uit de hele wereld in Roma bijeen om te beslissen wie de nieuwe paus wordt. Deze plechtigheid vindt altijd plaats in de Sixtijnse Kapel, vlakbij de Sint Pieter. Vast staat dat hierbij maximaal 120 kardinalen aanwezig mogen zijn en hun stem mogen uitbrengen.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Als er rook onder de motorkap van de auto vandaan komt, is het dus verstandig eerst naar de temperatuurmeter te kijken, zodat u weet of de motor wel of niet oververhit is geraakt. Nadat u de auto aan de kant heeft gezet roept u de auto pechhulp gelijk ter plaatse, of u kijkt eerst zelf wat er mogelijk aan de hand is.
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Na 1 jaar: het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten is met de helft afgenomen. Ook de kans op het ontwikkelen van andere aandoeningen neemt langzaam af. Na 5 tot 15 jaar: het risico op een beroerte is vergelijkbaar met die van iemand die niet rookt.
Ervaart u rookoverlast van de buren welke door de muur heen komt van de sigarettenrook? Het is niet ondenkbaar dat deze rook uw gezondheid kan aantasten. Buren mogen natuurlijk wel gewoon roken in hun eigen tuin, op hun balkon of binnenshuis. Zeker in de winter is meeroken al snel aan de orde.
Discreet te werk gaan. Blaas de rook door een open raam naar buiten. De meest gebruikelijke methode die gehanteerd wordt tijdens het stiekem roken van een sigaret binnenshuis, is de rook uit te blazen door een openstaand raam. De rook heeft nu een geschikte uitgang en de rook zal minder blijven hangen.