Als je een rood kruis boven de weg ziet, is het verboden op die rijstrook te rijden. Soms zie je een snelheid boven de rijstrook aangegeven. Dit is dan de maximale toegestane snelheid. Bij een rood kruis, kan er ook aan de weg gewerkt worden.
Als u de rode X ziet, betekent dit dat de rijstrook is afgesloten en dat u deze niet mag gebruiken. Laat gaten in het verkeer zodat andere bestuurders een open rijstrook kunnen invoegen . Borden geven ook aan wanneer de rijstrook weer wordt geopend. U ziet mogelijk een nationale of variabele snelheidslimiet, of een bericht dat u informeert over het einde van de beperking.
Het rode licht dat de vorm heeft van een kruis en boven de rijstroken of delen van de openbare weg is geplaatst, betekent verboden richting op de rijstrook of het deel van de openbare weg.
Einde van alle verboden die op een verkeersbord zijn aangegeven. Het elektronische bord geeft de maximum snelheid aan.
Rij niet onnodig op de linker of middelste rijstrook wanneer er rechts voldoende ruimte is. Als mensen die willen invoegen niet genoeg ruimte hebben, kun je uitwijken naar de middelste rijstrook om het verkeer veilig te laten invoegen.
Vrachtauto's en voertuigen met een aanhanger langer dan 7 meter mogen niet de meest linkerrijstrook gebruiken bij meer dan twee rijstroken.
Over het algemeen zijn er op de linkerrijstrook minder ongelukken, maar de ernst van de ongelukken is hoger. De rechterrijstrook heeft het hoogste aantal ongelukken door invoegend verkeer. De middelste rijstrook, hoewel niet zonder risico's, biedt vaak een veiligere rijomgeving door de uiteinden van de andere twee rijstroken te vermijden.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Bij spitsstroken rechts wordt de vluchtstrook tijdelijk ingesteld als rijstrook. Om weggebruikers met pech toch een veilig plaats te bieden, zijn er om de 1000m vluchthavens. Die mogen alleen in noodgevallen gebruikt worden.
Elke rijstrook heeft een eigen matrixbord. In veel gevallen gaan de matrixborden automatisch aan om verkeer te waarschuwen voor een file verderop in het verkeer. Matrixborden reguleren dus het verkeer en veroorzaken geen files (wat sommige mensen denken). Pas als er een file ontstaat, treden ze automatisch in werking.
een groene pijl: de spitsstrook mag worden gebruikt. een (eventueel knipperende) schuine oranje pijl boven de spitsstrook: de spitsstrook mag enkel worden gebruikt om de spitsstrook in de aangegeven richting te verlaten. een rood kruis: het is verboden de spitsstrook te gebruiken.
Het kleine zwarte apparaat met het lampje aan het uiteinde of ernaast is meestal een infrarood preëmptieapparaat . Deze kleine gadgets worden gebruikt om lichten groen te maken voor hulpvoertuigen. De infraroodapparaten hebben een partnerapparaat op het hulpvoertuig.
Wat moet je nog weten? Van rijstrook veranderen wordt altijd als een manoeuvre beschouwd. Dit betekent dat je steeds voorrang moet verlenen aan de auto's of andere weggebruikers die op de rijstrook rijden waar je wilt invoegen.
Een rood kruis of blanco bord boven de vluchtstrook betekent dat u niet op de vluchtstrook mag rijden, behalve in geval van nood of pech . Er zijn ook noodvluchtgebieden in deze gebieden gebouwd voor gebruik in noodgevallen of pech. Busstroken op de vluchtstrook.
Een rijbaan is een aaneengesloten deel van een verharde weg dat bedoeld is om bereden te worden. Een rijstrook is een deel van de rijbaan dat ongeveer de breedte heeft van één voertuig.
Beschrijf wat er is gebeurd (brand, ongeval, agressie, inbraak, hartaanval, enz.).Geef aan of er mensen in gevaar of gewonden zijn en hoeveel. Haak niet in vooraleer de operator zegt dat je mag inhaken. Hou ook je telefoonlijn vrij zodat de operator je kan terugbellen als hij meer informatie nodig heeft.
Rijstroken worden in Nederland op autosnelwegen geteld vanuit de middenberm.
Gemiddeld is een invoegstrook zo'n 200 meter lang, maar het kan zijn dat u minder ruimte heeft. Op zo'n korte invoegstrook (te herkennen aan het bijbehorende blauwe verkeersbord) kunt u natuurlijk minder lang wachten met invoegen, anders belandt u op de vluchtstrook.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Je rijdt via de linker rijstrook de rotonde op. Na de eerste afslag geef je richting aan naar rechts. Je verplaatst naar de rechter rijstrook. De richtingaanwijzer houdt je aan naar rechts en je verlaat de rotonde bij de volgende afslag.
Voorsorteren, de linker rijstrook splitst af en gaat naar links, de middelste rijstrook gaat alleen rechtdoor de rechterrijstrook is voor rechtdoor en rechtsaf.
Afvallende rijstrook. 1. Een meest linker rijstrook van een meerstrooks rijbaan, die in de vorm van markering eindigt in een afstreping.