Het Belt and Road Initiative (BRI), in het Chinees 一带一路 (Yīdài yīlù, One Belt One Road), is een wereldwijd infrastructuurprogramma van China, gelanceerd in 2013 om te investeren in meer dan 70 landen. Het is het belangrijkste instrument van het buitenlandbeleid van China.
OBOR (One Belt, One Road) is een in 2015 gelanceerd (beleids)initiatief van de Chinese overheid. Met de 'Belt' worden de landroutes bedoeld die vanuit China naar Europa en het Midden Oosten leiden. De 'Road' staat voor de maritieme routes die China verbinden met Zuid- en Zuidoost-Azië, Afrika en Europa.
De naam van de Nieuwe Zijderoute is afgeleid van de historische Zijderoute; een netwerk van karavaanroutes dat vanaf de oudheid tot in de late middeleeuwen in gebruik was. Deze route was op zijn hoogtijd een van de belangrijkste handelsroutes wereldwijd en heeft enorme politieke, economische en culturele invloed gehad.
De Nieuwe Zijderoute blaast de oorspronkelijke route nieuw leven in met moderne verbindingen over land en zee. Zij dankt haar naam aan de glanzende zijde waarmee de ruilhandel tussen China en het Westen ooit begon en vormt al eeuwenlang de belangrijkste verbinding tussen Oost en West.
Een route over land en zee van China naar de Westerse wereld. De route werd al in de twee eeuw voor Christus gebruikt en hierdoor kwamen de Chinezen al vroeg in contact Europa en de rest van de wereld.
De gevaren van de zijderoute
Voor Nederlandse transportbedrijven valt er veel geld te verdienen, maar er zitten ook nadelen aan de zijderoute voor de Nederlandse positie op de handelsmarkt. “China krijgt hierdoor nog meer economische en politieke macht”, zegt De Jong.
De zijderoute wordt zo genoemd omdat zijde uit het oosten, toen een bijzonder kostbare handelswaar, langs de route naar het westen vervoerd werd. Twee nestoriaanse monniken smokkelden in 552 in holle wandelstokken zijderupsen naar het Byzantijnse Rijk.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
Strikt genomen was de Zijderoute niet één handelsweg maar een grillig stelsel van wegen dat zich van oost naar west uitstrekte. Zo liep één route vanuit Chang'an in zuidwestelijke richting naar de rivierdelta van de Ganges in India.
Oeigoeren zijn een aan Turken verwant volk uit Centraal-Azië. Oeigoeren hebben een ander uiterlijk dan Han-Chinezen en een eigen cultuur en taal. Veel van de circa twaalf miljoen Oeigoeren in China zijn soennitische moslims, maar vooral onder de stedelijke bevolking zijn ook seculiere Oeigoeren.
Goederenvervoer per spoor tussen China en Europa: een snelle en kosteneffectieve optie. Naast lucht- en zeevracht is het goederenvervoer per spoor nu een steeds aantrekkelijkere manier om goederen tussen China en Europa te vervoeren. De belangrijkste voordelen zijn snelheid en kosten.
Je bezoekt in drie weken tijd de landen Turkmenistan, daarna Oezbekistan, Kazachstan en je eindigt in Kirgizië. Met Koningaap ga je voor lange tijd reizen langs de Zijderoute, zo'n twee maanden maak je een rondreis. Een avontuur waarbij je begint in Turkije en uiteindelijk eindigt in China.
Zijderoute bij toeval ontdekt
Vanuit deze miljoenenstad trekken grote drommen kamelen, kameeldrijvers, bewakers, koks en bedienden naar de Romeinse markten aan het einde van de lange handelsroute. De avontuurlijke Chinees Zhang Qian ontdekte de route van oost naar west bij toeval. In 138 v. Chr.
In 1295 keert hij, als rijk man, terug in Venetië. De terugreis liep via de Zuidchinese Zee, Sumatra, Java, de Straat van Malakka, Ceylon (Sri-Lanka), naar Ormoez. Hier gingen de Polo's aan land. Via Armenië, Trebizonde en Constantinopel bereikten ze uiteindelijk Venetië.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Douanekosten in vrijhandelszone
Zodra je buiten de EU bestelt, moet je bestelling wel doorheen de wondere wereld van de grenscontrole. Voor elke zending waarvan de waarde lager ligt dan 22, moet je vanaf 1 juli 2021 bijkomende kosten betalen. Dat heeft de Europese Unie beslist.
Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
Toen het Ottomaanse Rijk de stad in handen kreeg, had het de controle over de handel langs de zijderoute. Het rijk wilde dat de handel met Europa niet doorging. Ze waren nog boos over de kruistochten en de Spaanse verovering van het islamitische zuidelijk Spanje.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.
Een losse locomotief (goederenvervoer) in de 1600/1700 klasse kost ƒ 6 tot 8 mln en onderhoud 10.000 per jaar. Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Op een doorsnee dag rijden 37 goederentreinen door Breda. Dit zijn er jaarlijks bijna 14 duizend. Hiermee is Breda de stad met de meeste doorkomsten van goederentreinen. De route van bijna een kwart van de goederentreinen gaat door steden, vooral in Noord-Brabant.
Onafhankelijkheidsstrijd in China
De bevolkingsgroep is verwant aan het Turkse volk en spreekt een Turkse taal. De Oeigoeren wonen voornamelijk in de Chinese autonome regio Xinjiang, waar ze naar eigen zeggen worden onderdrukt door de Chinezen.
De Oeigoeren worden er gehersenspoeld en zelfs gemarteld. Ze krijgen soms geen eten, worden geslagen met ijzeren stokken en aan hun handen opgehangen. Ouders en kinderen worden van elkaar gescheiden. Mensen die vastzitten in de kampen krijgen geen rechtszaak en hebben geen toegang tot een advocaat.
Ze worden onderdrukt en gediscrimineerd door de Chinese regering – die ziet de Oeigoeren als afvallig. Sinds 2017 zijn er naar schatting een miljoen Oeigoeren en andere islamitische minderheden door de Chinese autoriteiten willekeurig opgesloten in 'heropvoedingskampen' en gevangenissen in Xinjiang.
Oeigoeren, Kazakken en andere voornamelijk islamitische minderheidsgroepen in de regio Xinjiang worden massaal opgesloten in 'heropvoedingskampen'. Daar worden ze geïndoctrineerd en mishandeld. De meeste familieleden weten niet waar hun opgesloten geliefden zijn en zijn te bang om zich hierover uit te spreken.