akte verlenen (1 gevonden) procesrecht - bericht van een gerecht met een bijzondere status. Bijv. een verweerder wordt uitgenodigd een memorie van antwoord in te dienen. Er volgt nog een bericht over een uitstel.
Het verlijden van de akte
Het verlijden van de akte is het moment waarop de akte met alle betrokken partijen wordt voorgelezen en ondertekend. Nu wordt u officieel eigenaar van de woning. En u krijgt ook de sleutel. De notaris registreert uw akte in het registratiekantoor of 'kadaster'.
De bedoeling van de partij die in een akte (finale) kwijting wenst te ontvangen is dat hij na het ondertekenen van de akte niks meer aan de tegenpartij wil betalen. Andersom bedoelde de tegenpartij dat hij bevestigt dat de betaling heeft plaatsgevonden, maar dat hij voor het restant een vordering houdt.
Wat is een akte? Een akte is een ondertekend geschrift dat als bewijs kan dienen.
De notaris leest de aankoopakte voor, stelt de finale afrekening op, en nodigt alle partijen uit om de authentieke aankoopakte te ondertekenen. Op dat moment word je definitief en officieel eigenaar van de woning.
Na het ondertekenen van deze voorlopige overeenkomst heeft de verkoper maximaal 4 maanden tijd om de akte te laten verlijden. Dat betekent het officieel maken van de overeenkomst. De periode van 4 maanden geeft de notaris de tijd om alle nodige documenten en attesten op te vragen en de nodige controles uit te voeren.
De verkoper, de koper en de notaris ondertekenen de leveringsakte. Pas dan is de verkoop van de woning definitief.
akte (zn) : stuk, diploma, overeenkomst, document, oorkonde, verbaal, polis, certificaat, protocol, charter, proces-verbaal. akte (zn) : diploma, bewijs, oorkonde, getuigschrift, brevet, bul.
De notaris is juridisch specialist. U kunt ervan uitgaan dat alles in de akte juridisch klopt. De identiteit en wilsbekwaamheid van de betrokkenen is door de notaris vastgesteld. Een akte die is gemaakt door een notaris, geldt als bewijs in de rechtszaal.
Van Dale omschrijft 'kwijting' als "betaling van schulden" of "afbetaling". Een 'kwitantie' wordt omschreven als een "schriftelijk bewijs van betaling”. Een algemeen gangbare omschrijving van 'kwijting verle- nen' is "een schriftelijke verklaring van een schuldeiser dat de schuldenaar zijn schuld heeft voldaan".
Kwijting wordt verleend door de algemene vergadering, na het goedkeuren van de jaarrekening, waarbij de aandeelhouders aanwezig zijn of rechtsgeldig vertegenwoordigd zijn. De bestuurder legt tijdens de algemene vergadering verantwoording af over zijn gevoerde beleid het afgelopen boekjaar.
Decharge wordt vaak omschreven als de ontheffing van de aansprakelijkheid van bestuurders voor het door hen gevoerde beleid. Na het verlenen van decharge kan een bestuurder namelijk niet langer aangesproken worden voor (rechts)handelingen die hij heeft verricht in de periode waarop de decharge betrekking heeft.
Administratieve kosten van akte(s)
De administratieve kosten van de akte(s) kunnen aanzienlijk verschillen van notaris tot notaris, maar hangen ook af van de regio en de complexiteit van het dossier. Volgens de huidige tarieven bedragen de administratieve kosten per akte ruwweg 1.100 euro (De Tijd, 2022).
Een akte die in tegenwoordigheid van getuigen wordt verleden, wordt door de getuigen en de notaris onmiddellijk na voorlezing ondertekend. Betreft het een akte als bedoeld in artikel 40, derde lid, dan neemt de notaris, voordat hij tot ondertekening overgaat, het uur en de minuut van die ondertekening in de akte op.
Sluit je een overeenkomst, dan is dat een zaak tussen jou en de andere partij.Maar wat in een notariële akte staat, wordt gezien wordt als de 'juridische waarheid'. Voor iedereen. De notariële akte heeft een bijzondere bewijswaarde.
De notaris verlijdt dan de akte. Dat wil zeggen dat hij de volledige authentieke akte hardop voorleest. Achteraf paraferen alle betrokken partijen elke pagina, en op de laatste pagina plaatst iedereen zijn handtekening. Binnen de 15 dagen na de ondertekening zorgt de notaris voor de registratie.
Voortaan kan elke burger alle aktes waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters via het portaal 'MyMinfin' raadplegen en downloaden.
Sinds juni 2022 is ook het aantal overdrachtsakten met een paar honderd toegenomen, tot ongeveer 24.000 (1 procent). In totaal zijn er in de eerste 10 maanden van dit jaar iets meer dan 1.370.000 akten gepasseerd. Dit waren er bijna 1.537.000 in 2022: een daling van 10 procent.
Volgens Van Dale's woordenboek betekent de uitdrukking 'waarvan akte: 'Het staat genoteerd, het is vastgelegd'. Waarom het ook de titel is van de nieuwe en vijfde dichtbundel van Onno Kosters – die in 2012 de Turing Gedichtenwedstrijd won – wordt al duidelijk bij het lezen van het eerste gedicht 'Duisternis'.
Wat gebeurt er nog na het ondertekenen van de akte? Na de ondertekening van de akte stuurt de notaris een afschrift van de notariële akte naar het Kantoor Rechtszekerheid (het hypotheekkantoor) waar de notariële akte wordt overgeschreven. Die overschrijving is van het allergrootste belang.
Een akte is een officieel document. In de wet staat de definitie formeel omschreven als: 'elk ondertekend document, bestemd om tot bewijs te dienen'.
Van zodra de onderhandse verkoopovereenkomst is afgesloten, moet de notariële akte binnen de vier maanden ondertekend worden. De notaris heeft die tijd nodig om de akte op te stellen. In die periode doet hij ook de nodige controles, opzoekingen of vraagt hij attesten aan.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
In een akte van verdeling regelt u alles omtrent een gezamenlijke woning en/of hypotheek.