First things first: wat is slow fashion precies? Slow fashion kenmerkt zich door tijdloze collecties met kleding van hoge kwaliteit die lang mee gaat. Het is de tegenhanger van fast fashion, dat met name geassocieerd wordt met wegwerpgedrag en oneerlijke handel.
Fast fashion wordt in grote hoeveelheden gemaakt, is zeer trendgevoelig en erg goedkoop. Goede kwaliteit is minder van belang. Het staat dan ook voor de huidige maatschappij waarin massaconsumptie de norm is. Slow fashion gaat juist om kwaliteit, tijdloze ontwerpen, een eerlijke productie en duurzaamheid.
Slow fashion: duurzame kleren voor de lange termijn
'De producten worden in kleine hoeveelheden, veelal met de hand geproduceerd. ' Ook vintage en tweedehands kleding vallen onder de slow fashion koepel. 'Hoe langer je de levensduur van een kledingstuk kunt maken, hoe beter', vertelt de expert.
Veelal wordt de kleding in sweatshops in lagelonenlanden geproduceerd onder schrijnende omstandigheden. Het gros van de naaisters verdient geen leefbaar loon, met onmenselijk lange werkweken tot gevolg. In Aziatische kledingfabrieken maken naaisters vaak werkweken van 60 tot 90 uur.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden. Ook tweedehands kleding valt onder eerlijke kleding.
Goede kwaliteit flatteert/valt mooi om je lichaam. Kijk of je nergens fouten in de stof vindt en ga na of de stof goed aanvoelt. Kijk naar de naden, zomen en knoopsgaten. De naden moeten recht lopen en mogen geen losse draadjes bevatten.
Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen.
Fast fashion als consumptiecultuur
Als vervolgens rond 1990 fast fashionbedrijven als H&M en later ook Zara en Primark meerdere collecties per jaar tegen bodemprijzen gaan aanbieden, neemt het aantal kledingstukken dat mensen jaarlijks aanschaffen flink toe.
Het verwerken van de materialen in de fabriek is ook vervuilend, want verven gebeurt met schadelijke verfstoffen en het water wordt nog al te vaak ongefilterd terug in een rivier gegooid. Daarbij komt dan nog het vervoeren van de materialen én van het eindproduct, over de hele wereld.
Wat zijn bekende fast fashion merken? De meeste grote kledingmerken vallen onder fast fashion. Hierbij moet je denken aan merken en ketens zoals H&M, Zara, Primark, C&A, Bershka, Mango en meer.
Mode is een afspiegeling van het tijdsbeeld. De mode reageert op maatschappelijke en economische veranderingen. De roklengte is daar in de eerste jaren na de tweede Wereldoorlog een goed voorbeeld van. In die jaren van schaarste werden de rokken langer en wijder.
Om kleding te maken zijn fossiele brandstoffen nodig. Synthetische kledingvezels worden bijvoorbeeld gemaakt uit aardolie. Ook kunstmest – vaak gebruikt bij de teelt van niet-biologische gewassen– wordt vaak geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Bovendien wordt energie nog vaak opgewekt uit fossiele brandstoffen.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Lage lonen en lange werktijden blijken een belangrijke rol te spelen bij de beslissing van ouders om hun kinderen van school te halen en uit werken te sturen. Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Pull&Bear, het jongerenmerk van de Inditex groep, lanceert dit seizoen een Join Life collectie. Het label 'Join Life' werd tot hier toe al gebruikt om items aan te duiden die gemaakt zijn van duurzame grondstoffen. Maar nu brengt het merk dus voor het eerst een volledige collectie in duurzame materialen op de markt.
Centraal Museum wijdt expositie aan meest gedragen kledingstuk: de spijkerbroek. Nederlanders dragen de meeste spijkerbroeken per hoofd van de bevolking. Nooit eerder is er echter een grote expositie gewijd aan het alledaagse kledingstuk, concludeerde het Centraal Museum in Utrecht.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.