Tijdens de livestream kunnen volgers namelijk 'gifts' geven.Dat zijn symbooltjes zoals rozen of diamanten waarvoor je een som moet betalen aan TikTok. Daarvan gaat 20 procent naar de persoon die de livestream houdt, de rest gaat naar het platform.
Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten. Je kunt jouw idool alleen maar een gift sturen als hij of zij een live video maakt.
LIVE-cadeaus is een functie waarmee, als deze actief is op je account, je kijkers op je TikTok-video's kunnen reageren om waardering voor je content te tonen. LIVE-cadeaus is een manier om diamanten te verzamelen van TikTok. Diamanten kunnen vervolgens bij TikTok worden ingewisseld voor geld.
De munten kunnen overal kosten van € 0,85 voor 70 munten tot € 207,50 voor 17.500 munten. Met de aangepaste optie in de app kun je ook kiezen hoeveel munten je wilt kopen, inclusief veel grotere bedragen. TikTok verbiedt bepaalde gebruikers om de munten te kopen, ook die onder de 18 jaar.
De TikTok-battle is dus een heus verdienmodel: een waarde van een gift varieert van 1 cent tot wel 250 euro. En wekelijks worden in Nederland miljoenen gifts gestuurd. Vooral TikTok verdient er een hoop aan, want naar verluidt gaat zeker 70 procent van de donaties naar dat platform.
TikTok-gebruikers kunnen munten en cadeaus kopen om aan hun favoriete makers te geven tijdens de Livestream. Vervolgens kun je de geschenken in diamanten omzetten in ruil voor geld. Je kunt gebruikmaken van Livestream als je meer dan 1.000 volgers op TikTok hebt.
Met vooral parodieën op trucs die mensen in andere filmpjes laten zien, kreeg hij in ruim twee jaar tijd bijna 144 miljoen volgers op TikTok. Afgelopen week werd Khaby Lame (22) de populairste tiktokker ter wereld.
Net als Instagram en Facebook is het met TikTok ook mogelijk om geld te verdienen, maar zal het zeker niet vanzelf gaan. Je moet namelijk een behoorlijk grote fanbase hebben, wil je wat geld verdienen met TikTok. Het is dus de bedoeling dat je influencer gaat worden – en dus bekend op TikTok te gaan worden.
Wij gaan voor TikTok doorgaans uit van een gemiddelde CPM van € 10-15. Een rekenvoorbeeld: influencer X heeft 100.000 volgers en het gemiddelde bereik van de laatste 5 posts is 40.000. Met een CPM van € 10 is een TikTok post naar verwachting dus € 400,- waard.
Wat ik wel kan zeggen is dat je per 1000 views gemiddeld zo'n 1,- euro verdiend. Als je dus 1000 views per dag zou hebben, zou je 1,- euro per dag verdienen. YouTubers als EnzoKnol hebben natuurlijk veel meer views, en verdienen dus ook meer.
1. Scott Hentzepeter (@scottsreality) – 36.3 miljoen volgers.
Om geld te verdienen met YouTube, moet je het afgelopen jaar minimaal 1.000 abonnees en 4.000 kijkuren hebben gehaald. Zodra je dat hebt bereikt, kun je je aanmelden voor het YouTube-partnerprogramma en inkomsten genereren met je kanaal via advertenties, abonnementen en kanaallidmaatschappen.
Wanneer kan je live gaan op TikTok? Je kunt live gaan als je minimaal 16 jaar oud bent en als je minstens 1000 volgers hebt.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
1. Charli D'Amelio – 136.7 miljoen volgers.
De 25 populairste TikTokkers wereldwijd
Ten opzichte van juni is de top vijf bijna onveranderd gebleven: alleen Khabane Lame en Addison Rae zijn van plek gewisseld. Charli d'Amelio bezet nog steeds de eerste plek, terwijl Bella Poarch en Zach King de top vijf complementeren.
Bella Poarch, 19-jarige influencer uit de Filipijnen, heeft op één van haar video's het meeste aantal likes ooit op TikTok. Maar liefst 32 miljoen likes heeft ze op haar video! Veel moest ze daarvoor niet doen want de video is nogal 'gewoontjes' maar geniaal.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Ryan Kaji – ($ 27 miljoen)
Ryan's World is de naam van het YouTube kanaal van Ryan Kaji die wordt gerund door zijn stiefzus en ouders. Het 10-jarige mannetje heeft 31,4 miljoen abonnees. Er komt bijna elke dag een nieuwe video online.
Inkomsten per maand en per jaar
Als we er van uit gaan dat EnzoKnol zo'n 1500,- euro per dag verdiend, dan kunnen we ook berekenen wat hij per maand en per jaar verdiend. 1500,- euro keer 30 (dagen) is 45.000 euro per maand. Dat is 45.000 euro keer 12 (maanden), dus 540.000 per jaar.
Aan de top
Door zijn video's kreeg hij binnen de kortste keren miljoenen volgers. En binnen een jaar was hij de meest gevolgde TikTokker van Italië. Nu hij 142,5 miljoen volgers heeft, moet Charli D'Amelio haar TikTok-kroon aan hem doorgeven.