E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
De "E" staat voor Edge, dat is internet met snelheid tussen 2G en 3G. Het is dus inderdaad langzamer dan 3G. Volgens alle gegevens zou jij ook gebruik kunnen maken van het 3G netwerk.
Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.
Esim (of e-sim) is een afkorting van 'embedded sim', en is in het leven geroepen om als opvolger te dienen voor de wereldwijd gebruikte plastic simkaart. Een e-sim doet in feite hetzelfde, maar zit ingebouwd in je telefoon.
EDGE. Het EDGE-netwerk (gsm) van je aanbieder is beschikbaar en de iPhone kan via dat netwerk verbinding maken met het internet. Zie Instellingen voor de mobiele verbinding weergeven of wijzigen op de iPhone. GPRS/1xRTT.
Bereik controleren
Controleer of je bereik hebt. Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten.
EDGE op uw scherm zou kunnen betekenen dat: Uw mobiele telefoon/ device niet 4G-ready is. Uw netwerkinstellingen niet juist zijn geinstalleerd of aangeschakeld. Uw mobiele telefoon niet compatibel is met de 2100 MHz -frequentieband.
De E staat voor "EDGE", de maximale communicatiesnelheid van 2G.
Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met het Vodafone 4G-netwerk.
Vodafone is begonnen met de uitrol van edge in Nederland. Edge is een snellere variant van gprs en biedt snelheden tot 384kbps. De edge-dekking blijft beperkt tot gebieden waar het 2g-netwerk momenteel veel wordt gebruikt.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
De H staat gelijk aan 3.5G, en de H+ staat gelijk aan 3,75G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller het internet is. H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G.
Met Edge verhoogt T-Mobile de snelheid van mobiel internet op plekken zonder 3G en 4G. T-Mobile zegt op het supportforum het volgende over Edge: De praktische data snelheid op 2G is 45kbps; net genoeg om te Whatsappen en emails te versturen (tekst).
Die R staat voor roaming, en raoming is gebruik maken van een gasten netwerk. Als je eigen netwerk niet beschikbaar is, schakeld je telefoon over op een ander netwerk. Binnen Nederland zijn er voor roaming geen extra kosten aan verbonden.
Wat kost een eSIM? Als je je normale simkaart wilt omwisselen voor eSIM, dan betaal je de eerste keer het bedrag (€ 5,09) voor een nieuwe eSIM. Wel kan je als je eSIM hebt, tot twee keer per jaar een nieuwe eSIM aanvragen.
Check of 4G aanstaat
Bij Android zet je dit aan onder Instellingen - Meer - Meer netwerken/verbindingen - Mobiel netwerk - Netwerk operators.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
4G+ is eigenlijk een uitbreiding van het 4G-netwerk zoals consumenten het nu al gebruiken. Het 4G-netwerk maakt gebruik van twee frequenties: 800Mhz en 1800Mhz. Bij 4G+ wordt 20Mhz van de 1800Mhz-frequentie gecombineerd met de 10Mhz van de 800Mhz-frequentie.
Ga hiervoor naar de Instellingen van je telefoon -> Mobiel netwerk -> Opties Mobiele data -> Gesprekken en data. Staat hier 4G? Schakel hier meteen VoLTE in, als dit nog niet actief is. Dit doe je door op Gesprekken en data te klikken en VoLTE aan te zetten.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.