Wie trakteert bij verkoop huis? Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Voor de individuele aktes kunt u rekenen op gemiddelde tarieven tussen de €450,- en €1.200,-. Vraag hier gratis een prijsopgave voor een leverings- of hypotheekakte aan. Vaak bieden notarissen de leverings- en hypotheekaktes ook als combinatie aan. Reken dan op een tarief tussen €700,- en €1.900,-.
Ereloon van de notaris
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
Om te beginnen zijn de maximale administratieve kosten van de notaris bij de aankoop-en kredietakte vanaf januari 2023 vastgelegd op 1.250 euro. Ook de notaris zelf levert een slok op de borrel in. Zijn ereloon op de aankoopakte ligt vanaf nu gemiddeld 10 procent lager, en op de kredietakte zelfs 20 procent.
Minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne (Open VLD), hervormt vanaf 1 januari 2023 de notariskosten.Hierdoor zal 98% van de woningaankopen goedkoper worden. De honoraria van notarissen liggen vast in een Koninklijk Besluit, dat dateert uit 1950 en voor het laatst werd aangepast in 1980.
Notaris mag zelf tarief bepalen. Tarief. Vaste prijzen binnen het notariaat afgeschaft.
De grootste kosten, namelijk de verkooprechten en/of de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.
1. Leveringsakte: € 600 – € 1.000. De leveringsakte is het document waarmee de woning officieel wordt geleverd en op jouw naam komt te staan. In de leveringsakte staan ook de voorwaarden opgenomen die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd.
De notaristarieven zijn vrij.Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.
De kosten voor het opmaken van de notariële akte bij een verkoop zijn ten laste van de koper. Het gaat meer bepaald om drie soorten kosten: de fiscale kosten (registratierechten en/of btw), het ereloon voor de notaris en de diverse aktekosten. Eerst een voorschot of provisie.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Waarom verschillen de tarieven van notarissen? De tarieven van notarissen zijn sinds 2003 vrijgegeven. Dat betekent dat elke notaris in Nederland kan vragen zijn dienstverlening wat hij wil. Hierdoor kan het zijn dat de ene notaris bij u om de hoek een stuk duurder is dan de andere notaris in het dorp verderop.
Notariskosten koopovereenkomst
De notariskosten voor een koopovereenkomst kunnen verschillen en liggen tussen de €200,- en € 980,-.
Kopers betalen sinds 1 januari 2023 10,4% overdrachtsbelasting als ze niet zelf in de woning gaan wonen.
Een akte van levering wordt ondertekend bij de notaris en ingeschreven bij het Kadaster. Daarmee wordt de eigendom van een woning overgedragen, en ligt de nieuwe eigenaar vast. De koopakte is de overeenkomst van de verkoper met de koper van een huis bij het sluiten van de koop.
Van zodra de onderhandse verkoopovereenkomst is afgesloten, moet de notariële akte binnen de vier maanden ondertekend worden. De notaris heeft die tijd nodig om de akte op te stellen. In die periode doet hij ook de nodige controles, opzoekingen of vraagt hij attesten aan.
De akte van levering, de leveringsakte, de transportakte of de overdrachtsakte. Het zijn verschillende namen voor hetzelfde document. Die akte is niet hetzelfde als de koopovereenkomst of het koopcontract. Wel moeten de afspraken in de koopovereenkomst overeenkomen met de leveringsakte.
Eind 2022 werd het statuut van de notaris hervormd. Er wordt een verlaging van de erelonen voorzien in het Koninklijk Besluit dat samen met de betreffende wet in werking is getreden op 1 januari 2023.
Is je woning onlangs verkocht, dan wil je het geld natuurlijk zo snel mogelijk na de overdracht op je rekening gestort krijgen. Bij de meeste notarissen kan je namelijk van 1 tot 3 dagen uitgaan, al kan dit enorm variëren per situatie en notaris.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
Is het eerste gesprek bij een notaris gratis? De notaristarieven zijn vrij. Elke notaris mag zelf het tarief bepalen.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Nog een verschil tussen een notariële volmacht en een onderhandse volmacht is de prijs. Een onderhandse volmacht kost € 65,00 (incl.BTW) en een notariële volmacht kost € 305,00 (incl.BTW).
In principe bedraagt het ereloon voor een akte van erfopvolging sinds 1 januari 2023 195 euro aan erelonen voor een akte van erfopvolging. Belangrijk is dat bij dit 'basisereloon' nog 125 euro wordt opgeteld per aanwezig onroerend goed.