Tijdens het exitgesprek kun je een aantal vragen verwachten van je werkgever. De meeste vragen hebben betrekking op jouw tijd bij het bedrijf en hoe je die hebt ervaren. Waarschijnlijk wordt er verder gevraagd welke zaken kunnen worden verbeterd binnen het bedrijf en wat de reden is van je vertrek.
Exitgesprekken geven je meer inzicht in de reden van vertrek van werknemers. Ook kun je achterhalen hoe de werknemer het werken voor uw bedrijf heeft ervaren. De gesprekken geven meestal een goed beeld van wat er speelt onder werknemers, waardoor je belangrijke verbeterpunten binnen de organisatie kunt ontdekken.
Deze enquête bevraagt de vertrekkende collega over de reden van vertrek, wat diegene waardeerde aan het werken bij de universiteit en welke verbeterpunten hij ziet voor de universiteit als werkgever.
Waar voldoen goede vragen aan? Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Waarom mensen zeggen dat ze weggaan. Het arbeidsvoorwaardenpakket en een betere werk-/privé-balans zijn de meest genoemde redenen om van baan te wisselen. Betere doorgroeimogelijkheden valt onder de derde en minst genoemde reden.
Het kan allerlei oorzaken hebben: slecht management, collega's die niet klikken, of een reorganisatie. Werksfeer wordt vaak nog belangrijker gevonden dan salaris. Mensen die zich niet thuis voelen, presteren minder en ervaren stress. Negativiteit resulteert vaak (in eerste instantie) in verzuim.
In het doelstellingengesprek worden afspraken gemaakt tussen de medewerker en de leidinggevende over de belangrijkste resultaten die de komende periode behaald moeten worden. Je beschrijft zo concreet mogelijk wat je verwacht, koppelt dit aan een einddatum en geeft aan wie daarvoor verantwoordelijk is.
Besteed voldoende aandacht aan de interne communicatie omtrent het vertrek van de medewerker. Laat de medewerker niet zelf aanmodderen, maar neem de organisatie van de afscheidsbijeenkomst over. Dat is heel fijn voor degene die weggaat. Daarnaast geeft het jou de kans om positieve verrassingselementen in te bouwen.
Onboarding is het proces waarin nieuwe werknemers begeleid worden en zij geholpen worden om te wennen aan hun nieuwe baan op het gebied van gedrag, prestaties en sociale verwachtingen. Daarmee vormt onboarding een essentiële link tussen recruitment en het dienstverband. Elk bedrijf heeft te maken met 'onboarding'.
Wat is het goede gesprek? Het goede gesprek is een methodiek die snel in populariteit stijgt en door organisaties wordt gebruikt om de traditionele HR-gesprekscyclus of te wel performance management cyclus, bestaande uit een plan-, functionerings-, en beoordelingsgesprek, te vervangen.
Niet meer willen werken kan verschillende oorzaken hebben. Voel je je diep ongelukkig door je werk? Bespreek je gevoelens met een vertrouwenspersoon op je werk, je huisarts of met iemand in je omgeving. Praten helpt om erachter te komen waar deze gedachten vandaan komen en wat je eraan kunt doen.
Wanneer reisafstand de reden van vertrek is geweest, kun je dit gewoon benoemen. Je spreekt namelijk negatief over de afstand en niet over de werkgever. Het is wel aan te raden om er een positieve wending aan te geven om jezelf te verkopen. Het blijft immers een sollicitatiegesprek.
Een hoog personeelsverloop doet zich voor wanneer een aanzienlijk aantal werknemers binnen een bepaalde periode de organisatie verlaat. Er is geen vastgesteld cijfer voor het gemiddelde personeelsverloop dat van toepassing is op alle organisaties, aangezien dit sterk afhangt van specifieke omstandigheden en de branche.
83% van de respondenten vindt haar of zijn gezondheid en welzijn op het werk belangrijk. Maar gevraagd naar hoe hun werkgever daar tegenover staat, blijkt meer dan een derde (37%) er niet of onvoldoende van overtuigd dat hun werkgever zich bekommert om de gezondheid en het welzijn van het personeel.
Het huidige personeelstekort heeft meerdere oorzaken. Zo hebben we aan de ene kant te maken met vergrijzing en worden er steeds minder kinderen geboren, wat ervoor zorgt dat de populatie werkenden afneemt. Tegelijkertijd maken we, nu de coronacrisis (deels) voorbij is, een sterke economische groei door.
Waar voldoen goede vragen aan? Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Een goede vraag houdt rekening met alle mogelijkheden.
Ga na of je alle mogelijke antwoorden van respondenten ondervangt in je antwoordopties. In onderstaande vraag wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat er geen storingen hebben plaatsgevonden. Voorbeeld van een onvolledige vraag.
Een enquête met 10 vragen heeft bijvoorbeeld een gemiddeld voltooiingspercentage van 89%. Enquêtes met 20 vragen scoren iets lager met 87%, gevolgd door enquêtes van 30 vragen met 85%. Maar als een enquête 40 vragen telt, is het voltooiingspercentage 79%.
Bedankt voor je medewerking aan deze enquête. Met jouw hulp kunnen we [onderzoek doel]. Graag houden wij u op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek. Als u dit interessant vindt kunt u hieronder uw e-mailadres invullen en ontvangt u te zijner tijd het rapport.
Heel praktisch: maak je enquête niet te lang. Als je wilt dat de respondenten je enquête afmaken, mag het maximaal 10 minuten duren. Dit betekent ongeveer 20 vragen. Zorg voor een goede chronologische volgorde van je enquête.