De normen en waarden binnen een organisatie worden vaak aangeleerd, maar kunnen door veranderingen in het bestuur, nieuwe leden of nieuwe werkzaamheden, veranderen of bijgesteld worden. De cultuur van een organisatie heeft betrekking tot de manier van werken, communicatie en aangeleerde patronen van leden.
Cultuur is een gemeenschappelijke wereld van ervaringen, waarden en kennis, die een bepaalde sociale eenheid kenmerkt. Een cultuur wordt zichtbaar door de waarden, rituelen, helden en symbolen die gebruikt worden. In een multiculturele samenleving leven mensen met verschillende culturele achtergronden.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
Er zijn 10 basiselementen van elke cultuur: geografie, taal, familie, FCTS (voedsel, kleding, transport, onderdak), economie, onderwijs, politiek, technologie, VBR (waarden, overtuigingen, rituelen) en culturele expressie . Zoals gezegd is het belangrijk om mensen van je eigen of andere culturen te leren kennen en respecteren.
Om toptalent aan te trekken en te behouden, moeten bedrijven een aantrekkelijke organisatiecultuur opbouwen en in stand houden. Om dat te realiseren zijn er 5 onmisbare kernelementen nodig: doelgerichtheid, verantwoordelijkheid, gemeenschapszin, doeltreffende communicatie en goed leiderschap.
Zij identificeerden vier soorten cultuur: clancultuur, adhocratiecultuur, marktcultuur en hiërarchiecultuur .
Er zijn zeven elementen van cultuur: sociale organisatie, gewoonten en tradities, taal, kunst en literatuur, overheid, religie en economische systemen . Deze elementen vormen de manier van leven voor een hele samenleving, inclusief hoe mensen zich kleden, de muziek die ze luisteren en hoe mensen elkaar begroeten.
Via een vragenlijst en een cultuurmodel onderzoekt u uw huidige organisatiecultuur. Zo wordt snel duidelijk hoe uw organisatie functioneert en welke normen en waarden kenmerkend zijn. U kunt de Cultuurproef ook gebruiken om de gewenste cultuur in beeld te brengen.
geloof, eten, muziek, dans, kleding, tradities, gewoontes, normen en waarden, de taal etc. etc. een cultuurkenmerk is alle eigenschappen en het gedrag dat in de cultuur van een volk voorkomt.
Je werkt ergens waar ongeschreven regels gelden die de werksfeer zeer onaangenaam maken. En waar onprettige gewoonten en gedrag de norm zijn. Je bent niet bij machte om er iets aan te doen.
In een sterke cultuur voelen werknemers zich gewaardeerd . Ze hebben tenminste enige controle over hun baan, in plaats van zich machteloos te voelen. Of het nu is door thuis te werken, hun projecten te kiezen of een nieuwe rol uit te proberen, werknemers die zich gewaardeerd voelen en beslissingen kunnen nemen, bereiken een hoger prestatieniveau.
4 soorten organisatiecultuur
De vier belangrijkste typen organisatiecultuur zijn clancultuur, adhocratiecultuur, marktcultuur en hiërarchiecultuur . Deze typen komen van Robert E. Quinn en Kim S. Cameron van de University of Michigan, die de kwaliteiten onderzochten die bedrijven effectief maken.
Antropologen onderscheiden drie cultuurniveaus: internationaal, nationaal en subcultureel .
Bedrijfscultuur en bedrijfssucces
Een positieve bedrijfscultuur heeft een uitgesproken positief effect op medewerkers: in het beste geval zijn ze tevredener, wat ook betekent dat ze productiever en beter gemotiveerd zijn. Minder medewerkers stappen op wanneer ze zich op hun gemak voelen.
Een positieve organisatiecultuur denkt positief en kijkt naar wat er goed gaat, verbetert wat kan en bereikt positieve deviatie (buitengewone prestaties). De basis is sociale veiligheid en goed samenwerken, de inspiratie komt van een gezamenlijk positief doel.
Een manier om de organisatiecultuur te definiëren, is door te kijken naar de gedeelde overtuigingen, verwachtingen, taal, gebruiken, gewoonten en houdingen van de werknemers, maar ook naar de onderliggende waarden, normen en standaarden van het bedrijf .
Cultuur is geleerd, gedeeld, symbolisch, geïntegreerd, adaptief en dynamisch . Laten we deze kenmerken van cultuur één voor één doornemen.
De bedrijfscultuur of organisatiecultuur bestaat uit de normen, waarden en ongeschreven regels van een organisatie. Soms zijn uitingen van de cultuur daadwerkelijk zichtbaar. Bijvoorbeeld in kleding of hoe de kantine eruitziet.