Wanneer de tegenpartij na alle verzoeken nog geen schadeformulier wil opsturen, dan komt het voor dat de verzekeraar de schade vergoedt in het nadeel van de tegenpartij. Vervolgens zal de verzekeraar de polis van deze tegenpartij beëindigen wegens het niet mee werken aan de schadeafhandeling.
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier.
Er bestaat geen wettelijke plicht om een ingevuld schadeformulier in te leveren bij de verzekeraar. Vanuit de verzekeraar wordt de verplichting wel opgelegd. Maar dat geldt niet voor alle schades. Bij ruitbreuk kunt u het af met een telefoontje aan de verzekeraar.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Heb je autoschade? Vul deze dan wel zo snel mogelijk op en stuur dit naar je autoverzekering. Autoschade moet je namelijk zo snel mogelijk bij je autoverzekering melden. Het liefste binnen 24 uur.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
Als klant het ingevulde schadeformulier naar ons opsturen
Dan kun je het schadeformulier dat je later of achteraf ingevuld hebt, naar ons e-mailen. Dat doe je door een scan te maken van beide zijden van het formulier. Per post een schade melden, kan ook.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Meestal staat in de polisvoorwaarden van de autoverzekering dat je binnen drie dagen na de aanrijding of ongeval de verzekeraar op de hoogte moet stellen. Je kunt wel alvast contact opnemen met een schadehersteller voor een afspraak voor reparatie.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Wanneer schadeformulier invullen? Als u een aanrijding heeft gehad waarbij een andere partij betrokken is geweest, dan dient er altijd een schadeformulier ingevuld te worden door beide partijen. Het schadeformulier bestaat uit een toelichting, een origineel schadeformulier en een doordruk van dit formulier.
U bent de veroorzaker van de schade
Stuur het schadeformulier naar de eigen verzekeraar. Ook als de schuldvraag niet duidelijk is stuurt u het formulier naar de eigen verzekeraar. De verzekeraars vechten onderling uit wie wat betaalt.
Wat kost een schade expert of contra expertise? Als uw verzekeraar of schadehersteller een schade expert inschakelt, dan is dit kosteloos voor u. Met andere woorden: u hoeft de kosten hiervan niet te verhalen op uw verzekeraar. Dat doet de schade expert namelijk zelf.
Nadat de expert het voertuig heeft bekeken, duurt het gemiddeld 5 werkdagen voordat het expertiserapport door ons is ontvangen. Op dat moment sturen wij het expertiserapport door naar de maatschappij van de tegenpartij en is het rapport voor u inzichtelijk in de portal.
Schadebedrag uitgekeerd krijgen
Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende reactietermijnen, maar vaak heeft u binnen een week tot 10 dagen een reactie. Zodra de schade definitief is vastgesteld, keert de autoverzekeraar de schade binnen 14 dagen uit.
Als u schade lijdt als gevolg van een ongeval waarvoor u niet aansprakelijk bent, moet de aansprakelijke tegenpartij die vergoeden. Veroorzaakte u zelf schade dan moet u, of uw verzekeraar, een schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Je bent in fout bij een ongeval wanneer je als bestuurder een ongeval hebt veroorzaakt en aansprakelijk bent gesteld voor de schade.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
U kunt smartengeld vragen als u lichamelijke of geestelijke schade heeft door de schuld van iemand anders. Het geld is bedoeld om uw lijden minder erg te maken, zoals uw pijn en verdriet. De rechter bepaalt hoeveel smartengeld u krijgt.
Verjaringstermijn voor aansprakelijk stellen
Is de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM) van toepassing, dan is de verjaringstermijn drie jaar. De verjaring kan gestuit worden door zo snel mogelijk naar de voor het ongeval aansprakelijke persoon een aangetekende brief te sturen.
Wanneer de tegenpartij na alle verzoeken nog geen schadeformulier wil opsturen, dan komt het voor dat de verzekeraar de schade vergoedt in het nadeel van de tegenpartij. Vervolgens zal de verzekeraar de polis van deze tegenpartij beëindigen wegens het niet mee werken aan de schadeafhandeling.
Als u dan geen aanrijdingsformulier hebt ingevuld, bent u helemaal zonder verweer ten overstaan van uw verzekeraar. Het model is overal gelijk en kan bijgevolg gebruikt worden in heel Europa, wat ook de taal van de betrokkenen is.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.