Als er namelijk 10x een foute Pukcode ingevoerd is, dan zal deze ook niet meer werken en is de SIMkaart geblokkeerd en moet je een nieuwe aanvragen. Doe nu even helemaal niets! Mocht het niet werken, dan kun je de SIMkaart in een ander toestel stoppen.
Let op: Bent u uw puk code kwijt en kunt u deze niet achterhalen? Probeer dan niet zelf op goed geluk een code in te voeren, want na negen pogingen wordt uw simkaart definitief geblokkeerd. Het enige wat u in dit geval kunt doen is een nieuwe simkaart aanvragen bij uw provider en hier betaalt u kosten voor.
Let op: voer je 3 keer een verkeerde pincode in, dan heb je een pukcode nodig om je simkaart te ontgrendelen. Het is dus niet aan te raden om eindeloos te experimenteren. Houd er ook rekening mee dat de pincode van je simkaart iets anders is dan de toegangscode waarmee je je telefoon ontgrendelt.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
De pukcode is de persoonlijke ontgrendelingscode van je simkaart. Zodra je de pincode drie keer foutief hebt ingevoerd, blokkeert je simkaart. Om je telefoon weer te activeren gebruik je de pukcode. Deze code wordt bij je simkaart geleverd en bestaat uit acht cijfers.
Heb je de pukcode 10 keer verkeerd ingevuld, dan is de simkaart niet meer te gebruiken.
Je simkaart wordt definitief geblokkeerd wanneer je de PUK-code 10 keer verkeerd invoert. Wanneer dit gebeurt verschijnt er op je scherm het bericht: kaart geblokkeerd. Je kunt de simkaart helaas niet meer deblokkeren.
Simkaart geblokkeerd: zo deblokkeer je hem. Als je simkaart is geblokkeerd, vraagt je smartphone om een pukcode. Vaak kun je de pukcode vinden in het pakketje waar je simkaart destijds ook in zat. Je hoeft dit pakketje overigens niet per se te bewaren.
Dankzij je simkaart maakt je mobiel verbinding met het mobiele netwerk van Ben. Is je simkaart geblokkeerd? Dan kun je niet meer bellen, sms'en of internetten met je telefoon. Ik leg je in dit blog uit wat je het beste kunt doen als je simkaart geblokkeerd is.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst of bij het contactloos betalen: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
Mobiel geblokkeerd
Als je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd, blokkeert je telefoon. Je kunt deze ontgrendelen met je pukcode. Je vindt jouw pukcode in MijnKPN. Je kan op grijze blokje klikken om de PUK-code beter te kunnen lezen.
Bel via een andere telefoon naar de klantenservice: 06-54 500 100. Daar kunnen ze je, na controle van je gegevens, je PUK vertellen. En dan kun jij weer vrolijk verder bellen. De pukcode kun je terug vinden in my vodafone (website) en via de klantenservice.
Een reset kan je eigenlijk zelf ook uitvoeren. Een reset houdt in dat je simkaart op het netwerk wordt afgemeld en daarna opnieuw wordt aangemeld. Als klant zijnde kan je je simkaart uit je toestel halen en deze na 10 minuten weer erin plaatsen. Zo meld je de simkaart ook af van het netwerk.
In het geval van diefstal of verlies van je mobiele telefoon adviseren wij je om direct de simkaart te laten blokkeren, zodat deze niet door anderen kan worden gebruikt. Je abonnement loopt maandelijks door als je de simkaart hebt geblokkeerd en wordt dus niet opgezegd.
De pukcode is een vaste code die je niet kan veranderen. Na de activatie van je identiteitskaart bij de dienst Burgerzaken, kan je je pincode onmiddellijk veranderen. Je kan dit ook eenvoudig thuis doen met een kaartlezer.
Een pukcode is een code waarmee je een geblokkeerde simkaart deblokkeert. Je kunt daarna een nieuwe pincode instellen. Een pukcode bestaat uit acht cijfers en je kunt 'm niet veranderen. Het is een afkorting voor Personal Unlock Key.
Je ontgrendelt hem door de simcode in te voeren. Deze bestaat uit 4 cijfers en is meestal 0000. Deze voer je in als je de telefoon opstart of als je een nieuwe simkaart in je smartphone stopt. Je kunt de code zelf veranderen naar een code die moeilijker te raden is.
3 keer verkeerde pincode ingetoetst: je kunt je pas altijd deblokkeren. Kwijt of gestolen: je kunt je pas deblokkeren als die binnen 14 dagen na blokkering weer terecht is. Is de pas langer dan 14 dagen geleden geblokkeerd? Vraag dan een vervangende betaalpas aan.
Deze speciale code is vaak geprint op het plastic kaartje, waar je ook je simkaart uitdrukt. Is dat niet het geval? Bekijk dan bijgeleverde brief, want dan is de code daarop te vinden. Bewaar dit plastic kaartje of brief dus goed, of kies er bijvoorbeeld voor om de code op te slaan in je telefoon zelf.