Doe direct aangifte.Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Lees ook deze pagina van de politie over cybercrime*. Ben je in het buitenland en is er bijvoorbeeld geld van je rekening gestolen, doe dan aangifte bij de politie in het land waar je bent.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
In 2018 is er nochtans een wet ingevoerd die banken verplicht om slachtoffers van online-oplichting integraal terug te betalen. De overheid legt daarmee veel verantwoordelijkheid bij banken: zij moeten ervoor zorgen dat hun systemen niet misbruikt kunnen worden.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Hoe kun je controleren of je bent gehackt? Ga naar de website Have I Been Pwned? Je vult je e-mailadres in en het programma gaat alle hacks na. Als je e-mailadres op een slecht beveiligde server staat, kan het zomaar zijn dat je al eens gehackt bent in het verleden.
Heeft u het vermoeden heeft dat uw computer of een van uw accounts gehackt is? Als u nog kunt inloggen bij uw account, verander dan direct uw wachtwoord. Zorg voor sterke wachtwoorden, bijvoorbeeld met hulp van een wachtwoordmanager. Controleer ook alle instellingen en gegevens.
Wanneer kunnen mensen meekijken met je camera of meeluisteren met je microfoon? Dat kan 1. als er een beveiligingslek zit in de software en 2. als er malware (=kwaadaardige software) of spionagesoftware op je laptop of telefoon is geïnstalleerd.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Hoe bestrijden banken phishing? Om phishing tegen te gaan, proberen banken valse afzenders (e-mailadressen of mobiele nummers) en valse websites op te laten sporen en te laten blokkeren. U kunt de banken daarbij helpen door een phishing-bericht waarin een bank wordt nagebootst, zo snel mogelijk te melden bij die bank.
U moet frauduleuze transacties betwisten uiterlijk dertien maanden nadat ze plaatsvonden. Alleen zo kunt u uw geld terugvorderen. De bank moet u in dat geval het bedrag van de betwiste transactie(s) meteen terugbetalen en vermeerderen met de interesten die u eventueel misliep.
Indien iemand een abonnement afsluit, waarbij hij of zij jouw bankrekeningnummer heeft gebruikt, dan zal er geld worden afgeschreven van jouw bankrekening. Dit is in dat geval echter nog geen reden tot paniek. Volgens de Nederlandse wet is de consument goed beschermd.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Alleen met die persoonlijke code is de betaalrekening toegankelijk. Er is dan ook geen enkel geval bekend van fraude als gevolg van het gebruik van een bankapp.
Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank.
Bezoek de websites van Veilig Bankieren en de Fraude Helpdesk voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting. Op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl wordt voorlichting gegeven over fraude en veiligheid bij bankieren.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Uw geld op rekeningen bij Nederlandse banken wordt wettelijk beschermd door de Nederlandse Depositogarantie. Mocht een bank failliet gaan, dan zorgt De Nederlandsche Bank (DNB) dat u uw geld terugkrijgt. Van 1 cent tot maximaal € 100.000 per persoon, per bank. Gegarandeerd.
Zolang er bij een bank niet meer dan €100.000 per rekeninghouder is gestald, staat toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) garant. Zo is je geld 100% veilig. Ook als de bank falliet gaat. Heb je meer dan €100.000 aan spaargeld, dan kun je het beter spreiden over meerdere banken.
Hackers willen toegang tot uw gegevens of bestanden. Het liefst gegevens waar zij ook iets mee kunnen zoals bank- of inloggegevens. Met deze gegevens willen zij toegang dat uw data om te kijken of er waardevolle informatie tussen zit of juist toegang tot bankgegevens om geld weg te sluizen.