Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Als je vergeet om uit te checken, ben je het volledige instaptarief kwijt. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist. Op deze website vraag je in drie simpele stappen saldo terug. Dit kan als je niet hebt in- of uitgecheckt in bus, trein, tram en metro.
Ben je vergeten uit te checken met een OV-chipkaart? Dan kun je op www.uitcheckgemist.nl het teveel betaalde geld terugvragen. Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan kun je op www.ovpay.nl/reisoverzicht het te veel betaalde bedrag terugvragen.
Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in.
Inchecken vergeten
Als je treinreis al is begonnen en je bent niet ingecheckt, dan heb je geen geldig vervoerbewijs. Dat is niet toegestaan. Je kunt dan een boete krijgen. Ook als je tijdens de reis nog een kaartje koopt.
Voor de trein is dat €20,-en bij alle andere vervoersmiddelen €4,-. Je kan dit geld terugvragen.
Dan betaal je aan de start van elke treinreis een vast instaptarief. Bij het uitchecken krijg je dat bedrag weer terug, min de prijs van de rit. Mis je de uitcheck?Dan betaal je dus het hele instaptarief.
Dit kan als je niet hebt in- of uitgecheckt in bus, trein, tram en metro van Arriva, QBuzz, GVB, HTM, RET, Keolis/Syntus, U-OV, EBS, Connexxion en NS. Ga naar uitchecken gemist.Je vult in bij welke halte of op welk station je bent in- en uitgestapt.Dan berekenen wij wat de rit heeft gekost.
Als een gast langer blijft dan de uitchecktijd, kunnen hotels toeslagen voor laat uitchecken in rekening brengen . Deze toeslagen kunnen variëren, afhankelijk van het beleid van het hotel en de duur van de vertraging. In extreme gevallen kunnen hotels een extra nacht in rekening brengen als de kamer niet snel wordt verlaten.
Geld terugvragen
Reis je normaal gesproken met een abonnement? Dan maak je extra kosten als je een vervangend vervoerbewijs koopt of met je betaalpas reist. Alle kosten die binnen je abonnement vallen, kun je dan terugvragen. Je abonnement moet wel op het moment van reizen geldig en geactiveerd zijn.
Want als je reist met je betaalpas worden alle kosten van een dag in één keer van je rekening afgeschreven. Het kan ook zijn dat je met een ander betaalmiddel bent ingecheckt, dan je bent uitgecheckt. Dan betaal je bij ons een correctietarief van € 20,- voor een vergeten in- of uitcheck.
Hotels hebben meestal een vaste uitchecktijd, vaak rond 11:00 uur of 12:00 uur. Als u langer blijft dan deze tijd zonder de receptie hiervan op de hoogte te stellen, kan het hotel u een toeslag voor laat uitchecken in rekening brengen . De hoogte van de toeslag kan variëren: Een kleine vergoeding voor een paar extra uren.
Je kunt niet online uitchecken. In- en uitchecken moet via de paaltjes of poortjes.
Goed om te weten
Je mag 3 keer saldo terugvragen per vervoerder per half kalenderjaar. Je kunt ook saldo terugvragen als je ingecheckt hebt bij de verkeerde vervoerder of als de in-/uitcheckpalen op het perron of in de bus kapot waren. Je hoeft geen account aan te maken. Alle vervoerders doen mee met uitcheckgemist.nl.
Als het gaat om een reis die ze gratis mocht maken, dan hoeft ze niets te doen. Wel is het belangrijk dat ze niet te vaak vergeet uit te checken, omdat haar OV-chipkaart dan geblokkeerd kan worden. Deze blokkade kan bij een servicebalie weer ongedaan gemaakt worden.
Sommige hotels bieden een gegarandeerde latere uitchecktijd tegen een extra vergoeding . Het hotel kan bijvoorbeeld $ 24 per extra uur rekenen of een vast tarief om tot 16:00 uur te blijven. U kunt dit bevestigen bij het inchecken of tijdens uw verblijf.
"De beste manieren om een late check-out aan te vragen, zijn om dit tijdens het boekingsproces aan te vragen, het bij het inchecken te vermelden of de receptie de avond ervoor of de ochtend van uw vertrek te bellen ", zegt hij.
Je mag via www.uitcheckgemist.nl maximaal 3 keer per half jaar restitutie aanvragen voor het vergeten van het uitchecken. Let op: je moet binnen 6 maanden na datum je saldo terugvragen.
Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Let op: je OV-chipkaart wordt geblokkeerd als je 12 keer niet hebt uitgecheckt. Ook als je in de trein – zonder eerst uit te checken – bij een volgende vervoerder incheckt, telt dit als een gemiste uitcheck. Tip: het Uitcheck gemist alert en nooit meer te weinig saldo!
Bij volledig afgekocht reisrecht (zoals Weekend Vrij) moet je in principe ook in en uitchecken. Maar wanneer je het een keer vergeet zal NS je geen boete geven.
Bij een reis per bus, metro of tram is dat 4 euro.Bij NS en Veolia is het 10 of 20 euro, afhankelijk van het bedrijf en het soort kaart waarmee je reist: anoniem of persoonlijk al dan niet met een kortingsabonnement.
Omdat het hotel al over uw naam en betalingsgegevens beschikt, kan het zijn dat u toch wordt belast, zelfs als u niet officieel 'uitcheckt'. Hoewel u niet formeel hoeft uit te checken, hebben de meeste hotels een specifieke uitcheckdeadline, dus houd daar rekening mee.
Ben je tijdens een controle niet ingecheckt of kan je geen geldig vervoerbewijs tonen? Dan krijg je een boete van € 50,- plus de ritprijs. Dat geldt in het hele openbaar vervoer in Nederland.