Doe direct aangifte.Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Lees ook deze pagina van de politie over cybercrime*. Ben je in het buitenland en is er bijvoorbeeld geld van je rekening gestolen, doe dan aangifte bij de politie in het land waar je bent.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
In 2018 is er nochtans een wet ingevoerd die banken verplicht om slachtoffers van online-oplichting integraal terug te betalen. De overheid legt daarmee veel verantwoordelijkheid bij banken: zij moeten ervoor zorgen dat hun systemen niet misbruikt kunnen worden.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Hoe kun je controleren of je bent gehackt? Ga naar de website Have I Been Pwned? Je vult je e-mailadres in en het programma gaat alle hacks na. Als je e-mailadres op een slecht beveiligde server staat, kan het zomaar zijn dat je al eens gehackt bent in het verleden.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Hoe bestrijden banken phishing? Om phishing tegen te gaan, proberen banken valse afzenders (e-mailadressen of mobiele nummers) en valse websites op te laten sporen en te laten blokkeren. U kunt de banken daarbij helpen door een phishing-bericht waarin een bank wordt nagebootst, zo snel mogelijk te melden bij die bank.
Android en iPhone
Stalkerware kan op zowel een Android als iPhone worden gezet. Bij Android wordt er een app geïnstalleerd waarmee je de smartphone in de gaten houdt. Door de virusscanner (Play Protect) van de app-winkel Google Play uit te schakelen, kan de stalkerware worden geïnstalleerd.
Vaak komen hackers binnen zonder dat u het doorheeft. Een hacker onderneemt in de meeste gevallen niet direct actie. Wanneer zij eenmaal toegang hebben tot het apparaat laten zij een stukje software achter. Software die precies bijhoudt wat u allemaal doet.
Doe aangifte bij de politie
Ben je slachtoffer van cybercrime, zet je computer of ander apparaat niet uit en bewaar zoveel mogelijk informatie, want het kan bewijsmateriaal zijn. Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau.
Indien iemand een abonnement afsluit, waarbij hij of zij jouw bankrekeningnummer heeft gebruikt, dan zal er geld worden afgeschreven van jouw bankrekening. Dit is in dat geval echter nog geen reden tot paniek. Volgens de Nederlandse wet is de consument goed beschermd.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Alleen met die persoonlijke code is de betaalrekening toegankelijk. Er is dan ook geen enkel geval bekend van fraude als gevolg van het gebruik van een bankapp.
Het is een nog vrij onbekende manier om je geld terug te krijgen als je slachtoffer bent geworden van online fraude: de oplichter direct aansprakelijk stellen. Gedupeerden vorderen dan zelf het overgemaakte geld terug en wachten niet op onderzoek door de politie.
Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank.
Bezoek de websites van Veilig Bankieren en de Fraude Helpdesk voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting. Op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl wordt voorlichting gegeven over fraude en veiligheid bij bankieren.
Wat kan iemand met mijn IBAN en naam (zonder bankpas)
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Met een gelekte gebruikersnaam en wachtwoord kunnen zij namelijk accounts overnemen. In sommige gevallen levert dat geld op, zoals bij het hacken van een online bankieren-account. Daarom is het verstandig om meteen maatregelen te nemen als je wachtwoord is gelekt.
Neem contact op met je bank of bel Cardstop. Doe aangifte bij de politie. Informeer je omgeving dat ze geen vreemde mails of berichten van je openen en dat ze zeker niet op links klikken.
Controleer zo of uw accountgegevens gelekt zijn: Ga naar de site haveibeenpwned.com. Klik op Email or phone (international format). Vul uw mailadres in.