U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres. Of anders op een briefadres.
Wie nergens staat ingeschreven, kan geen beroep doen op sociale voorzieningen, uitkeringen of toeslagen. Je kunt dan ook je paspoort niet zomaar even verlengen en ook zorgverzekeringen eisen veelal dat je staat ingeschreven bij de Basisregistratie Personen (BRP) in je gemeente.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
Iemand op je eigen adres een postadres geven kan gevolgen hebben voor reinigingsrecht, rioolrecht en kan van invloed zijn op het recht op- of de hoogte van uitkeringen en toeslagen.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
Iemand zonder vast woonadres kan een briefadres van een familielid, vriend of kennis gebruiken. De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.
Als tweede vestigingseenheid is een postbusadres helemaal niet mogelijk omdat er ter plaatse een activiteit moet worden uitgeoefend. Het is wel mogelijk om de maatschappelijke zetel onder te brengen op een ander adres dan waar de daadwerkelijke activiteiten uitgevoerd worden.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
Inwonen. Voor inwonen gelden dezelfde regels als samenwonen. Via het formulier inwoning geeft u aan wie er bij u komt wonen.
Het kan zijn dat je tijdelijk op een adres woont waarop je niet officieel ingeschreven kunt staan: dit is bijvoorbeeld het geval als je in een vakantiewoning zit die niet is goedgekeurd voor permanente bewoning. Ook dan zou je eventueel gebruik kunnen maken van een tijdelijk briefadres bij vrienden of familie.
Een briefadres aanvragen is gratis.
Een briefadres wordt voor een periode van maximaal één jaar afgegeven. 2. Op gemotiveerd schriftelijk verzoek, ingediend voor het verstrijken van een termijn, kan de termijn van één jaar twee keer met een periode van zes maanden worden verlengd.
Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of op briefadres.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Verwijderde jurist. Een postadres is een adres waar iemand alleen zijn post ontvangt maar niet woont. Dit dus niet het adres waar iemand woont en dus kan iemand zich ook niet legaal inschrijven bij de gemeente op adres.
Wat zegt de wet? De wet stelt dat iemand die op een ander adres gaat wonen, hiervan schriftelijk, persoonlijk of digitaal aangifte moet doen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij/zij zijn nieuwe adres heeft.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
In principe heeft de huurder zonder contract geen rechten maar als de huurder kan aantonen dat hij huur betaald kan hij toch huurbescherming krijgen. Dat kan het geval zijn als hij de huur per bank overmaakt. Als de huurder weigert te vertrekken overleg dan met het juridisch loket.
Als medehuurder krijgt u dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder (uw partner). U heeft ook recht op recht op huurbescherming als de verhuurder of eigenaar de huur wil opzeggen. Daarnaast kan de verhuurder aan u vragen de hele huurprijs te betalen als uw partner die nog niet betaald heeft.
Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.