Elke partij (verzekerde en verzekeraar) wijst een expert aan. Als de twee experts niet tot een akkoord komen, kiezen ze een derde expert (of laten ze de rechter er een aanwijzen) die de knoop doorhakt. Beide partijen betalen elk de helft van het ereloon van deze derde expert.
U mag volgens de wet iedere gewenste contra-expert inschakelen en de redelijke kosten hiervoor moet uw verzekeringsmaatschappij betalen.
Schade-experts worden ingeschakeld door de verzekeraar, maar moeten onpartijdig te werk gaan. Het voordeel van een schade-expert is dat hij of zij onafhankelijk handelt. Dit betekent de uitkering gebaseerd wordt op de daadwerkelijke geldelijke kosten die voor de reparatie dienen te worden gemaakt.
Wat kost een schade expert of contra expertise? Als uw verzekeraar of schadehersteller een schade expert inschakelt, dan is dit kosteloos voor u. Met andere woorden: u hoeft de kosten hiervan niet te verhalen op uw verzekeraar. Dat doet de schade expert namelijk zelf.
Gemiddeld duurt dat 5 werkdagen. In sommige gevallen kan dit langer duren, bijvoorbeeld als de expert afhankelijk is van aanvullende informatie van u of van de schadehersteller of van een opkoper bij total loss.
Na een bepaalde tijd kunt u geen aanspraak meer maken op de schadevergoeding. Meestal is dit na 5 jaar. De verjaringstermijn is verlopen, uw schadeclaim is verjaard. Zorg dat u binnen deze termijn de tegenpartij aansprakelijk stelt en uw schade claimt.
Wie de kosten van de gerechtsdeskundige betaalt, is een beslissing van de rechtbank die de deskundige heeft aangesteld. De kosten van de gerechtsdeskundige worden als gerechtskosten in de eindbeslissing bepaald. In het algemeen zal de in het ongelijk gestelde partij deze kosten moeten betalen.
Wanneer de auto technisch total loss is kun je er niet meer mee rijden. Er moet dan afstand worden gedaan van de auto. Het chassisnummer van de auto wordt vernietigd en je krijgt een vrijwaringsbewijs. Hiermee kun je aantonen dat het voertuig niet meer op naam staat.
Een schade-expert is beëdigd en onafhankelijk. De expert kan worden ingeschakeld door de eigen verzekering of door de verzekering van de tegenpartij. Het kan het voorkomen dat je het niet met de expert eens bent, bijvoorbeeld over de dagwaarde van de auto bij total loss.
Bij contra expertise wordt de schade bekeken door een expert die niet door de verzekeraar wordt gestuurd, maar door een deskundige die u zélf inschakelt. De principes en de realiteit die over expertise op andere pagina's op deze website beschreven zijn moet u daarom goed in het achterhoofd houden.
Een ereloon van een expert bedraagt meestal tussen de 75 en de 150 euro per uur, meer zijn kosten van verplaatsing en administratie en meer zijn externe onderzoekskosten. DE provisie wordt geconsigneerd op de griffie. Gemiddelde expertises lopen vlug op tot 1.500 euro en meer. De expert is de onafhankelijke deskundige.
Het inschakelen van een contra-expert moet wel redelijk zijn. Per situatie en verzekeraar kan wat redelijke kosten zijn verschillen. Hiervoor geldt de dubbele redelijkheidstoets: het moet redelijk zijn geweest om de expertisekosten te maken en dat de kosten zelf moeten redelijk zijn.
Schaderapport kosten
Als uw verzekeraar een schade expert inschakelt om een schaderapport op te laten stellen, zijn hier voor u geen kosten aan verbonden. Het kan echter wel zijn dat de garage zelf kosten bij u in rekening brengt voor het vrijmaken van tijd en ruimte.
Een schade-expert is een onafhankelijk iemand die ingeschakeld wordt bij een schade aan uw opstal, inboedel, inventaris goederen enz. De taak van de expert is om de omvang en oorzaak van de schade vast te stellen en het schade traject te begeleiden.
Definities die `expertiserapport` bevatten:
Schade-expertise = Het onderzoek naar de oorzaak, aard en omvang van de schade, dat wordt uitgevoerd door de schade-expert. Zijn bevindingen legt hij vast in het expertiserapport.
Een schade expert kan, naast het bepalen van het schadebedrag ook de oorzaak van de schade achterhalen. Daarnaast bepaalt de schade expert of de schade nog te repareren is en kijkt hij of het verzekerde risico wel klopt.
Het uitvoeren van een taxatie gebeurt meestal bij de koop/verkoop van een woning, bedrijfspand of een object. Daarnaast kan ook schade getaxeerd worden. Bij een schadetaxatie wordt de schade inzichtelijk gemaakt, waarna er een schadetaxatierapport wordt opgesteld.
De expertise
Nadat je de verzekeraar alle informatie bezorgd hebt, stelt die een expert aan. Die komt bij jou thuis de schade vaststellen. Op basis van zijn rapport berekent je verzekeraar vervolgens de schadevergoeding. Vind je het bedrag te laag, dan kan je een tegenexpertise aanvragen.
Als de reparatiekosten boven de €4.000,- (dagwaarde €5.000 – restwaarde €1.000) uitkomen, dan wordt uw auto economisch total loss verklaard. U mag de auto dan aanhouden, mits deze te repareren is. U krijgt van uw autoverzekering dan de dagwaarde min de restwaarde uitgekeerd.
Bij total loss wordt de autoschade niet gerepareerd
In plaats van repareren keert de verzekeraar de dagwaarde uit. De auto wordt in dat geval vaak verkocht aan een opkoper. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een technisch total loss. Ook in dat geval wordt er niet tot reparatie over gegaan.
De restwaarde is de berekende waarde van uw auto na een ongeval. De restwaarde geeft aan wat u als autobezitter ontvangt bij total loss, of als u uw beschadigde voertuig wilt verkopen. De restwaarde berekenen is vrij makkelijk. Het is na melijk het bedrag dat overblijft na het in mindering brengen van het schadebedrag.
Die kosten moet uiteindelijk worden betaald door de partij die de beslissing van de rechter niet vrijwillig uitvoert. Je kan de gedwongen uitvoering opstarten als er een beslissing is van de rechter en je tegenpartij die niet spontaan uitvoert.
Wie de kosten van de gerechtsdeskundige betaalt, is een beslissing van de rechtbank die de deskundige heeft aangesteld. De kosten van de gerechtsdeskundige worden als gerechtskosten in de eindbeslissing bepaald. In het algemeen zal de in het ongelijk gestelde partij deze kosten moeten betalen.
Deskundigen onderzoek
Een deskundigenonderzoek kan nodig zijn omdat de rechter de benodigde kennis mist die relevant is voor de beslissing van het geschil of omdat een partij bewijs moet leveren, bijvoorbeeld of het opgelopen letsel in causaal verband staat met het ongeval.
Na een aanrijding hoef je niet meteen meer premie te gaan betalen. Een verzekeraar werkt de schadecijfers van individuele autoverzekeringen namelijk maar één keer per jaar bij.