Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.Zet het raam open als het te warm wordt.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud. Koelvloeistof kan net als water koken bij 100 graden, dit gebeurt in het motorblok pas bij 120 graden doordat de koelvloeistof afgesloten is van zuurstof.
Het kookpunt van radiatorvloeistof ligt vaak tussen 223°F en 235°F (afhankelijk van de mengverhoudingen). Ondertussen ligt de gemiddelde temperatuur van een normaal werkende automotor tussen 195°F en 220°F. Als uw motor oververhit raakt, zal de temperatuur het kookpunt van uw radiatorvloeistof overschrijden .
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
De gemiddelde motortemperatuur ligt doorgaans tussen de 75 en 105°C . Wanneer deze 105°C overschrijdt, wordt dit beschouwd als een hoge motortemperatuur, wat wijst op mogelijke oververhitting. Een veelvoorkomende oorzaak van oververhitting van de motor is een laag koelvloeistofniveau, vaak door versleten slangen of lekken.
Wat kun je doen? Vermoed je dat dit de oorzaak is van je oververhitte motor? Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.
Motorschade: Een oververhitte motor kan aanzienlijke schade aan interne componenten veroorzaken, zoals de koppakking, cilinderkoppen en zelfs het motorblok . Deze schade kan leiden tot een kostbare en uitgebreide reparatie of, in ernstige gevallen, de noodzaak voor een complete vervanging van de motor.
Als de temperatuur van een motor hoger is dan 230 graden Fahrenheit, raakt de motor oververhit. Bij temperaturen boven 245 graden Fahrenheit kan er schade optreden. Naarmate de temperatuur blijft toenemen, zorgen de verschillende mate van thermische uitzetting ervoor dat het metaal vervormt.
Wij raden aan niet door te rijden met een defecte waterpomp. Zorg ervoor dat u dit auto onderdeel zo snel mogelijk vervangt bij een defect. Over het algemeen kunt u eenvoudig zelf een defecte waterpomp vervangen. Tap alle koelvloeistof af en demonteer de onderdelen die de weg naar de pomp belemmeren.
Ongebruikelijke geluiden of trillingen: Oververhitting kan ervoor zorgen dat onderdelen van de motor uitzetten, wat kan leiden tot ongebruikelijke geluiden of trillingen. Een hete of branderige geur: Oververhitting kan ervoor zorgen dat de isolatie van de motor smelt, wat een hete of branderige geur kan veroorzaken.
Normale bedrijfstemperatuur van nieuwe en gebruikte voertuigen
Natuurlijk hebben factoren zoals airconditioning, slepen en stationair draaien bij stilstand hier invloed op, maar het zou goed moeten zijn als uw auto ergens tussen de 190-220 graden draait. Boven deze limiet lopen uw radiator en koelvloeistof een groter risico op verbranding.
Vul het koelsysteem bij met antivries of water
Vaak zorgt dit ervoor dat de temperatuur afkoelt en u uw bestemming kunt bereiken.
Stop direct met rijden en zet de auto aan de kant. Zet de kachel op de warmste stand, zet de airco uit en blaas op de hoogste stand lucht door de auto. Open de motorkap zodat de hitte kan ontsnappen. Draai nooit de dop van de expansietank of radiateur volledig open!
Ja, de termen 90 graden en 60 graden verwijzen naar de hoek tussen de twee cilinderbanken . Omdat de 90 graden V6 een bredere bankscheidingshoek heeft, is er meer ruimte tussen de cilinderbanken voor dingen als superchargers. Dat gezegd hebbende, de 3800 V6 en de 60 graden V6 zijn allemaal even-fire engines.
Oververhitting van de motor kan bovendien kloppen veroorzaken vanwege de uitzetting van metalen componenten, wat kan leiden tot interferentie in de motor. Te weinig smering, versleten motoronderdelen en onjuiste ontstekingstiming dragen bovendien bij aan kloppen van de motor.
De motor zelf heeft lang nodig om af te koelen. Afhankelijk van de auto en de omstandigheden, maar het duurt vaak wel 4 uur voordat hij helemaal is afgekoeld tot de omgevingstemperatuur.
Zodra er warme lucht uit de ventilatieroosters komt is de motor warm, toch? De temperatuurmeter in de auto geeft al vrij snel aan dat de motor warm is. Deze meter geeft vaak echter alleen koelwatertemperatuur aan. De motorolie heeft langer de tijd nodig op temperatuur te komen.
De belangrijkste symptomen van motorschade door oververhitting zijn: Bonkende of kloppende geluiden . Verminderd vermogen. Een brandlucht.
Er is echter meestal een waarschuwing vooraf, zodat u tijd hebt om te reageren. Motorstoring wordt veroorzaakt door oververhitting of gebrek aan smering .
Een koelsysteem werkt door een koelvloeistof door doorgangen in het motorblok en de cilinderkop te sturen. Terwijl het koelmiddel door deze doorgangen stroomt, neemt het de warmte van de motor op. De verwarmde vloeistof baant zich dan een weg door een rubberen slang naar de radiator aan de voorkant van de auto.
Antwoord: Als de temperatuur van de gemeten motorkap de omgevingstemperatuur met meer dan 25 graden overschrijdt, geeft dit aan dat de temperatuurstijging van de motor het normale bereik heeft overschreden. Over het algemeen moet de temperatuurstijging van de motor lager zijn dan 20 graden.
Je moet sowieso stoppen als je motor te warm is, maar als er geen lek is en je koelvloeistof is op peil, dan kan je doorrijden als je de motor genoeg hebt laten afkoelen.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.