Het belang van waardering en erkenning
Wat je aandacht geeft, groeit. Zelfs Maslow wist al dat waardering en erkenning tot de primaire levensbehoeften van de mens behoren. Als je het gevoel hebt dat je gewaardeerd wordt, draagt dat bij aan je werkgeluk. Je gaat met meer plezier naar je werk en je presteert ook beter.
Geef complimenten
Als je een doel behaald hebt, of een opdracht af hebt gemaakt, voel je je gelukkig. We willen ons graag opnieuw gelukkig voelen en dus zal iemand dit gedrag willen herhalen. Dit gedrag complimenteren werkt extra motiverend. Het compliment kan ook gepaard gaan met een beloning.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Slechte managers zijn vaak onbereikbaar
Soms voor snelle feedback, soms om knopen door te hakken waarvoor ze zelf geen bevoegdheid hebben. Frustraties nemen al snel toe wanneer een tijdig antwoord op een mail of telefoontje op zich laat wachten.
In situaties waarin de persoon die jou kwetst dit niet bewust heeft gedaan, kan dit perspectief een ruzie voorkomen. Wat je kunt doen, is – met deze kennis – toch even het gesprek aangaan. Door, zonder beschuldigingen, aan te kaarten dat je iets niet fijn vindt, kan dit het vervelende gevoel bij jou wegnemen.
Psycholoog John Kim vertelt dat wanneer je niet helemaal jezelf kan zijn in de relatie, dit de kans heel groot maakt dat jullie uit elkaar gaan en dat jullie niet voor elkaar gemaakt zijn. "Als alles wat jou uniek maakt en wat je leuk aan jezelf vindt vervaagt, is het niet meant to be," vertelt hij.
Het gevoel van 'niet gezien worden', kan ontstaan wanneer jouw emoties of reacties worden afgewezen. Of wanneer je de verwachting hebt afgewezen te gaan worden. Dit kan leiden tot het gevoel dat je er niet mag zijn en het gevoel dat je tekortschiet. Vaak is dit te herleiden naar eerdere situaties waarin dit gevoeld is.
gebrek aan waardering kan ervoor zorgen dat je moeite hebt om kritiek te ontvangen en dat je je onzeker voelt en meer zelfvertrouwen wil ontwikkelen of dat je je zelfverzekerder zou willen voelen. ook in teams en organisaties kan gebrek aan waardering leiden tot negativiteit en weerstanden.
Gewaardeerd worden is respect krijgen, sympathie en erkenning. Men laat merken hoe belangrijk je bent of hoe belangrijk de dingen zijn die jij doet. Zonder waardering zul je niet optimaal kunnen opbloeien. Waardering zorgt ervoor dat je nog meer energie krijgt in de dingen waarmee je bezig bent.
Erkenning betekent ook jezelf vergeven
Voor dat wat je niet gedaan hebt maar, wel had willen doen. Of dat je jezelf vergeeft dat je jezelf schade heb laten aandoen of jezelf hebt aangedaan. Vergeving dat je een ander de regie over je leven hebt gegeven en zo nog veel meer. Voor iedereen is dat weer anders.
Waardering betekent dat je op waarde wilt worden geschat, dat men je accepteert (om wie je bent) en je gezien en gehoord wordt. Dat je als het gaat om je werk je de waardering krijgt die je verdient. Het verlangen wat achter de behoefte aan waardering zit is de erkenning dat je van betekenis bent.
Respecteer haar.
Als je van iemand houdt, dan is dat het belangrijkste dat je kunt doen. Er kan geen ware liefde zijn zonder respect. Waardeer haar meningen en opvattingen, geef haar de gelegenheid om zich te uiten, kleineer en beledig haar nooit, veroordeel haar niet, waardeer haar voor wie ze is, wees eerlijk, etc.
Want mensen die je helemaal niet waarderen voor wat je doet of wie je bent en dit ook niet uitspreken, kunnen je emotioneel maken. Dat raakt je. Je wordt dan boos, gefrustreerd, onzeker, verdrietig…. Soms verlies je daardoor het vertrouwen in die persoon of ontstaat er een barst in je relatie tot die persoon.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.