Het is dus zeker niet zo dat je een motor kan stillegen of andere levensgevaarlijke dingen kan uithalen indien je mobieltje niet in vliegtuigmodus staat. Wat wel kan, is dat een toestel dat niet in vliegtuigmodus wordt geschakeld storing geeft op de communicatie-apparatuur.
De piloot kan door dit signaal een vervelend geluid in zijn of haar koptelefoon horen. In sommige landen (zoals de VS) is het gebruik van de vliegtuigmodus zelfs verplicht en riskeer je een boete als je dit niet doet.
Ga je vliegen?Dan ben je verplicht je telefoon uit te zetten of vliegtuigmodus in te schakelen. Mobiele telefoons kunnen de communicatiezenders in een vliegtuig verstoren. Vandaar.
Dit is besloten door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). Dit heeft als eenvoudige achtergrond dat de vliegtuigtechnologie niet mag worden gehinderd door gsm-bundels die storingsruis in de boordradio veroorzaken en zo de communicatie tussen de cockpit en de grond bemoeilijken.
In de vliegtuigstand worden alle zenders van de telefoon uitgeschakeld. Je kunt dus niet meer bellen of gebeld worden, berichten ontvangen of versturen, internetten, of je Bluetooth-oordopjes gebruiken. De telefoon kan alleen nog maar voor lokale dingen gebruikt worden.
Door de vliegtuigmodus aan te zetten schakel je alle draadloze verbindingen van de telefoon uit. Denk aan het belsignaal, maar ook de wifi- en bluetooth-verbinding. Met andere woorden: je bent helemaal niet meer bereikbaar.
Hoe is de kwaliteit van het internet? De snelheid van internet in het vliegtuig kan je nog niet vergelijken met die op de vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel.Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
WIFI in het vliegtuig word ingezet door middel van 4G, dit is de vierde generatie van mobiele telecommunicatie. De vliegtuigen vangen 4G signaal op en zetten dit om tot een WIFI netwerk. Hier kun je als passagier gebruik van maken door middel van een inlog code op het aangegeven WIFI netwerk.
Gaat u naar het buitenland en maakt u gebruik van mobiel internet? Dan schakelt uw telefoon automatisch over naar een buitenlands netwerk. Roaming zorgt ervoor dat uw telefoon via het buitenlandse netwerk contact maakt met uw Nederlandse provider.
Voordat deze stand is toegevoegd aan de telefoon, is het zelfs verplicht de telefoon helemaal uit te zetten. Met de vliegtuigstand voorkom je de kans dat je telefoon de signalen van de cockpit verstoort. Het gaat met name om de systemen die worden gebruikt bij het opstijgen en dalen.
Als je de vliegtuigmodus van je Android-telefoon voor het eerst aanzet, worden wifi en bluetooth uitgezet. Je kunt deze instelling wijzigen om je draadloze verbindingen aan te laten staan, zodat je verbonden blijft met apparaten zoals je smartwatch of bluetooth-oordopjes.
De Transavia entertainment cloud is een lokaal WiFi netwerk dat gekoppeld is aan de Airfi-kastjes aan boord. Dit netwerkt biedt enkel toegang tot de entertainment, niet tot internet.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
Staat je gsm uit of staat hij in vliegtuigmodus, dan is er absoluut geen risico. Staat je gsm wel aan, dan maakt hij geregeld contact met een zendmast. Maar die straling is verwaarloosbaar.
WhatsApp downloadt de binnenkomende berichten immers op de achtergrond. Als je die in de vliegtuigmodus leest, verstuurt WhatsApp geen leesbevestiging naar de verzender. Met het populaire WhatsApp-alternatief Telegram gebeurt hetzelfde: je kunt berichtjes wel lezen, maar de verzender krijgt daar geen bevestiging van.
Te veel netwerkactiviteit kan ervoor zorgen dat die apparatuur foute informatie aan ons doorgeeft. Het probleem vormt zich dus niet als één iemand even 4G of 5G gebruikt, wel als 300 passagiers dat op hetzelfde moment doen. Stel dat de boordcomputer een kortsluiting krijgt door te veel 5G-interferentie.
Met het inschakelen van de vliegtuigmodus log je letterlijk even uit. Je hoeft niet meer om de nanoseconde het scherm te checken, want er kunnen geen meldingen binnenstromen. Dat zorgt ervoor dat je net wat relaxter in bed ligt.
Het is niet goed voor telefoons om nooit te worden uitgezet. In de 'uit-stand' worden storingen voorkomen, het geheugen behouden en het leven van de batterij verlengd. Over het algemeen zal je telefoon beter functioneren als je hem af en toe uitzet.
Het is een heel slecht idee om je telefoon 's nachts op te laden. Niet per se voor je batterij, zoals vroeger het geval was, maar voor je eigen veiligheid.
Ook door metalen voorwerpen (dit kan zelfs een mobiele telefoon zijn) verplaatst de elektrische lading van onweer zich erg snel. Vermijd deze dus om bliksemschade te voorkomen.
De reden dat veel luchtvaartmaatschappijen het gebruik van Bluetooth-hoofdtelefoons tijdens het opstijgen en landen afraden, is dat het belangrijk is dat passagiers de veiligheidsmededelingen van de bemanning kunnen horen.
' De meeste moderne vliegtuigen kunnen zelf een landing uitvoeren, maar alleen als een piloot het toestel daarvoor instelt, en alleen onder geschikte omstandigheden. Baksteen: 'Dan moet je er nog wel voor zorgen dat-ie op tijd remt. '
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij mag je tussen de 5 en 14 kilo handbagage meenemen. Wil je geen risico nemen? Dan zit je bij 8 tot 10 kilo handbagage in de meeste gevallen veilig. De standaard maximale afmetingen van handbagage zijn 55x25x35 cm of 55x20x40 cm (lengte x breedte x hoogte).