Werd deze niet betaald binnen 30 dagen, dan kwam er een boete van 2 procent bovenop en werd de creditcard geblokkeerd. Vanaf 1 november wordt de creditcard van iemand die niet tijdig heeft betaald meteen geblokkeerd. Pas als de klant heeft betaald, kan de creditcard weer gebruikt worden.
Als u niet op tijd terug op nul staat kan de kredietgever extra interesten en kosten aanrekenen voor wanbetaling en uw krediet opschorten en eventueel ook opzeggen. De wet bepaalt een maximale nulstellingstermijn, maar de kredietgever mag dus een kortere bepalen.
Het rekeningoverzicht
Meestal tussen de 25e en 30e dag van de kalendermaand ontvang je per post en/of digitaal een rekeningoverzicht met daarop je recente creditcarduitgaven. Hierna heb je 2 tot 4 weken de tijd om deze rekening te betalen, afhankelijk van de aanbieder. Je kunt de rekening voldoen met iDeal.
Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Gereserveerd = Bij een geldopneming of een klassieke betaling: Het bedrag wordt gereserveerd gedurende maximum 5 bankwerkdagen (het equivalent van 7 kalenderdagen). Tijdens deze periode, wordt deze reservering omgezet in een geregistreerde transactie. Een bedrag kan langer gereserveerd worden.
Bij een betalingsachterstand wordt de creditcard direct geblokkeerd. Daar is sprake van als iemand 21 dagen te laat is met het betalen van het openstaand saldo. Dat blijkt uit een aanpassing van de voorwaarden die ICS naar klanten heeft gecommuniceerd.
De bank die uw kaart heeft uitgegeven, probeert namens u het geld terug te krijgen van de bank van de retailer. Chargeback is geen wettelijk recht, maar als u de transactie heeft verricht met Visa, kunt u een terugboeking aanvragen bij de bank die uw kaart heeft uitgegeven, en uw geld misschien terugkrijgen.
Terugboekingen zijn geen wettelijk recht, maar als u heeft betaald met een Visa-debet- of creditcard, kunt u met de bank die uw kaart heeft uitgegeven, overleggen of deze optie beschikbaar is. Vervolgens kunnen zij een verzoek indienen bij de bank van de retailer.
Om geld teruggestort te krijgen op je Visa kaart hoef je in de regel alleen maar een speciaal formulier in te vullen en naar de aanbieder van je kaart terug te sturen. Meestal vind je dergelijke formulieren op de website van de aanbieder, of kun je deze opvragen bij een vestiging bij jou in de buurt.
In principe geldt de theorie dat je per persoon zoveel mogelijk creditcards mag hebben als je zelf wilt. Hier hangen natuurlijk wel een aantal voorwaarden aan. Bij veel aanbieders krijg je bijvoorbeeld maar één (of soms twee) kaarten tot beschikking voor eenzelfde rekening.
Meestal werkt de terugbetaling automatisch doordat de creditcard is gekoppeld aan uw IBAN-rekening. De bestedingsruimte bij een creditcard wordt niet bepaald door het saldo op de bankrekening, maar door uw kredietwaardigheid.
Klik op de link 'Terugboeken incasso's' in het 'Alles in Mijn ING Zakelijk' gedeelte onderaan de pagina. Of zoek de incasso op in je Af- en bijschrijvingen. Open de incasso die je wilt storneren. Klik op de link 'Naar Incasso's en terugboeken (storneren)' onderaan de beschrijving van de Incasso.
Hoelang kun je onder nul gaan? Als je onder nul gaat, heb je exact een maand de tijd om je rekening terug aan te zuiveren. Je kunt altijd opnieuw onder nul gaan, vanaf dat je saldo één dag positief is.
Bij ICS gaat dit om een boete van 2% van het verschuldigde bedrag. De boete wordt opgelegd wanneer men meer dan 21 dagen te laat is met betalen. Na 30 dagen volgt nogmaals een boete van 2%. Bij American Express bedraagt de boete 2,5% met een minimum van € 15 die wordt opgelegd na 30, 60 en 90 dagen.
Bureau Kredietregistratie
Als onderdeel van een creditcard aanvraag, doen wij een BKR toetsing. Dit is niet hetzelfde als een BKR registratie, ook wel BKR notering genoemd. Een creditcard is een betaalproduct en leidt niet tot zo'n BKR notering, op een paar uitzondering na.
Over het algemeen wordt je creditcard bij het BKR geregistreerd als je het bestede bedrag in meerdere termijnen kunt terugbetalen. Je hebt dan in feite een kredietovereenkomst. Kaarten waarbij je het bestede bedrag binnen 30 dagen terugbetaalt, worden niet geregistreerd.
Op uw verzoek storten wij het bedrag binnen 10 werkdagen terug op uw Betaalrekening (GeldTerugService), tot 120 dagen na de vastgelegde afleverdatum of boekdatum van de betaling. Komt de verkoper de afspraken alsnog na, dan schrijven wij het bedrag weer af van uw Betaalrekening.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.
Een reservering op je creditcard wordt vaak gedaan door de verkoper om te controleren of het bedrag beschikbaar is op de kaart. De verkoper wil graag verzekerd zijn een betaling en controleert dit doormiddel van een pre-autorisatie.
Je aankopen zijn verzekerd
Lekker shoppen op vakantie? Betaal met een creditcard en al je aankopen zijn 180 dagen verzekerd tegen schade, diefstal en verlies.
Hoe zit het met de afrekening van uw uitgaven? De uitgaven met uw kredietkaart worden één keer per maand afgerekend. Bij de meeste banken, waaronder ook AXA Bank, worden die uitgaven dan in één keer gedebiteerd van de zichtrekening die aan de kredietkaart gekoppeld is.
“Een kredietkaart is een betaalkaart die aan je zichtrekening verbonden om uitgaves te betalen. Je kunt er geen geld van overschrijven.” Een positief saldo wordt dus gebruikt om de volgende rekening te betalen. Daarna komt het saldo weer op nul.