Woont u in een huurwoning of heeft u simpelweg geen plek om een laadstation te laten plaatsen, dan kunt u bij de gemeente een aanvraag indienen voor de plaatsing van een openbare laadpaal. Houd er rekening mee dat het hier gaat om een openbaar laadstation waar iedereen gebruik van kan maken.
Elektrisch rijden zonder eigen laadpaal is geen probleem. Je kunt je elektrische auto bij een openbare laadpaal in de buurt van je huis of werk opladen. Is er geen openbaar laadpaal in de buurt, dan kun je bij de gemeente een verzoek indienen om in de buurt een openbare laadpaal te plaatsen.
Als u zelf een eigen laadpaal voor uw deur neerzet, heeft u dit probleem niet. Een elektrische auto opladen met een gewoon stopcontact is niet altijd mogelijk. Vraag hierover advies aan uw autodealer. Vraag ook aan een installateur of uw installatie ervoor geschikt is.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Veel gemeenten geven eigenaars van een EV namelijk de mogelijkheid om de auto met een kabel over de stoep op te laden. Zo kun je bijvoorbeeld een oplaadpunt tegen je gevel plaatsen. Er zijn soms wel een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen, we raden aan om dit bij de gemeente te informeren.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Als particulier mag je altijd een laadpaal voor je elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein zijn elektrische auto te parkeren. De laadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst.
Als particulier mag u zonder enige restrictie een laadpaal plaatsen op eigen terrein. Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken.
Bij een VvE
Wanneer je een oplaadpunt wilt hebben op je eigen parkeerplaats, dan heb je toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van je VvE.
Graafwerkzaamheden. Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
“Laadpaal mag niet geweigerd worden”
“Wil je een laadpaal bij jouw ondergrondse parkeerplaats installeren, dan kan dat niet geweigerd worden. Dat staat in de wet op de mede-eigendom”, maakt Leliaert duidelijk. Hij raadt echter aan om niet op eigen houtje aan de slag te gaan.
U kunt een oplaadpunt online aanvragen bij de gemeente. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U kunt altijd een verzoek indienen, ook als er al een oplaadpunt in uw buurt staat. Zo weten we op tijd of het netwerk voldoende vermogen heeft.
Opladen aan een openbare laadpaal
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Een VvE kan wel de aanleg van een laadpaal weigeren als een meerderheid van de eigenaren tegenstemt op de ledenvergadering.
Wil je een laadpaal installeren in een appartementsgebouw, dan moet je eerst toestemming vragen aan de mede-eigenaars. Hiervoor richt je een aangetekend schrijven aan de andere mede-eigenaars (in gebouwen zonder VME) of naar de syndicus (gebouwen mét VME).
Gemiddeld gebruikt een elektrische rijder zo'n 2.000 kWh per jaar. Met een marge van €0,05 per kWh “verdient” de VvE €100,- per actieve laadpaal. Zo kan de VvE de investering in de laadpalen (deels) terugverdienen en wordt de verbruiker meer belast.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.