Tenslotte, in het meest zeldzame geval, wanneer er 4 auto's in elke richting van het kruispunt komen aanrijden, dan is het vaak wie het eerst initiatief neemt. Aangezien iedereen elkaar in feiten voorrang moet verlenen. Vaak wordt dit vanzelf opgelost.
Wat moet ik doen op een gelijkwaardig kruispunt met meerdere bestuurders? Wanneer er meerder bestuurders uit verschillende richtingen tegelijk een gelijkwaardig kruispunt naderen, pas dan nog steeds de regels toen van: alle bestuurders van links moeten voorrang verlenen en alle bestuurders van rechts krijgen voorrang.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd.
Een kruispunt is een plek waar wegen samenkomen en waar het mogelijk is voor het verkeer om van richting te veranderen. Kruispunten zijn dus altijd gelijkvloers in tegenstelling tot kruisingen.Een kruising is soms ongelijkvloers en het is op een kruising nooit mogelijk om van richting te veranderen.
Een gelijkwaardig kruispunt is een kruising zonder verkeerslichten, -borden of -tekens. Hier gelden altijd de algemene verkeersregels. Komt er een bestuurder van rechts, dan moet je die voorrang verlenen. Op een ongelijkwaardig kruispunt moet je je houden aan de verkeersborden, -tekens en -lichten.
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders moeten voorrang verlenen aan een tram.
Op gelijkwaardige kruispunten geldt automatisch de hoofdregel van de voorrang. Als de voorrang is geregeld op een kruispunt door borden, verkeerslichte of verkeerstekens dan spreken we over een ongelijkwaardig kruispunt. Bij een ongelijkwaardig kruispunt zijn bestuurders onderling niet altijd meer gelijk aan elkaar.
In de auto verleen je bij gelijkwaardige kruispunten altijd voorrang aan de bestuurder van een tram. Hierbij maakt het geen verschil of de tram van links of van rechts komt. Ambulances, brandweer en politieauto's met sirene en zwaailichten verleen je ook altijd voorrang.
U mag als bestuurder het kruispunt niet blokkeren, u mag dus niet midden op het kruispunt stilstaan. Bij drukte moet je het kruispunt vrij houden zodat het kruisende verkeer kan rijden als zij dat mogen. Ook al krijg je groen bij een eventueel verkeerslicht, als het kruispunt niet vrij is rijdt dan niet de kruising op.
Ten eerste, in Nederland verleen je altijd voorrang aan bestuurders van rechts op een GELIJKWAARDIGE weg. Dit betekent, bestuurders die uit de straat rechts van jou komen en dus NIET iemand die bijvoorbeeld rechts van jou voorgesorteerd staat.
Op een gelijkwaardig kruispunt hebben de bestuurders die van rechts komen voorrang. Daarom moet je een gelijkwaardig kruispunt voorzichtig naderen.
Het erf is een plek voor kinderen, voetgangers en fietsers. Zij mogen het erf over de volle breedte gebruiken. Wanneer je het erf verlaat moet je voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
De weg bij de uitrit is wat verlaagd, zoals bij een drempel.Soms staan er paaltjes, een bord, hek of slagboom bij de in- of uitrit. Het is duidelijk dat het geen doorgaande weg is, maar een plek met een specifieke bestemming, zoals de oprit van een huis, een bedrijventerrein, een woonwijk of een garagebox.
een tram moet zich houden aan de geldende maximum snelheid, behalve op plekken waar hij geen rekening hoeft te houden met andere weggebruikers. een tram moet voorrang geven aan voetgangers die oversteken op een zebrapad. als er haaientanden op de trambaan staan, moet de tram voorrang verlenen aan kruisende bestuurders.
Wie aansprakelijk is bij een verkeersongeluk tijdens het ritsen is afhankelijk van de verkeerssituatie en de gemaakte verkeersfouten. Als een bestuurder van rijstrook wisselt tijdens het ritsen moet een bestuurder voorrang verlenen.
Het bord KRUISING NIET BLOKKEREN waarschuwt bestuurders die in de rij staan om een opening in de rij bij een kruispunt te laten, zodat voertuigen de zijstraat kunnen op- en afrijden .
Inhalen verboden
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
Een T-splitsing is een kruising met drie wegen. Dit kan bijvoorbeeld een doorgaande weg zijn, met een afsplitsing naar rechts. Bij een gelijkwaardige T-splitsing moet je altijd bewust zijn dat het verkeer op de doorgaande weg denkt voorrang te hebben.
De wet voorziet in de voorrangsregels, de bekendste is wel dat rechts voorrang heeft. In de wet is een rotonde echter niet als voorrangwet vastgelegd. De voorrangsregels op een rotonde worden daarom veelal geregeld door middel van verkeerstekens en verkeersborden. De bekendste zijn wel de haaientanden en stopborden.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Het gele bord dat je hier ziet, geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt en voorrang hebt op de volgende kruispunten.
Officieel verkeersbord RVV J08 - Waarschuwing gevaarlijk kruispunt. Officieel verkeersbord RVV J08 geeft een waarschuwing voor het naderen van een gevaarlijk kruispunt. Weggebruikers weten na het passeren van deze vooraanduiding dat ze moeten opletten en hun snelheid moeten aanpassen.
Ongelijkvloerse kruisingen zijn wegen die elkaar kruisen door middel van een tunnel of viaduct. ( ongelijkvloerse komen veelal voor op autosnelwegen waar met hogere snelheden word gereden).
Als fietser ben je ook een bestuurder. Dat betekent dat je verplicht bent om richting aan te geven.