Als iemand jou niet mag, valt daar helaas niet altijd zoveel aan te doen. Stop met proberen de goedkeuring van deze persoon te krijgen, want als je het al een tijdje probeert en ze behandelt je nog als een grof stuk vuil, zal het waarschijnlijk niet komen. Verspil geen energie meer aan lief tegen hem of haar doen.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Ze geven eigenlijk de ander de schuld van hun eigen tekortkomingen. Deze negatieve gevoelens kunnen heel ver gaan. Het kan een echte strijd worden. Er worden roddels rondgestrooid, er ontstaan conflicten, de ander wordt genegeerd of de prestaties worden naar beneden gehaald of zelfs gesaboteerd.
Te veel spanning. Het lijkt soms magie, als mensen goed werk verrichten in een groep collega's. Het is vaak lastig om aan te wijzen waar de kracht zit, het werkt gewoon. Maar als de spanningen oplopen, bijvoorbeeld tussen botsende karakters, dan is er al snel geen houden meer aan.
Ontlasting. U kunt de aanwezigheid van ratten meestal herkennen aan de rattenkeutels. Deze kunnen worden aangetroffen in donkere hoeken van een magazijn of een loods.
Wanneer je naar een doel toewerkt en alles geeft, kan dit na het behalen van het doel zorgen voor echte voldoening. Maar wanneer jij op dagelijkse basis een gevoel van stress en druk ervaart, kan dit een teken zijn dat het werk niet bij jou past. Veelvuldig stress ervaren is slecht voor lichaam en geest.
Stel, u voelt zich onjuist behandeld door een collega. U bent bijvoorbeeld agressief benaderd of er wordt over u geroddeld. U kunt hierover een klacht indienen bij uw werkgever of de werkgever van de collega. De klacht kan ook uw werkgever zelf betreffen.
Erken het gedrag
Door te reageren op de provocatie wekt dit waarschijnlijk nog meer agressie op. Blijf dus kalm en laat je hogere hersensystemen werken. Zodra ze klaar zijn, maak dan een samenvatting van hun belangrijkste bezorgdheid om te tonen dat je wel degelijk hebt geluisterd. Wees professioneel.
Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis vindt zichzelf beter dan anderen. Hij of zij vertoont egoïstisch gedrag, is dominant, wil bewonderd worden en heeft vaak een gebrek aan inlevingsvermogen. Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis vinden zichzelf belangrijker dan anderen.
Narcisten gebruiken deze zinnen om je uit balans te halen, in verwarring te brengen waardoor je twijfelt zodat je alle aandacht op de narcist richt in plaats van op jezelf en op je eigen leven. Wat alle narcisten zeggen: “Ik heb dat nooit gezegd!” en: “Jij verdraaid ook echt alles wat ik zeg.!”
U kunt niet een functie bekleden die eigenlijk te zwaar is. U moet in gesprek gaan met de leidinggevende om de mogelijkheden te bespreken. Geen mens houdt het vol om meerdere dagen in de week te werken in een functie die eigenlijk te zwaar is. Dit moet namelijk invloed hebben op het plezier dat u in uw werk hebt.
Teamconflicten ontstaan doorgaans als het volgende speelt: Het team is het onderling niet eens over de gestelde doelen. De teamleden en hun leidinggevende zitten niet op één lijn. De teamleden verwachten iets anders van elkaar of hun leidinggevende en vice versa.
Vertel ook waar je naar toe wilt en waarom juist die richting. Vertel waarom jij besloot dat deze vacature een goede kans biedt om weg te gaan. Het klinkt bijvoorbeeld altijd goed als je zegt dat je meer verantwoordelijkheden wilt of dat je wilt groeien – maar zeg het alleen als je het ook echt wilt.
Ga niet tegen iets in en ga je niet verdedigen, maar geef mee op een 'mistige' manier en blijf bij je standpunt. Geef een fout toe zonder daar een drama van te maken. Verdedig je niet tegen kritiek. Probeer er van te leren en lok uit dat de ander de kritiek concretiseert.
Iemand die manipuleert gebruikt regelmatig passief-agressief gedrag. Voorbeelden van passief-agressief gedrag zijn liegen, kritiek geven, overdrijven, negeren en sarcastisch zijn. Je kunt dit soort gedrag ook scharen onder een sluwe en achterbakse manier van omgaan met anderen.
Ze zorgen voor schuldgevoelens
Als je van streek bent, kan iemand die je manipuleert proberen je schuldig te laten voelen voor je eigen gevoelens. Zij kunnen je ervan beschuldigen onredelijk te zijn. Tijdens een meningsverschil of ruzie praten ze je ook altijd schuldgevoelens aan.