Wat als de huurwoning niet in orde is? Een woning moet voldoen aan minimale kwaliteitsvereisten. Blijkt dit niet het geval, dan kan de huurder aan de vrederechter naar keuze om herstel of om de ontbinding van de huurovereenkomst vragen.
Meld het gebrek bij uw verhuurder
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Dit kan telefonisch, maar doe het ook schriftelijk. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief melden gebreken aan huurwoning en stuur foto's of ander bewijs mee. Meldt u het gebrek niet of te laat?
De rechter kan de verhuurder dwingen om het slechte onderhoud te repareren. Doet de verhuurder dit niet? Dan krijgt de verhuurder een boete van de rechter. U kunt de rechter ook vragen het huurcontract aan te passen.
Een gebrek is een niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid waardoor je als huurder niet het volledige woongenot hebt van je huurwoning. Een aantal voorbeelden zijn: slechte staat van onderhoud, ongedierte, materiële beschadigingen, maar ook overlast van de buren kan worden gezien als een gebrek.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
U kunt aan uw huurder de kosten doorrekenen van de door hem gebruikte nutsvoorzieningen, als u die kosten zelf voorschiet. De onroerende voorheffing die u voor uw woning of appartement betaalt, kunt u daarentegen niet ten laste van de huurder leggen.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
ernstige gebreken, waarvan sprake is als de hechtheid van een gebouw wordt aangetast, of als het huis niet meer geschikt is voor zijn bestemming. Voor deze gebreken is aannemer na aansprakelijk gedurende 20 jaar na afloop van de onderhoudsperiode.
Mag de huurder de huur inhouden als sprake is van gebreken? Een huurder mag niet zomaar de huur of een deel daarvan inhouden als de verhuurder niet aan zijn onderhoudsverplichtingen voldoet. Binnen het huurrecht is de huurder allereerst verplicht om ernstige gebreken bij de verhuurder te melden.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Voorwaarden aftrek huur van minimumloon werknemer
U mag maximaal 25% van het bruto minimumloon inhouden. Het gaat om het minimumloon waarop uw werknemer recht heeft. Uw werknemer woont in een woning van een woningcorporatie. Of zijn woonruimte voldoet aan de kwaliteitseisen voor huisvesting die in uw cao staan.
Grote gebreken komen voor rekening van de verhuurder. Bijvoorbeeld funderingsproblematiek, buitenschilderwerk of het bestrijden van ongedierte. De verhuurder is wettelijk verplicht de grote gebreken te verhelpen, en die kosten te dragen. Op dit uitgangspunt gelden uitzonderingen.
In principe is de verhuurder verplicht deze gebreken te verhelpen. Als de verhuurder hiermee in gebreke blijft, mag de huurder de gebreken zelf (laten) herstellen en de kosten daarvan verhalen op de verhuurder of deze in mindering brengen op de huurprijs. Een huurder kan ook huurvermindering vorderen.
Bewijzen verborgen gebreken maar hoe? Als koper dien je dus te bewijzen dat de verkoper bewust of onbewust gebreken niet heeft gemeld. Ofwel deze heeft verzaakt in zijn of haar mededelingsplicht. Ook dien je verborgen gebreken in kaart te brengen als koper voordat je een (geronde) klacht indiend bij verkoper.
Verborgen gebreken zijn gebreken die je pas na de koop van het huis ontdekt. Denk aan een ernstige lekkage in de badkamer. Als eigenaar ben je hiervoor zelf verantwoordelijk. In principe komen alle kosten voor het oplossen van (verborgen) gebreken na de overdrachtsdatum voor jouw rekening.
Als je een bestaand huis koopt, is dat inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Een scheur in de muur is bijvoorbeeld niet bepaald een verborgen gebrek. Onzichtbare, verroeste leidingen wel. Maar ook boktor, houtworm of asbest worden gezien als verborgen gebreken in een huis.
Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruit zag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat of ander bewijs, dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is.
Een afzuigkap is niet verplicht.
Huurlasten zijn kosten die je als huurder moet betalen, naast de huur zelf van je woning. Je betaalt ons maandelijks een voorschot, dat in één bedrag met je huur wordt aangerekend. Je betaalt daarnaast soms ook nog het verbruik van jouw water of gas aan ons wanneer we enkel collectieve tellers hebben in je gebouw.
Naast huur, energie, water en soms servicekosten betalen huurders ook lokale belastingen. Afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting, en in een aantal gemeenten rioolheffing. Maar niet in alle gemeenten evenveel.
De verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud van een verhuurde woning. Daar betaalt u als huurder huur voor. Alleen kleine dagelijkse reparaties zijn voor de huurder.