Een lekkende airco kan gebeuren door een bevroren spoel in de verdamper. Dit is een serieuzer probleem, omdat het de compressor kan beschadigen. Als er ijsvorming op de spoel optreedt, laat de airco dan ontdooien en overweeg om een professional in te schakelen voor reparatie.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Wanneer je ziet dat de airconditioning lekt, is het verstandig om hem uit te zetten. Als de airconditioning lekt door ijsvorming zal hij hierdoor kort heviger lekken. Plaats een emmer onder de unit om het water op te vangen. Controleer de afvoer en kijk of deze niet verstopt is.
Tijdens het koelproces wordt er vocht uit de lucht onttrokken, waardoor er condenswater ontstaat. De warme, vochtige lucht condenseert immers op het koude gedeelte van de airco. Een airco vermindert daardoor ook de luchtvochtigheid in de ruimte die hij koelt.
Een lekke airconditioning mag van de wet niet met koudemiddel gevuld worden. Om lekkage in het aircosysteem op te sporen is er formeergas, een mengsel van 95 procent stikstof en vijf procent waterstof.
Gemiddeld kunnen de kosten tussen de €100 en €300 liggen.
Een airco verliest per jaar gemiddeld zo'n 50 à 80 milliliter koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen.
Als er geen verplicht onderhoud is voor je airco laat je best de installatie om de twee jaar grondig nakijken tijdens een onderhoud. Tip: Heb je een airco of warmtepomp met meer dan 3 kg koelmiddel dan ben je wettelijk verplicht je airco jaarlijks te laten onderhouden.
Afhankelijk van de ruimte, de hoeveelheid vocht, de temperatuur en het type luchtontvochtiger zul je het waterreservoir moeten legen. Er gaat gemiddeld ca. 4 liter in het reservoir. Bij normaal gebruik zul je het reservoir dagelijks moeten legen.
Een gemiddeld systeem bevat 500 tot 1.000 gram aan koudemiddel. Daarvan gaat via een natuurlijk proces ieder jaar 8 tot 15% verloren. Dat is goed voor een verliesvan 50 tot 100 gram per jaar, waardoor dit na verloop van tijd op kan raken. Met name auto's van 3 jaar en ouder krijgen daar last van.
Koelvloeistof ruikt wat zoetig.
Dat komt door de glycol die in de antivries zit. Verder heeft het licht smerende eigenschappen en is het vloeibaar als water. Koelmiddel is meestal groen, maar sommige soorten kunnen ook blauw of rood gekleurd zijn.
Te weinig koudemiddel in het aircosysteem veroorzaakt slechtere prestaties en uiteindelijk uitval van het aircosysteem. Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel.
Een droge lucht geeft een frisser gevoel. Een airco zonder, of niet goed ingestelde, luchtvochtigheidsregulatie kan zorgen voor geïrriteerde ogen en slijmvliezen.Dit kan leiden tot hoesten en lichte keelpijn.
Een airco (oftewel een lucht-lucht warmtepomp) blaast lucht de ruimte in. In de zomer koele lucht.In de winter warme lucht. Daar zit ook gelijk een mogelijk risico qua comfort.
Voor je gezondheid kan een airco dus geen kwaad, maar het geluid blijft voor sommigen een ding. "Een airco kan ontzettend veel lawaai maken, zeker een goedkopere variant", zegt Ep Marinus van BBA Binnenmilieu. "Bovendien trekt hij veel energie." Ook is het belangrijk om je airco af en toe grondig schoon te maken.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Hoe weet je dat het tijd is voor onderhoud? Omdat je je airco het hele jaar door gebruikt, is het belangrijk er goed voor te zorgen. Een jaarlijkse check is nodig, om de twee jaar moet je bijvullen. De airco van een auto bestaat uit een compressor en een warmtewisselaar.
Bij een goed onderhoud gaat een airco die enkel in de zomer gebruikt wordt gemiddeld 20 à 30 jaar mee. Een airco die daarentegen ook in de winter wordt gebruikt, zal een levensduur van gemiddeld 15 jaar hebben. De levensduur van een mobiele airco ligt ook tussen de 10 en 15 jaar.
Airco bestaat uit een binnen- en een buitenunit. De binnenunit zuigt warme lucht aan en leidt ze langs een 'verdamper' waarin koelvloeistof zit.Die vloeistof trekt warmte en vocht uit de binnenkomende lucht, zodat koude, droge lucht terug je kamer wordt ingeblazen.
Het is vaak mogelijk om met een defecte airco door te rijden, maar u moet rekening houden met minimale koeling van het interieur.
Airco kost dus ongeveer het gemiddelde verbruik van een airco (1,0 kW) maal het gemiddelde energietarief van stroom (€ 0,22) is ongeveer € 0,22 per uur. Per dag kost airco dan dus ongeveer € 1,75 (als je uitgaat van een dag van acht uur). Dit is het tarief voor een split-unit airconditioning (een vast systeem).
Helaas is het niet mogelijk om zelf een airco bij te vullen. Voor het bijvullen van een airco gelden namelijk strenge Europese regels en daarnaast is het bijvullen van een airco een lastige klus. Om een airco bij te kunnen vullen moet deze namelijk eerst door middel van een vacuüm worden leeggemaakt.
Telkens wanneer de airco wordt aangezet, vult de warmtewisselaar zich met gas onder lage druk, waardoor de lucht kan worden gekoeld. Wanneer het gas in de warmtewisselaar van de airco afkoelt, wordt het door condensatie omgezet in water, dat afdruipt en zich verzamelt in een lekbak in de binnenunit.
Defect aircopomp
Gewoonlijk hoor je bij het inschakelen van de airco een klik en de magneetkoppeling start de airco-compressor. Wanneer deze klik niet te horen is, kan een defecte compressor de oorzaak zijn. Ook sissende of ongebruikelijke geluiden kunnen op een defect wijzen.