Het verschil tussen een GL-4 en een GL-5-olie zit vooral in de hoeveelheid zink in het product. Zink wordt gebruikt als een zogenaamd EP-additief (Extreme Pressure) en heeft tot doel twee langs elkaar glijdende metaaloppervlakken gescheiden te houden. Een GL-5-olie bevat tweemaal zo veel zink als een GL-4-olie.
Society of Automotive Engineers. Dit is de internationale organisatie (opgericht in 1911) welke de norm voor de motorolie-viscositeit heeft vastgelegd. De viscositeit geeft aan hoe vloeibaar de motorolie is. Denkende hierbij aan 10W40, 5W40 en 5W30.
Vul indien nodig de transmissieolie in de versnellingsbak bij. Schakel hiervoor de motor uit en gebruik een trechter. Wacht tot de olie omlaagstroomt naar de carterpan. Start de motor en controleer het peil van de transmissievloeistof opnieuw.
We verwijzen hier naar de Kroon-Oil ATF Universal Puch/Tomos 250ML. Deze olie is wellicht de beste versnellingsbakolie voor jou. Hij is namelijk een speciale transmissieolie op basis van solvent geraffineerde basisoliën.
Kroon-Oil 01209 Gearlube GL-4 80W 1L
Deze olie is wellicht de beste versnellingsbakolie voor jou. Het gaat namelijk om een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen. De olie is gebaseerd op hoogwaardige solvent geraffineerde basisoliën. Ook zijn er speciale “Extreme Pressure” additieven toegevoegd.
80W-90 is een aanduiding die u tegen kunt komen bij olie die voorgeschreven wordt voor eindaandrijvingen en voor handgeschakelde versnellingsbakken. Voorbeelden van aanduidingen voor deze typen olie zijn SAE 80W90, of mogelijk ook 85W90.
De nummers zonder de W zijn getest bij 100 ° C, die wordt gezien als een benadering van de bedrijfstemperatuur van de motor. Met andere woorden, een SAE 30 motorolie heeft dezelfde viscositeit als een 10W-30 of 5W-30 bij 100 ° C. Het verschil is, wanneer de viscositeit wordt getest bij lagere temperaturen.
Het cijfer ná de W geeft aan hoe dik de olie is bij hogere temperaturen. Dat is belangrijk als de motor op temperatuur is. Als de motorolie te dun is verliest het zijn eigenschappen en smeert het niet meer. Dus 5W30-olie zal bij lage temperaturen gemakkelijker stromen dan een 10W30-olie.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Samenstelling GL-4 en een GL-5-olie
Een transmissieolie volgens de API-specificatie GL-4 (American Petroleum Institute) wordt doorgaans aanbevolen voor een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl een olie volgens API GL-5 doorgaans wordt toegepast voor een differentieel.
75W-90 is een aanduiding die u tegen kunt komen bij olie die voorgeschreven wordt voor handgeschakelde versnellingsbakken of eindaandrijvingen. Deze code staat voor de viscositeit van een olie volgens de SAE klasse. Andere SAE klassen zijn bijvoorbeeld 85W140 of SAE 90.
SAE is de afkorting van: Society of Automotive Engineers. De SAE-specificatie is een norm voor viscositeit van olie.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte oliën staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Motorolie 0W30 is olie met een lage viscositeit. 0W30 olie is erg dun en zorgt voor een gemakkelijke koude start. Deze olie is ook geschikt voor auto's waarbij 5W30 of 10W30 olie wordt aangeraden. Gebruik van dit type olie leidt tot een lager brandstofverbruik vanwege de verminderde frictie.
In 0W30 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
Indien u uw auto in het stadsverkeer gebruikt, vaak in de file staat, met hoge snelheden rijdt en u een oudere auto hebt, is het verstandig om olie met 5w40-viscositeit te kopen.
Volgens een olieleverancier is motorolie onbeperkt houdbaar, zolang de flacon ongeopend blijft. De kwaliteit zou op den duur wel wat kunnen afnemen maar niet in die mate dat het onverantwoord is dit nog te gebruiken.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.