U kunt uw geleverde goederen terugvorderen zolang uw klant niet betaalt. Recht van reclame: een wettelijke bepaling waarmee u geleverde goederen kunt terugvorderen als uw klant niet betaalt. Dit kan ook bij uitstel van betaling (surseance) of faillissement van uw klant.
Een incassobureau stuurt u 1 of meerdere herinneringen (aanmaningen). U moet deze binnen 14 dagen betalen. Betaalt u na aanmaningen van het incassobureau nog steeds niet? Dan kan de gerechtsdeurwaarder een dagvaarding uitbrengen waarbij u bij de rechter moet komen.
Als je te maken hebt met het niet terugbetalen van een factuur of geldlening, kun je aangifte doen bij de politie. Dit geldt ook voor situaties waarin je per ongeluk geld overmaakt naar de verkeerde persoon.
De betalingstermijn is de periode waarbinnen je klant het totaalbedrag van de factuur moet betalen. Een betalingstermijn van 30 dagen is gangbaar bij bedrijven.De maximale wettelijke betaaltermijn is 60 dagen voor bedrijven en 30 dagen voor de overheid en het grootbedrijf.
Als alles mislukt, kan een incassobureau uw schuld voor u innen . Het inhuren van een incassobureau is vaak de laatste halte voor een rechtszaak voor bedrijven die een onbetaalde factuur moeten vereffenen. Deze bureaus zijn gespecialiseerd in het innen van betalingen die meer dan 90 dagen te laat zijn.
Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die facturen namens u innen: Een incassobureau stuurt brieven met het verzoek tot betaling, maar mag betaling niet afdwingen.
En heeft uw klant de factuur niet betaald? Dan kunt u als ondernemer eerst zelf een laatste herinnering sturen. Dit is de eerste formele stap in de incassoprocedure. Blijft betaling uit, dan kunt u verdere stappen ondernemen door een incassobureau in te schakelen.
U hebt een aanmaning gekregen
Dan hebt u nog 2 weken de tijd om te betalen, voordat u een dwangbevel krijgt. Op de aanmaning staat een betaaldatum.
Ook een aanmaning per e-mail is rechtsgeldig.
Stuur een incassobrief
Als uw klant na een vriendelijke herinnering niet betaalt of uitlegt waarom hij niet heeft betaald, is het tijd voor een incassobrief. Correspondentie over zakelijke incasso moet direct zijn en duidelijke taal gebruiken.
Je betwist de factuur best schriftelijk en gemotiveerd, bij voorkeur met een aangetekende brief, zodat je later bewijs hebt dat je dit gedaan hebt en dat je boodschap is aangekomen. Je kan de factuur uiteraard eerst telefonisch bespreken, maar je bevestigt het gesprek dan best schriftelijk (en gemotiveerd).
Als u een rekening niet op tijd betaalt, dan kan de ondernemer een incassobureau inschakelen.Het incassobureau int dan namens de ondernemer de openstaande rekening. De kosten die een incassobureau hiervoor maakt, moet u soms betalen. Controleer altijd of de incassokosten juist zijn .
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Regelgeving betalingstermijn
Als je niets afspreekt met je klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt je niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn.
Je bepaalt zelf wanneer je de herinnering verstuurd. Het advies is om dit op korte termijn te doen. De meeste bedrijven sturen de herinnering tussen de 3 en 5 dagen nadat de betalingstermijn is verstreken. Dit komt omdat er anders de kans bestaat dat de betaling en de herinnering elkaar kruisen.
Als u ook na de aanmaning niet betaalt, krijgt u een dwangbevel van ons. De kosten van dat dwangbevel zijn € 268.
Het is vaak een schriftelijke mededeling ( laatste aanmaningsbrief ) die wordt verstuurd als een herinnering dat er een betaling of een andere verplichting openstaat en dat er maatregelen zullen worden genomen als de betaling of verplichting niet binnen een bepaalde termijn wordt nagekomen.
Krijg je een naheffingsaanslag, dan krijg je ook een boete. Voor het niet of te laat doen van aangifte (aangifteverzuim) is de boete 68 euro. Heb je wel aangifte gedaan, maar heb je niet, te weinig of te laat betaald (betalingsverzuim)? Dan is de boete minimaal vijftig en maximaal 5.514 euro.
Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of uw algemene voorwaarden.
Als het gaat om een hoog bedrag, dan zult u naar de rechter moeten om de klant tot betalen te dwingen. Als het echter om een klein bedrag gaat, dan zal het u meer kosten dan opleveren. Het best kunt u advies vragen bij een jurist om na te gaan of het zinvol is om naar een rechtbank te gaan.
U kunt mogelijk formele incassomaatregelen nemen als een klant herhaaldelijk nalaat het geld te betalen dat hij u verschuldigd is. Uw eerste stap zou moeten zijn om een definitief verzoek tot betaling uit te brengen en hen 7 dagen de tijd te geven om te betalen wat ze verschuldigd zijn . Als dit niet lukt, moet u overwegen om hen een wettelijke vordering te sturen.
De beste manier om een factuur af te wijzen is via een afwijzingsbrief die de volgende informatie moet bevatten: De datum en het nummer van de afgewezen factuur. Een uitleg waarom de factuur werd afgewezen. Er moet een geldige reden zijn.
Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen als u een betalingsachterstand heeft. De wettelijke rente voor niet-handelstransacties is sinds 1 januari 2025 6%. De wettelijke rente voor handelstransacties is sinds 1 januari 2025 11,15%.