Indien de werkelijke autokosten van de auto lager zijn dan te op grond van bovenstaande te plegen bijtelling dan wordt de bijtelling gemaximeerd op een bedrag gelijk aan de werkelijke autokosten. Deze regeling geldt alleen voor eenmanszaken, vennootschappen onder firma en maatschappen.
Als je in een kalenderjaar € 7.000 aan autokosten had, dan wordt de bijtelling dat jaar verlaagd van € 8.800 naar € 7.000. Als de autokosten hoger zijn dan de bijtelling, verandert er niets.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Alle kosten die je maakt voor brandstof, onderhoud, parkeerkosten, parkeervergunning en reparatie zijn bij een bedrijfsauto direct aftrekbaar van de winst. De btw hierop breng je direct in mindering via de aangifte omzetbelasting zoals je dat ook met inkoop van materialen doet.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Een onderdeel van de Verklaring geen privégebruik auto is dat de werknemer middels een sluitende rittenregistratie kan aantonen dat er niet meer dan 500 kilometer privé per jaar in de auto van de zaak wordt gereden. Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald.
U hebt 2 of meer auto's van uw werkgever tegelijk
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Als je je zakelijke auto ook privé gebruikt, moet je daar bijtelling over betalen. De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling.
Woon-werkverkeer wordt voor de inkomstenbelasting als zakelijk aangemerkt. Dit betekent dat werknemers, dus ook de DGA, voor hun woon-werkverkeer een vergoeding van € 0,19 per kilometer kunnen krijgen als ze hun eigen auto gebruiken. Wie veel privé kilometers rijdt, is meestal beter af met een auto van de zaak.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Als je nog geen auto hebt en er wel een wilt gaan kopen voor je eigen bedrijf, dan kan het slim zijn om de auto direct op je eigen zaak te zetten. Je krijgt dan een bedrijfsauto. Met een bedrijfsauto heb je recht op een aantal fiscale voordelen.
Een auto van de zaak is in veel gevallen gunstig voor de werkgever en wordt in de praktijk voordeliger beschouwd dan loonsverhoging. Hiermee bespaar je mogelijk meer dan bij een verhoging van je brutoloon. Een nadeel is dat je werkgever deze autokosten niet beschouwt als loon.
Bijtelling voor elektrische auto's in 2023
Elektrische auto's krijgen in 2023 een korting op de bijtelling. Voor een nieuwe elektrische auto betaalt u slechts 16% bijtelling tot een bedrag van 30.000 euro. Over het bedrag daarboven geldt 22% bijtelling. In 2022 lag de bijtellingsgrens nog op 35.000 euro.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Is bijtelling bruto of netto? Het is een brutobedrag dat bij je salaris wordt opgeteld. Hierover wordt de inkomstenbelasting berekend. Hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je betaalt over de bijtelling.
De definitie van bijtelling
De Belastingdienst ziet dit namelijk als loon in nature. Het bedrag dat je bij je inkomen moet optellen, noem je de bijtelling. Dit is een percentage van de fiscale waarde van de leaseauto. De Belastingdienst gaat voor de fiscale bijtelling uit van de fiscale waarde van de auto.
Bent u in loondienst en kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in de auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Ondernemingen die geen rekening houden met de bijtelling voor zakelijke auto's, die de rittenregistratie te laat of niet doorgeven of die met opzet frauderen, kunnen van de Belastingdienst een BPM-naheffing en een verzuim- of vergrijpboete krijgen.
Leaseauto zonder bijtelling
Dit bijtellingspercentage betreft nu alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto's. Door de doorontwikkeling van de accu's en de auto's hoeft de actieradius niet meer een struikelblok te zijn. De nieuwe elektrische auto's kunnen een actieradius van wel 700 kilometer hebben.
Voor de inkomstenbelasting is je personenauto ondernemersvermogen en daardoor verplicht auto van de zaak als je: ondernemer bent voor de inkomstenbelasting of inkomsten uit overig werk hebt. de auto gebruikt voor je onderneming. per jaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt.
Stelt de werkgever een werknemer gelijktijdig twee of meer auto's ter beschikking? Dan moet je het privégebruik per auto beoordelen. kalenderjaarbasis meer dan 500 privékilometers rijdt, hoef je niets bij te tellen. De werkgever stelt een werknemer twee auto's gelijktijdig ter beschikking.
Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto's betaalt u minder bijtelling. De overheid wil zo elektrisch rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.